آیت ا... مصباح یزدی:
خواست خودمان را بر خواست مقام معظم رهبری تحمیل نکنیم
آیتا... مصباح یزدی در تاریخ 11/11/1391 در جمع گروهی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به پرسشی درباره گستره تعالیم انبیا گفت: از زمانی که انبیا به رسالت مبعوث شدند و مردم را به خداوند دعوت کردند این سؤال مطرح بود که انبیا برای چه آمدهاند و چه چیز تازهای میخواهند به بشر بدهند.
آیت ا... مصباح یزدی:
خواست خودمان را بر خواست مقام معظم رهبری تحمیل نکنیم
آیتا... مصباح یزدی در تاریخ 11/11/1391 در جمع گروهی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به پرسشی درباره گستره تعالیم انبیا گفت: از زمانی که انبیا به رسالت مبعوث شدند و مردم را به خداوند دعوت کردند این سؤال مطرح بود که انبیا برای چه آمدهاند و چه چیز تازهای میخواهند به بشر بدهند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی آثار آیتا... مصباح یزدی، ایشان با اشاره به دو تفکر درباره این پرسش گفت: دینداران پاسخهای مختلفی به این پرسش دادهاند؛ عدهای معتقدند که انبیا در همه چیز حق دخالت دارند و دین آمده است که شکل زندگی انسان را تعیین کند و همه رفتار و کردار ما باید طبق دستورات و تعالیمی باشد که یا به صورت کلی یا مشخصا به وسیله انبیا بیان شده است.
آیت ا... مصباح یزدی ادامه داد: عدهای نیز میگویند دین در حد محدودی که مربوط به عبادت و امثال آن است حق دخالت دارد، اما مسایل علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، و حتی قضایی انسان ربطی به دین ندارد و باید انسان خود برای این مسایل تصمیم بگیرد. حتی برخی اینگونه میگویند که دخالت در این مسایل در شأن انبیا و اولیای دین نیست!
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جریان این تفکر در طول زندگی بشر گفت: بعد از رنسانس این فکر به نام سکولاریسم معروف شد؛ البته این فکر جدیدی نیست و از گذشته دور بوده است و حتی در اسلام نیز از روز رحلت پیامبر صلیا...علیهوآله سکولاریزم شروع شد و باعث جریان سقیفه شد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با ریشهیابی این تفکر در تاریخ معاصر گفت: قریب پنجاه سال قبل این مسأله به صورت خیلی جدی حتی در بین برخی از بزرگان دین مطرح بود. در آن زمان سیاسی بودن را برای روحانی خلاف مروت ومنافی با عدالت او میدانستند.
استاد فلسفه و تفسیر قرآن حوزه علمیه قم، از انتقادهای بنیانگذار انقلاب اسلامی(ره) نسبت به طرفداری و ترویج سکولاریزم یاد کرد و گفت: امام کاری شبیه اعجاز کرد؛ او این فرهنگ عمومی را تغییر داد و این کار او از بیرون کردن پهلوی و آمریکا مهمتر بود.
ایشان افزود: امام ابتدا این تفکر را اصلاح کرد. او ولایتفقیه را به عنوان رأس هرم قدرت مطرح کرد. او میگفت در راس هرم قدرت باید کسی باشد که دین را بهتر بشناسد و به آن عمل کند. او ولیفقیه را منصوب عام از طرف ولی معصوم میدانست و معتقد بود اگر ولیفقیه نباشد حکومت طاغوتی است. امام میفرمود: رئیسجمهور منتخب مردم اگر از طرف ولیفقیه نصب نشود طاغوت است و اطاعتش حرام.
عضو مجلس خبرگان رهبری، جایگاه مجلس خبرگان را شناسایی ولیفقیه و نه انتخاب آن دانست و گفت: رأی مردم برای انتخاب مجلس خبرگان جهت شناسایی مصداق ولیفقیه است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به مبنای حق در نظامهای الحادی گفت: در اینگونه نظامها هیچ کس غیر از خود مردم(حتی خدا)، هیچ حقی ندارد و این مردم هستند که حق را به کسی میدهند و او را به عنوان نماینده خودشان تعیین میکنند.
ایشان با اشاره به بیاساس بودن این طرز تفکر گفت: در فلسفه حقوق میبینیم که دست به دامان چه رطب و یابسهایی شدهاند تا بتوانند این حق را اثبات کنند و چیزهایی که هیچ اساسی ندارد، برای اثبات این مطلب به هم میبافند.
آیتا... مصباح یزدی با اشاره به تاریخچه اندیشه ضرورت ولیفقیه در راس هرم قدرت گفت: این تفکر در عصر ما ابتدائا توسط حضرت امام مطرح شد؛ البته کسان دیگری نیز این اعتقاد را داشتند. در اندیشه مرحوم میرزای شیرازی و طرفداران و شاگردان ایشان این فکر به صورت آشکار وجود داشت، و مرحوم آیتا... بروجردی و آیتا... گلپایگانی به این اصل شدیدا معتقد بودند. اما کسی که به میدان بیاید و پرچمدار این مسأله شود و تا پای جان روی آن بایستد حضرت امام رضوانا...علیه بود.
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: ما باید موقعیتمان را نسبت به این طیف افکار و اندیشهها درباره سکولاریسم روشن کنیم.
ایشان افزود: اینکه بگوییم همه قوانین باید اسلامی باشد باز طرفدارانی دارد، اما در قبول اینکه مجری قانون هم باید از طرف خدا باشد کمی میلنگیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: همان طور که با رحلت پیامبر صلیا...علیهوآله دین اسلام در معرض خطر قرار گرفت، این انقلاب نیز که با این عظمت و هزینه سنگین و شهدای بزرگوار به دست و من و شما رسیده، در معرض خطر است.
ایشان خطر اصلی را سست شدن باورها و عدم پایبندی به ارزشها دانست و گفت: اساس اسلام یکسلسله باورها و عقاید و ارزشهاست. اگر این باورها لطمه ببیند، اساس میلرزد و خدای ناکرده روزی میرسد که اثری از آن باقی نمیماند.
آیتا... مصباح یزدی افزود: اگر ارزشها لطمه دید، شاخوبرگهای درخت اسلام خشک میشود و دیگر میوه نمیدهد و بر درخت بیشاخ و برگ اثری مترتب نمیشود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) معیار زنده بودن اسلام در هر کشور را زنده بودن باورها و ارزشهای اسلامی در آن کشور دانست و گفت: یکی از ارکان این باورها آن است که مشروعیت حکومت در زمان غیبت به امر ولیفقیه است، و دخالت در امور حکومتی بدون امضا و اذن ولیفقیه غصب و کاری طاغوتی است و اطاعت آن حرام است؛ باید دید آیا ما هم این باور را داریم یا میگوییم مردم مستقیما رأی دادهاند و رئیسجمهور انتخاب کردهاند و ولیفقیه کارهای نیست؟!
استاد علوم قرآنی و تفسیر حوزه علمیه، با استناد به روایت «وَ الرَّادُّ عَلَینَا الرَّادُّ عَلَی ا... وَ هُوَ عَلَی حَدِّ الشِّرْکِ بِا...»، انکار ولایتفقیه را در حد شرک دانست و گفت: ریشه ولایتفقیه همان امر ولی معصوم است.
ایشان در تبیین چرایی این شرک چنین گفت: ما باید علاوه بر اعتقاد به ربوبیت تکوینی، به ربوبیت تشریعی خداوند نیز معتقد باشیم. در ربوبیت تکوینی معتقدیم که خدا ما را خلق کرده و به ما روزی میدهد و مرگ و حیاتمان به دست اوست ولی این کافی نیست و باید به ربوبیت تشریعی هم معقتد باشیم. ربوبیت تشریعی اعتقاد به این است که خداوند حق دارد که به ما امر و نهی کند و هر چه او گفت باید عمل کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مخالفت با امر ولیفقیه به معنای عدم قبول ربوبیت تشریعی خداست و این همان چیزی است که شیطان را شیطان کرد. شیطان منکر خالقیت و ربوبیت تکوینی خدا نبود اما نتوانست ربوبیت تشریعی خداوند را بپذیرد و همان شد که امر خدا را اطاعت نکرد و به حضرت آدم سجده نکرد. اگر ما کاری کنیم که به معنای این باشد که حکم خدا را قبول نداریم یا گفتیم حکم آن است که مردم رأی بدهند به معنای این است که ربوبیت تشریعی خداوند را قبول نکردهایم. وهوعلی حد الشرک بالله؛ و این در حد شرک به خداست.
آیت ا... مصباح یزدی گفت: آنچه مشترک بین جمیع دشمنان خارجی و برخی سیاستمداران داخلی است مخالفت با ولایتفقیه است.
استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با اشاره به گذرا بودن دنیا و بیپایان بودن زندگی آخرت گفت: در این چند روزهای که از عمر هر کدام از ما مانده است فکر کنیم چه کار کنیم که در آن دنیا گیر نباشیم و در راهی قدم برداریم که خدا میخواهد، حرفی بزنیم که او میپسندد و رفتاری کنیم که او تأیید میکند. اقلا در مسایل کشور و اسلام مصلحت اسلام را مقدم بداریم نه مصلحت و هوای نفس خودمان را.
ایشان با اشاره به اینکه ممکن است انسان در بعضی از مسایل اشتباه کند گفت: تلاش کنیم که عمدا راه اشتباه را نرویم، در کارها عقل را ملاک قرار دهیم، و دستورات شرع را ندیده نگیریم، میزانهای شرعی را مورد توجه قرار دهیم و خواست مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار دهیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نباید خواست خودمان را بر خواست ایشان تحمیل کنیم، زیرا گاهی اتفاق میافتد که طوری صحنهسازی میکنیم که کسی وادار میشود حرفی بزند و سپس اسم آن را هم تبعیت میگذاریم.
رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی گفت: این کار را در زمان ائمه اطهار علیهمالسلام نیز انجام میدادند؛ و کاری میکردند که امام را در مقابل عمل انجام شده قرار میدادند. ما اینطور نباشیم.
آیت ا... مصباح یزدی با اشاره به جریان سقیفه، گفت: بسیاری از ما به خودمان میبالیم که ما برای اسلام و پیروزی در جنگ خدمت کردیم، ولی خدایناکرده عاقبتنابهخیر میشویم. اینها چیز عجیبی نیست و در عالم نمونههای زیادی داشته و دارد و خواهد داشت. کمی فکر کنیم و در این مقداری که از عمرمان باقی مانده چیزی بگوییم، و حرکتی انجام دهیم که دست کم گذشتههایمان را خراب نکنیم، بلکه سعی کنیم اگر هم جایی اشتباه کردهایم اصلاح نماییم.
ارزش روحانیت تابع ارزش اسلام است
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاعرسانی آثار آیتا... مصباح، ایشان همچنین در دیدار با جمعی از طلاب استان آذربایجان غربی که در تاریخ 8 بهمن 91 در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) با اشاره به وضعیت فرهنگی جامعه در سالهای آغاز طلبگی خود، خاطرنشان کرد: وقتی سال 1326 در سن 13 سالگی وارد حوزه شدم، انگیزهام برای ورود به حوزه این بود که این درسها ثواب بیشتری دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: وقتی در گذر زمان شرایط اجتماعی را درک کردم، به این نتیجه رسیدم که ویژگی طلبگی از استحباب بالاتر است، اما در آن دوران همیشه به این فکر میکردم که در شرایطی که نهایت طلبگی منبری شدن یا امام جماعت مسجد است، جایگاه روحانیت در جامعه چیست و چه نیازی به روحانیت وجود دارد.
آیتا... مصباح ادامه داد: در سطوح بالاتر وقتی با قرآن و حدیث بیشتر آشنا شدم، متوجه شدم مسأله فراتر از این چیزی است که ما فکر میکنیم؛ زیرا شناخت حقیقت انسان، کمال انسان و سعادت دنیوی و اخروی انسان در گرو همین معارف است؛ آنوقت بود که متوجه شدم درس خواندن یعنی چه و جایگاه روحانیت کجاست.
ایشان یادآور شد: هنگامی که امام(ره) نهضت دینی را رقم زد و خواب غفلت را از چشمها زدود، روشن شد که دین اسلام برای سعادت انسان نازل شده است و انسانِ بالقوه با شناختن و عملکردن به اسلام به فعلیت میرسد، و روحانیت در این میان، بیان کننده و نشر دهنده اسلام است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بیان احکام و معارف اسلام، بیان ارزشهای دینی، به فعلیت رساندن انسانیت، تحققبخشیدن به هدف خلقت و ارتباط بین خالق و مخلوق، و نیز مسوولیتهایی اجتماعی مانند تلاش برای حفظ ارزشهای اجتماعی، ایجاد حکومت اسلامی و خیلی از امور دیگر، وظایفی بود که بر عهدة روحانیت قرار داشت و حرکت و قیام امام(ره) آنها را زنده و عزمها را برای اجرا کردن آنها استوار نمود.
آیتا... مصباح وظایف یک طلبه را به سه بخش تقسیم و خاطرنشان کرد: یک بخش به شناخت اسلام و آشنایی کامل با معارف دینی تعلق میگیرد، بخش دوم به وظایف اجتماعی مربوط میشود که از هر خدمتی در عالم با ارزشتر است، و بخش سوم، گسترش این معارف به جهان و زمینه سازی برای ظهور منجی بشریت است.
ایشان در مقایسه این شناخت بلند با شناخت ابتدایی از طلبگی، یادآور شد: در ابتدا طلبگی را یک تکلیف استحبابی ساده تصور میکردیم، اما امروز طلبگی یک تکلیف واجب مضاعف شمرده میشود و جنبههای ضرورت آن برای همگان روشن شده است.
آیتا... مصباح با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) که به حضرت علی(ع) هنگام فرستادن ایشان به یمن سفارش کرده بود، اظهار داشت: پیامبر(ص) فرمود؛ اگر خدا به دست تو یک نفر را هدایت کند بهتر است از آن چه خورشید بر آن تابیده است.
ایشان با طرح این سؤال که مگر هدایت چه جایگاهی دارد که خداوند چنین ارزشی را برای آن در نظر میگیرد، تأکید کرد: اگر این هدایت نباشد، هدف خلقت انسان که عبادت خداوند است، مغفول میماند.
آیت ا... مصباح با اشاره به جایگاه روحانیت خاطر نشان کرد: ارزش روحانیت به ارزش اسلام است، هرقدر اسلام ارزش دارد، جایگاه روحانیت نیز ارزشمند است؛ زیرا روحانیت، احیا کننده اسلام و نشردهنده معارف دین در جامعه است.
ایشان افزود: خداوند جایگاه بلندی برای انسان در نظر گرفته است که میتواند او را از ذرهای ناچیز به مقام خلیفةاللهی برساند و همه این ظرفیتها در سایه شناخت اسلام و عمل به دستورات آن به فعلیت میرسد.
آیتا... مصباح با بیان اینکه در زندگی روزمره؛ انسانها تمام تلاش، سرمایه و انرژی خود را هزینه میکنند تا به آرامش و آسایش برسند، خاطرنشان کرد: بندگی خدا بدون هیچ هزینه و خرج بیثمری، آسایش و آرامش را به همراه دارد و خداوند در قرآن صراحتا اعلام میکند که اهل بندگی"لا خوف علیهم و لا هم یحزنون"، و نمونه بارز این بندگی و آثارش حضرت امام(ره) بود.
ایشان افزود: ارزش اسلام این است که این حقایق را به انسان نشان میدهد و راه درست زندگی کردن را میآموزد و ترک اسلام سقوط را بدنبال دارد.
آیتا... مصباح با اشاره به اینکه امتحانات الهی همیشه پیش روی انسان قرار دارد، اظهار داشت: در انسان ظرفیتی وجود دارد که بعد از این همه ترقی، ممکن است دوباره سقوط کند و آن زمانی است که این اسلام را برای زندگی دنیاییش فدا کند.
استاد حوزه علمیه قم در پایان سفارش کرد: با تلاش و کوشش، تحقیق و توسل سعی کنیم اسلام را بشناسیم و به دستوراتش عمل کنیم، حقیقت اسلام را به دیگران بیاموزیم، و کمک کنیم تا هدف خلقت و هدف انبیا و ائمه(علیهمالسلام) تحقق یابد و مردم با خدا آشنا شوند.