سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادران، کسی است که دوستی اش در راه خدا باشد . [امام علی علیه السلام]
طریق
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» کفران نعمت

آیت‌الله مصباح یزدی:
انکار فداکاری شهدا و جانبازان بزرگ‌ترین کفران نعمت است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: امروز کسانی که به برکت انقلاب و فداکاری شهدا و جانبازان به جایی رسیده‌اند، چشمانشان را می‌بندند و ناسپاسی می‌کنند و همه چیز را انکار کرده و زیر سؤال می‌برند، کفران نعمتی از این بالاتر نمی‌توان تصور کرد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( یکشنبه 89/7/4 :: ساعت 7:29 عصر )
»» تحول حوزه

آیت‌الله مصباح‌یزدی:
تحول حوزه در 30 ساله انقلاب مطابق با 300 سال قبل از آن است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای تحول در حوزه‌های علمیه برداشته شده و تحول در حوزه در 30 ساله انقلاب مطابق با 300 سال قبل از آن است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( یکشنبه 89/7/4 :: ساعت 7:27 عصر )
»» تشکیل نظام اسلامی تحت رهبری نایب امام زمان آرزوی انبیاء، اولیاء

آیت‌الله مصباح‌یزدی در اجلاس هشتم خبرگان رهبری:

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله مصباح یزدی در نخستین روز هشتمین اجلاسیه رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان، تشکیل نظام اسلامی تحت رهبری نایب امام زمان را آرزوی انبیاء، اولیاء و صالحان دانست و گفت: پس از امام کسی به جای ایشان نشست که نسخه‌ دیگر امام است و می‌توان گفت روح امام در معظم‌له حلول کرد و باید بالاترین شکر الهی را برای این کار داشته باشیم.

وی به دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه قطع استمرار بردگی کفار اشاره کرد و گفت: به دنبال این دستاورد، برکات دیگری داشتیم که هر روز شاهد رشد و بالندگی آن‌ها هستیم تا جایی که دوست و دشمن و عالم و جاهل نمی‌توانند انکار کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری پیشرفت‌های اقتصادی، علمی، صنعتی و نظامی را از برکات انقلاب دانست و گفت: اگر ذره‌ای از این پیشرفت‌ها دررژیم سابق بود، تبلیغات دروازه‌ تمدن آن‌ها به همه جا می‌پیچید.

آیت‌الله مصباح یزدی کشف روزانه اسرار طبیعت توسط مخترعان و مکتشفان ایرانی را بسیار زیاد دانست و گفت: هر یک از این دستاوردها و پیشرفت‌های کشاورزی و صنعتی مقتضی شکر الهی و افتخارآمیز است که نشان از زحمات مسوولین نظام در طول 30 سال گذشته است.

وی در ادامه به صبر مردم در تحمل کمبودها و سختی‌ها اشاره کرد و گفت: همه مردم در این 30 سال اجرای دستورات اسلام را می‌خواستند.

رئیس موسسه‌ آموزشی امام خمینی (ره) با تجلیل از پیشرفت‌های گوناگون در ابعاد داخلی و خارجی و تشبیه آن‌ها با پیشرفت‌های بعضی از کشورها، گفت: باید توجه داشته باشیم که داشتن این دستاوردها و نعمت‌ها سعادت ابدی نمی‌آفرینند.

آیت‌الله مصباح یزدی، دستاوردهای هسته‌ای کشور را مهم دانست و از همه مسوولان تشکر کرد و در عین حال، افزود: باید توجه داشته باشیم که این دستاوردها یک نعمت از نعمت‌های مادی خداست که با تلاش بندگان خدا بدست آمد.

وی افزود: در کنار این نعمت‌ها، نعمتی است که همه بخصوص قشر روحانی باید بیشتر به آن توجه کنند و آن، نعمت حضور اسلام در صحنه است.

آیت‌الله مصباح یزدی دستاورهای اقتصادی و نظامی را مهم دانست و افزود: دستاورد مهمتر آن است که ما را به سعادت ابدی برساند که هدف رسالت اسلام است.

وی با اشاره به ابدی بودن نتایج دستاوردهای اسلامی نظام برای انسان‌ها، گفت: باید در کنار شکرگذاری لسانی، شکر عملی هم داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با بیان تفاوت‌های ایران در زمان طاغوت و انقلاب اسلامی اظهار داشت: دستاوردها مهم است و دل همه می‌خواهد که پیشرفت‌ها بیشتر شود و این در سایه شکر میسر خواهد بود.

آیت‌الله مصباح یزدی تلاش‌های نظامیان برای دستاوردهای بیشتر نظامی را شکر عملی دانست و گفت: مهم این است که باید همه در مقابل انقلاب اسلامی که دستاورد بزرگ زمانه اسلام است، شکر کنند.

وی افزود: به گمان بنده اولین کسانی که مخاطب شکر برای نعمت اسلام هستند، ما روحانیون هستیم که داوطلب شناسایی و شناساندن اسلام شده‌ایم.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: امام که عامل اصلی این انقلاب است، اسلام را تکیه کلام خویش قرار داد و روحانیت متخصصین اسلام هستند و باید برای پیشرفت آن تلاش کنند.

وی افزود: سوال این است که آیا ما روحانیون وظایف خود را درست انجام داده‌ایم؟

این استاد برجسته حوزه‌ علمیه با اشاره به رشد کمی و کیفی روحانیون در جامعه، گفت: روحانیون فداکاری‌های زیادی کردند و می‌دانیم نسبت شهدای روحانی جنگ تحمیلی از شهدای دیگر اقشار بیشتر بودند و بقیه روحانیت هم تلاش‌های وافری در جهت پیشرفت فرهنگ کشور کردند، اما سوال اصلی این است که آیا بهتر و بیشتر از این نمی‌شد کار کرد.

وی افزود: باید قبول کنیم که در بعضی از ابعاد مخصوصا در بعد فرهنگی که اساسش باورها و ارزش‌هاست، پیشرفت در خور شان نداشته‌ایم.

آیت‌الله مصباح یزدی با انتقاد از وضع فرهنگی کشور، به تاکیدات 20 ساله رهبری معظم انقلاب روی مسائل فرهنگی با تعبیراتی چون غارت فرهنگی، شبیخوان فرهنگی و تهاجم فرهنگی اشاره کرد و گفت: در بعضی از مسائل از مسوولان فرهنگی کشور گله و این را تکرار کردند و حتی بعضی از مسوولان فرهنگی را ضدفرهنگ می‌دانستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود نقطه اصلی هدف‌گیری دشمنان در مسائل فرهنگی را دانشگاه‌ها دانست و گفت: به نظر می‌رسد که معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باید مواظب می‌بودند، اما باید اعتراف کنیم که چندان کاری از دست آن‌ها برنمی‌آمد و نمی‌آید. چون کارهای فرهنگی با اقدامات سطحی جواب نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: باید همه امکانات هنری، ادبی، سینمایی و تحقیقات و پژوهش را برای تعمیق کارهای فرهنگی و دفاع از شبهات روزافزون به‌کار گرفت.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: شبهه‌ها با آهنگ و شکل جدید مطرح می‌شوند که پاسخ به آن‌ها آهنگ جدیدی می‌طلبد و ما در این زمینه کاری نکردیم؛ الان صدها و حتی هزار سایت علیه مسائل فرهنگی اسلام و شیعه شبهه‌پراکنی می‌کنند، اما امکانات پاسخگویی ما هیچ تناسبی با تلاش‌های آنان ندارد.

وی خاطر نشان کرد: زمانی بود که خیلی‌ها می‌گفتند آمریکایی‌ها نفت ما را می‌خواهند و کاری به دین ما ندارد، اما الان برای همه ثابت شده که آنها با اسلام کار دارند و امام هم بارها و بارها تاکید کردند که دشمنان انقلاب از اسلام سیلی خوردند و دشمنی آنها با اسلام خیلی عمیق است.

رئیس موسسه‌ آموزشی امام خمینی (ره) با اشاره به حرکت جنون‌آمیز اهانت به قرآن، گفت: امیدوارم از این حرکت شوم درس بگیریم و برای حفظ و نشر اسلام تلاش کنیم.

وی افزود: اقدامات خصمانه دشمنان علیه اسلام و انقلاب اسلامی در طول این 30 سال خیلی زیاد است، اما مهمتر از آن ایمان جوانان مسلمان است که به قول رهبری دشمنان آن را نشانه گرفتند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به سوابق اخلاق، تدبیر، روشنگری، درایت و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت: ایشان نسبت به قلب نوجوانان هشدارهای فراوان می‌دهند و می‌بینیم که همیشه و به‌خصوص از دو، سه سال اخیر شبهات دینی در میان نوجوانان روز به روز بیشتر می‌شود.

وی افزایش آماری شبهات را نشان از خلاءهای فرهنگی در کشور دانست و گفت: در این حالت نقش دانشگاه‌ها و دانشجویان برجسته است و متاسفانه می‌بینیم مبانی برخی از علوم انسانی ماتریالیستی است و چگونه می‌توانیم با این کتاب‌ها و استادان، دانشجویان متدین تربیت کنیم؟

این عضو مجلس خبرگان رهبری که بر اساس آئین‌نامه‌ داخلی این مجلس به عنوان شخصیت مدعو آگاه درباره مسائل فرهنگی سخن می‌گفت، با هشدارهای عمیق نسبت به کج‌روی‌های فرهنگی در کشور، گفت: چگونه است به خاطر اهانت به کاغذ و خط قرآن عزا گرفتیم، اما در مقابل اهانت به محتوا و احکام قرآن سکوت می‌کنیم و ما خودمان می‌گوییم هر آیه قرآن می‌تواند محتوای دوگانه‌ای داشته باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی راه چاره این مسائل را نشست مسوولان مربوطه آن هم به صورت مرتب دانست تا راه‌های شناسایی فرهنگ و مسائل فرهنگی را مورد بحث و بررسی قرار دهند. مخصوصا روحانیت که سابقه این قشر به سال‌های سال در تاریخ اسلام و ایران برمی‌گردد.

وی در پایان سخنان خود پیشنهاد داد کمیسیون فرهنگی در مجلس خبرگان رهبری برای پیگیری این مسائل تشکیل شود.
انتهای پیام/ص



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( چهارشنبه 89/6/24 :: ساعت 10:28 عصر )
»» راهپیمایی روز قدس

آیت‌الله مصباح‌یزدی:
راهپیمایی روز قدس دفاع از قبله اول مسلمانان است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: قدس قبله اول مسلمانان است و روز جمعه از قبله اول مسلمانان دفاع می‌کنیم.


به گزارشخبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی چهارشنبه شب در ادامه درس تفسیر خود در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به فرارسیدن روز قدس اذعان داشت: قدس به عنوان قبله مسلمانان مطرح بوده و در ابتدا مسلمانان به سوی قدس نماز خود را اقامه می‌کردند.
وی تصریح کرد: بعد از گذشت مدتی از سوی خداوند دستور صادر شد تا مسلمانان به سوی کعبه نماز خود را اقامه کرده و به راز و نیاز بپردازند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ابراز داشت: روز جمعه نیز که روز قدس است برای دفاع از قبله اول مسلمانان به صحنه خواهیم رفت و در راهپیمایی شرکت می‌کنیم.
آیت‌الله مصباح‌یزدی در ادامه گفت: آن چیزی که برای همه انبیا مهم بود موضوع دین و اصل خداپرستی بود و آنان همواره بر این نکته تاکید داشتند.
وی ادامه داد: برخی معتقدند که آدم خوب بودن کفایت می‌کند و لازم نیست که دیگر حتما دین داشته باشیم و خداپرست باشیم.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی اضافه کرد: آنها می‌گویند همین که فرد کار خوبی انجام داد و آدم خوبی بود کافی است و همین موضوع برای سعادتمند شدن وی کفایت می‌کند و این طرز تفکر در بسیاری از جاها وجود داشته و حتی در میان مسلمانان نیز مشاهده می‌شود.
آیت‌الله مصباح‌یزدی اظهار داشت: در این طرز تفکر در ابتدا تصور می‌شود که سخن عامیانه‌ای است اما در مورد این موضوع و اخلاق منهای دین فلاسفه بسیاری سخن گفته و در غرب نیز به آن پرداخته‌اند.
وی تاکید کرد: آنهایی که می‌گویند اخلاق منهای دین یعنی اینکه نتایج اخلاقی را در مسائل دنیوی ببینیم و به دنبال این هستیم که چگونه راحت زندگی کنیم در صورتی که در این دنیا باید زاد و توشه برداریم و همه این‌ها مقدمه‌ای برای زندگی ابدی است که بتوانیم سعادتمند شویم.
آیت‌الله مصباح‌یزدی افزود: در دین اسلام بهترین کارها و عمل صالح اگر انجام شود، اما برای خداوند نباشد ارزشی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: برخی نیز می‌گویند که دین مقوله‌ای سلیقه‌ای است و طبق سلیقه خود دین را انتخاب می‌کنیم.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: این افراد مثل انتخاب رنگ، غذا و... که برای هر فردی سلیقه‌ای است، آنها نیز دین خود را سلیقه‌ای می‌دانند و از هر دینی خوششان بیاید از آن تبعیت می‌کنند و روز به روز هم دین خود را تغییر می‌دهند چون برای آنها راحت است.
آیت‌الله مصباح‌یزدی افزود: این گرایش در مغرب زمین رواج دارد و برای آنها حق و باطل اهمیتی ندارد.
وی با اشاره به مکتب کثرت‌گرایی اذعان داشت: این مکتبی است که از این مسائل تبعیت کرده و در دولت‌های گذشته نیز به احزاب پول می‌دادند تا حزب تشکیل دهند و سخن خود را گفته و کثرت‌گرایی یا چند صدایی را به وجود آورند. در همه جای دنیا حزب پول می‌دهد اما آنها به احزاب پول می‌دادند که این حزب‌ها سخن بگویند.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اما این موضوعات پشت پرده‌هایی نیز دارد و داشت، در نمونه همین احزاب مشاهده شد که بودجه همه احزاب در طول یک سال با یک حزب برابری می‌کرد.
وی اظهار داشت: همچنین چند سال پیش فریاد می‌زدند که ایران برای ایرانیان و به جای شعار اسلام شعار معنویت را ترویج کرده که برگرفته از ایده فراماسون‌ها است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: امروز هم گاهی در مقامات رسمی به گوش می‌رسد که ادیان مختلف نباید مطرح شود و برابری، برادری، عشق و محبت مطرح است، خدا و تشیع مهم نیست.
آیت‌الله مصباح‌یزدی تاکید کرد: اسلام می‌گوید حق یکی و هر چیز دیگر گمراهی است و در مورد اسلام باید به گونه‌ای باشیم که حتی یک هزارم نیز فکر نکنیم که دین ما باطل است.
انتهای پیام/ی10/ک



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( پنج شنبه 89/6/11 :: ساعت 11:10 عصر )
»» حفظ اصالت دینی

آیت‌الله مصباح‌یزدی:
حفظ اصالت دینی بر عهده روحانیت است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: امروز برخی افراد سود جو برای رسیدن به اهداف شوم خود فرقه‌های جدید ایجاد می‌کنند که در چنین شرایطی حفظ اعتقادات و اصالت‌های دینی بر عهده روحانیت است.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در سلسله جلسات تفسیر خطبه فدکیه که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به فلسفه نبوت و بعثت پیامبراکرم (ص) اظهار داشت: زمانی که پیامبر از طرف خداوند مامور شد تا رسما رسالت خویش را به مردم ابلاغ کند، جامعه در جهالت به سر برده و گمراهی جهان را فرا گرفته بود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در آن زمان دین و آیین‌های زیادی مردم را به خود مشغول کرده بود، گفت: در چنین شرایطی راه صحیح بندگی خدا در ابهام بوده و طالبان حقیقیت و سعادت به مسیر درست آشنا نبودند، بنابراین وقتی پیامبر مبعوث شدند به این مهم اقدام و بشر را به سوی راه درست بندگی رهنمون کردند.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تاریخچه افتراق مردم در روش‌های پرستش و وجود ادیان مختلف افزود: در خصوص پیدایش ادیان متعدد و تاریخچه آن دو نظر مهم وجود دارد که روش اول مربوط به جامعه شناسان بوده و آنان طبق علم خود نتایجی به دست آورده‌اند.

* مبانی علم جامعه شناسی بر گرایش‌های مادی متکی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با تاکید بر اینکه مبانی علم جامعه شناسی متکی بر گرایش‌های مادی است، تصریح کرد: جامعه شناسان اصل تعدد ادیان را از کثرت به وحدت دانسته و بیان می‌کنند که در گذشته به دلیل وجود قبایل مختلف و زیاد، پس از مرگ روسای قبایل افراد آن قبیله برای پاسداشت مقام رئیس خود مجسمه او را ساخته و برای آن ارزش قائل بودند، بنابراین از این طریق بت‌پرستی شیوع یافت و بعد‌ها با نزدیک شدن جوامع بشری به هم و افزایش ارتباطات، ادیان مختلف به وجود آمد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه دیدگاه منابع اسلامی به ویژه قرآن را در مورد پیدایش تعدد ادیان مدنظر قرار داد و ابراز داشت: قرآن بیان می کند که انسان‌ها ابتدا خداپرست بودند، ولی به تدریج بر اثر اختلافات، ادیان مختلف نیز به وجود آمد؛ یعنی سیر ادیان از وحدت به کثرت بوده است و این برعکس نظریه جامعه شناسان است.
وی خاطرنشان کرد: طبق نظر قرآن در ابتدا دین واحد توحیدی در بین بشر وجود داشته است، اما با گذشت زمان عده‌ای از افراد سود جو و جاه طلب برای رسیدن به مقاصد خود به طور عمد در این وحدت خدشه وارد کردند.
عضو خبرگان رهبری یادآور شد: البته در جامعه امروز نیز این افراد وجود دارند که برای رسیدن به اهداف شوم خود دست به ایجاد فرقه‌های جدید می‌زنند.

* روش‌های افراد جاه طلب برای تحریف دین
وی با بیان اینکه این افراد جاه طلب به دو صورت در دین تحریف ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: در روش اول آنها در ابتدا چیزهایی را آرام، آرام ضمیمه دین کرده که بعدها جزیی از دین می‌شود، ولی در روش دوم آنها مستقیما به سراغ مسائل و اصول دین رفته و با بیان اینکه این تحریفات زیاد مهم نیستند، به مرور زمان آن مسئله اصلی را تحریف می‌کنند.
آیت‌الله مصباح یزدی در پایان تاکید کرد: در چنین شرایطی حفظ اعتقادات و اصالت‌های دینی جامعه بر عهده روحانیت است.
انتهای پیام/س10/ح



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( سه شنبه 89/6/9 :: ساعت 2:44 عصر )
»» حضرت زهرا (س)

آیت‌الله مصباح‌یزدی:
حضرت زهرا (س) پیونددهنده رشته نبوت و امامت است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) پیوند دهنده رشته نبوت و امامت است گفت: اگر این بانوی بزرگوار نبودند، ائمه نبودند و اگر ائمه نیز نبودند رسالت پیامبر (ص) باقی نمی‌ماند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( پنج شنبه 89/6/4 :: ساعت 11:56 عصر )
»» آیت الله مصباح یزدی:

قرار گرفتن مصحف حضرت زهرا در مقابل قرآن تهمت به شیعه است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: یکی از تهمت‌هایی که به شیعه می‌زنند این است که می‌گویند شیعیان مصحفی دارند که در مقابل قرآن قرار گرفته است.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی چهارشنبه شب در تفسیر خطبه فدکیه که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با بیان اینکه وحی از نظر ما یک نوع رابطه تعلیم و تعلم بین خدا و انبیا است، اظهار داشت: این درک ما از وحی با معنای لغوی آن تفاوت بسیاری دارد و از نظر ما معنای لغوی آن نیز هر گونه ادراک غیر عادی و الهی است که خداوند فقط به انبیا می‌دهد.
وی ادامه داد: در مقابل وحی اصطلاحی به نام الهام وجود دارد که در عرف معنای خاصی پیدا کرده است و آن ادراکی است که خداوند به اولیای خود عطا می‌کند و تفاوت وحی با الهام این است که در وحی که به انبیا می شود آنها ملک را می‌بینند، ولی الهام به یکباره بر قلب آنها نازل می‌شود.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه الهام فقط مختص اولیای خداوند نیست، بیان داشت: همه انسان‌ها با یک درک خدادادی کارهای خوب و بد را می‌شناسند و احساس تمایل به انجام خوب و بد را می‌دانند.
وی با بیان اینکه خداوند محبت، ایمان و تقوا را در دل مومنان قرار می‌دهد، بیان داشت: کسانی که صادقانه شکر نعمت‌های الهی را به جای آورند، خداوند نعمتی به آنها می‌دهد که از کفر و گناه بدشان می‌آید، البته گرایش به اعمال خوب در همه انسان‌ها وجود دارد و همه انسان‌ها کارهای خوب را دوست دارند.
آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارزش مصحف حضرت فاطمه(س) خاطرنشان کرد: بعد از ارتحال پیامبر اکرم(ص) و مصیبت‌هایی که بر حضرت فاطمه(س) وارد شد، خداوند جبرئیل را فرستاد تا با این حضرت صحبت کند.
وی ادامه داد: جبرئیل در ارتباط با آینده و حوادثی که اتفاق خواهد افتاد صحبت می‌کرد و بعدها این صحبت‌ها جمع‌آوری شد و به مصحف حضرت فاطمه(س) تبدیل شد، متاسفانه برخی افراد که درک درستی از این مصحف ندارند آن را در مقابل مصحف قرآن می‌دانند.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از تهمت‌هایی که به شیعه می‌زنند نیز همین است که می‌گویند شیعیان مصحفی دارند که در مقابل قرآن قرار گرفته است، همه باید توجه داشته باشند که این مصحف از مصادیق الهامی است که اختصاص به اهل بیت(ع) و حضرت فاطمه(س) داشته است.
انتهای پیام/س20/ک



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( پنج شنبه 89/5/28 :: ساعت 10:49 عصر )
»» انتقاد شدیداللحن آیت الله مصباح یزدی از اظهارات مشایی:

کسی که بی‌شرمانه مکتب ایران را به‌جای اسلام معرفی می‌کند خودی نیست

آیت‌الله مصباح یزدی تاکید کرد: افرادی که بی‌شرمانه مکتب ایران را به‏جای مکتب اسلام معرفی می‌کنند، خودی نبوده بلکه غیرخودی‌اند؛ ما با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم و از کسی حمایت می‌کنیم که حامی اسلام و تابع رهبری باشد.


به گزارش گروه "فضای مجازی " خبرگزاری فارس، رسا نوشت: آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)،در جمع فرماندهان و مسئولان نیروی زمینی، بنیاد تعاون، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و هوافضای سپاه، خط امام را خط واقعی اسلام برشمرد و گفت: باید نسبت به مبانی نظام و اصول خط امام که خط واقعی اسلام است شناخت داشته باشیم و مواظب باشیم که خط ایشان که همان روح اسلام است لطمه نخورد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به برخی اظهارنظرها افزود: کسانی که بی‎شرمانه مکتب ایران را به‌جای مکتب اسلام معرفی می کنند، خودی نبوده غیرخودی‌اند و باید حواسمان جمع باشد.

وی خاطرنشان کرد: شما که ادعای خط امام می کنید، امام راحل در کدام سخنرانی خود از اسلام ده بار سخن نگفت و از ایران نام برد؛ ما که پیرو او هستیم باید همان روش را ادامه دهیم.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه آنچه به ما عزت بخشیده، اسلام است، تصریح کرد: ایران در زمان رژیم پهلوی هم بود، آنها طرفدار ناسیونالیسم و ملی‌گرایی مثبت بودند؛ حالا ما باید همان شعارها را زنده کنیم؟ پس اسلام و انقلاب چه شد؟

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی اظهار داشت: برخی‌ها می‌گویند نسبت به احکام اسلام سست شویم اینها که مهم نیست! سؤال این‌ است که پس چه چیزی مهم است! ملت برای این‌ها جان داده‌اند.

وی ادامه داد: باید حواسمان جمع شود چرا که انحراف از اینجا شروع می‌شود، اصول فراموش نشود، اصول یعنی تابع رهبر و ولایت فقیه و در این اصول شرایط زمان و تصمیمات سیاسی نمی‌تواند تغییر ایجاد کند و تا ظهور امام زمان این اصول خواهد بود.

*نسبت به اصول اسلام با کسی شوخی نداریم

آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: مردم ما بر سر عقاید و اصول خود صدها هزار شهید داده‌اند ما بر سر این عقاید معامله نمی‌کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما اسلام را می‌خواهیم و هر کس اسلام را بخواهد خدمتگزار او هستیم و در این مسیر با کسی عقد اخوت نبستیم، هرکس از اسلام کج برود، ردش می‌کنیم.

آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات قرآن و سرنوشت قوم بنی اسرائیل و توصیه خداوند به پیامبر اسلام به استقامت و پایداری افزود: در طول تاریخ کم نبودند کسانی که دعوت انبیا را پذیرفته و حتی در راه خدا جهاد کرده‌اند، اما تا آخر نایستادند و در وسط راه ماندند و حتی به جبهه دشمن رفتند.

ایشان با بیان اینکه داستان‌های قرآن برای ما مسلمانان عبرت آموز است خاطرنشان کردند: در سر راه همه ما، امتحان های سختی وجود دارد، راه حق را باید ادامه داد و استقامت داشت و به راه کج نرفت تا منحرف نشویم.

عضو خبرگان رهبری به نعمت انقلاب اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: بیش از 30 سال است که خدا نعمتی به ما داده که در تاریخ نظیر آن را جز در زمان وجود پیامبر سراغ نداریم.

وی با اشاره به وضعیت ملت ایران قبل از انقلاب با وضعیت قوم بنی اسرائیل در زمان فرعون تصریح کرد: در همسایگی ما قیامی علیه استعمار آمریکا اتفاق افتاد که شاه ایران از ارتش برای سرکوبی آنان استفاده کرد و صد ها نفر را کشت، اما کسی از آن سؤال نکرد و این ذلتی بود که ملت ایران داشتند.

* آمریکا امروز خواستار کمک از ایران است

آیت‌الله مصباح یزدی به عزت و عظمت ایران بعد از انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: امروز آمریکا برای حل بسیاری از مشکلات رسماً از ایران کمک می‌خواهد و از طرفی می‌خواهد به ایران حمله کند و از سویی درخواست کمک برای نجات از باتلاق عراق و افغانستان را از ایران دارد.

وی ریشه انحرافات ایجاد شده در کشورها و ملت ها را کسانی که روزی پرچمدار آنها و یا مقامات عالی بودند دانستند و افزودند: فتنه جمل از امثال زبیر که پسر عمه حضرت علی بود اتفاق افتاد و این به خاطر عدم استقامت در راه حق بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری به فتنه بعد از انتخابات سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: باید سالها بگذرد تا معلوم شود که چه خطری برای اسلام و ایران بود و خداوند چگونه این خطر را از سر اسلام و ملت ایران رفع کرد.

وی با بیان اینکه نباید بگوییم فتنه تمام شده است اظهارداشتند: هنوز کسانی در سایت های شان می نویسند، که حکومت امام ،حکومت دیکتاتوری بود و ما طرفدار پلورالیسم سیاسی هستیم .

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: صریحا می گویند ما به جای جمهوری اسلامی؛ جمهوری ایرانی می خواهیم.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: امروز آن فتنه تمام شده، فردا نوبت فتنه دیگر و آزمایشی جدید در کلاس‌های بالاتر است، نباید خیال کنیم کسی که چند روزی برای اسلام و کشور زحمت کشید تضمین شده است، باید تا آخر پشت سر رهبری باشیم تا منحرف نشویم.

*هدف مخالف نظام، مخالفت با ولی فقیه است

وی محور انقلاب اسلامی را ولایت فقیه دانست و افزود: همه دنیا حکومت ما را به‌عنوان ولایت فقیه می‌شناسند و همه موفقیت‌ها به‌خاطر آن است، هرکس با این نظام مخالفت کند هدفش تضعیف ولایت‌فقیه است.

به گزارش حوزه نیوز، رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه یک بعد جریانات فتنه، نظری، فکری و عقیدتی است خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم در مقابل فتنه‌های آینده آماده باشیم باید افکار خود را قوی کنیم که محور آن ولایت فقیه است.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: باید مواظب باشیم که نفوذ‌ها در نیروها اثر نکند تا زاویه‌ای درون نظام باز نشود.
انتهای پیام/ع



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( سه شنبه 89/5/19 :: ساعت 11:43 عصر )
»» هشدار آیت الله مصباح یزدی

در دیدار با هیئت رئیسه دانشگاه تربیت مدرس مطرح شد؛
هشدار آیت‌الله مصباح یزدی در خصوص رویکرد فعلی مسئولان فرهنگی کشور

عضو مجلس خبرگان رهبری با هشدار نسبت به روند فعلی فعالیت‌های فرهنگی کشور و مسئولان آن اظهار داشت: بعید نیست در آینده فتنه‌ای شدید‌تر توسط افرادی صورت گیرد که امروز آنها را به عنوان نیروهای ارزشی می‌شناسیم.


به گزارش حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با هیئت رئیسه دانشگاه تربیت مدرس با تأکید براینکه بینش اسلامی، عقلانی‌ترین بینش‌هاست، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بعد شخصیتی انسان وابسته به عقاید و ارزش‌هایش است که اگر این بعد از انسان گرفته شود، به سختی می‌شود یک تفاوت جوهری بین انسان و سایر حیوان‌ها قایل شد.

وی ادامه داد: بر خلاف سایر موجودات، انسان آفریده شده تا با افعال اختیاری خود به کمال برسد؛ کمالی که تنها در سایه ارتباط با خدا حاصل می شود و حتی بقای حیات مادی و سایر مسایل دیگر نیز در راستای این هدف است.

آیت‌الله مصباح یزدی هدف از انقلاب اسلامی را نیز در راستای این کمال دانست و گفت: متأسفانه وقتی به سیر فعالیت های فرهنگی به معنای خاص آن یعنی اعتقادات و ارزش ها بنگریم می بینیم یک سیر نزولی طی شده است، یعنی از زمان تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی تا زمان فتنه اخیر یک منحنی نزولی در زمینه فرهنگی ترسیم می شود، هر چند اخیرا خداوند به کسانی توفیق داد تا اندکی توانستند این منحنی را به طرف صعود تغییر جهت دهند، اما ما هنوز به نقطه آغاز انقلاب هم نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به تأکیدات امام(ره) در زمینه مسائل فرهنگی، نیاز به تحول فرهنگی را ضروری خواند و ادامه داد: نمی توان توقع داشت این تحول به سرعت صورت گیرد بلکه باید به صورت تدریجی و با برنامه‌ریزی مناسب حاصل شود و مدت زمان ایجاد تحول نیز متناسب با برنامه‌ریزی صحیح همراه با درک واقعیت‌های جامعه و شناخت راهکارهای موجود برای تحول خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سیر حرکت انقلابی جامعه ما نزولی شده است، ادامه داد: باید یک جهش و به یک معنا انقلابی فرهنگی ایجاد شود، چرا که انقلاب ما در اصل یک انقلاب فرهنگی بود اما نه تنها در زمینه فرهنگ صحیح اسلامی فعالیتی صورت نگرفت، بلکه نیروهای انقلابی نیز در این زمینه تنزل کرده‌اند.

آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان نمونه به تأسیس دانشگاه تربیت مدرس با هدف‌هایی متعالی و سپس مراحل تنزل و عقب‌گرد آن اشاره و اضافه کرد: مقررات باید عوض شود، و نمی‌توان توقع داشت با بخشنامه و مصوبه مشکل حل شود، بلکه باید اهداف دانشگاه مورد نظر قرار گیرد و با توجه به تجربیات 30 ساله انقلاب و همچنین فتنه اخیر که زنگ خطر را به صدا درآورد، مقرراتی متناسب با آن اهداف تنظیم شود.

وی ریشه همه مشکلات فرهنگی را عدم اعتقاد راسخ و محکم مسئولان به دین و ارزش های اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: گاهی نامی از ولایت فقیه برده می شود، ولی محتوای آن درک نشده و گاهی اسلام به گونه‌ای معرفی می‌شود که مردم خوش‌شان بیاید در حالی‌که جایگاه اسلام تضعیف می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با هشدار نسبت به روند فعلی فعالیت‌های فرهنگی کشور و مسئولان آن اظهار داشت: بعید نیست در آینده فتنه‌ای شدید‌تر توسط افرادی صورت گیرد که امروز آنها را به عنوان نیروهای ارزشی می‌شناسیم همانگونه که در فتنه اخیر کسانی که قبلاً نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس مجلس نظام بودند، حضور داشتند.

وی با اشاره به کمرنگ شدن دین در بین افراد جامعه به ویژه جوانان و دانشجویان ادامه داد: همین جوان‌ها هستند که فردا اختیار مملکت را به دست می‌گیرند و اگر متدین و انقلابی نباشند، مشخص است که انقلاب تضعیف خواهد شد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم با تأکید بر برنامه ریزی متناسب با هدف دانشگاه خطاب به هیئت رئیسه دانشگاه تربیت مدرس گفت: هر چند شما می‌توانید عنوان کنید که این کار بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به ما ربطی ندارد، اما در مقابل این وضع همه ما مسئولیم و شما می‌توانید با ارائه طرح و پیشنهاد، نوشتن مقاله و کتاب و یا سخنرانی نظرتان را اعلام کنید تا مد نظر قرار گیرد و اساساً آغاز تحول بنیادی در دانشگاه‌ها وابسته به اصلاح دانشگاه تربیت مدرس است چرا که تا استاد معتقد به انقلاب و اسلام نداشته باشیم، دانشگاه اسلامی شکل نمی‌گیرد.

وی مهمترین عامل پیروزی انقلاب را فرهنگیان دانست و گفت: بهترین نیروهایی که برای این انقلاب خدمت کردند، از دانشگاه و آموزش و پرورش بودند و امروز هم اگر بخواهد اصلاحی صورت گیرد، باید از فرهنگ شروع شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه امروز هر چه داریم از برکت خون شهداست و نسبت به آنها مدیون هستیم، ادامه داد: نباید از کمبود امکانات واهمه داشت، مگر در زمان سابق کمبود امکانات نبود؟ باید با احساس مسئولیت در این راه بکوشیم و از این فرصت که دولتی بر سرکار است که آثارگرایش به معنویت و دین در آن بیشتر است، استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بحمدالله امروزه علی‌رغم فشارهای فرهنگی، جوانان ما روحیه خوبی دارند و حضور آنها در جلسات اعتکاف و مسجد جمکران و مناسبت های مذهبی این موضوع را اثبات می کند، و هرچند برخی از آنها گاهی ظاهری زننده هم دارند، اما حضورشان در این مراسم نشان از دل پاک و صافشان دارد و تنها با یک تلنگر استاد می‌توانند در مسیر اصلی قرار گیرند.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان گفت: نباید همواره از دولت توقع داشته باشیم بلکه باید خودمان شروع کنیم و چه بسا با روشن شدن آثار آن دولت هم حمایت کند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( جمعه 89/5/15 :: ساعت 10:58 عصر )
»» وظیفه فرهنگی

آیت الله مصباح یزدی:
کوتاهی در انجام وظیفه فرهنگی خیانت به خون شهداست

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در جمع تعدادی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، انقلاب اسلامی را در دنیا بی‌نظیر خواند و گفت: نمی‌توان توقع داشت به محض پیروزی انقلاب همه امور به سرعت سامان بگیرد، چرا که کشور از آغاز با کمبودهای زیادی روبه‌رو بود و از طرفی بیگانگان نیز با تمام قوا به تلاش برای سرنگونی نظام پرداختند و این‌که نظام اسلامی توانست با رهبری حضرت امام(ره) و زحمات یارانش پابرجا بماند، مانند معجزه بود، اما می‌توان با توجه به شرایط عینی و امکانات جامعه، شرایط و زمان معقولی برای به سامان رسانیدن کارها پیش‌بینی کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در مسائل علمی و صنعتی و اقتصادی، آن‌ها را شبیه معجزه دانست و در عین حال خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسأله انقلاب اسلامی، بُعد فرهنگی یعنی همان باورها و ارزش‌های اسلامی است؛ زیرا آن‌چه موجب تفاوت این نظام با سایر نظام‌ها شده‌، جنبه فرهنگی آن است، وگرنه آبادانی و سازندگی در کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

وی با تذکر این نکته که فعالیت‌ها‌ی فرهنگی بر خلاف فعالیت‌ها‌ی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دیربازده هستند و در برنامه‌های درازمدت آثار خود را بر جامعه می‌گذارند، نیروی انسانی با فکرو اراده قوی را منشا فعالیت‌های فرهنگی دانست و ادامه داد: در اوایل انقلاب افرادی مانند شهید بهشتی، شهید مطهری و شهید باهنر در صدد پاسخ‌گویی به این نیاز برآمدند و در همان چندماه کوتاه کارهای بنیادینی را پی‌ریزی کردند که حتی امروز هم از ثمرات آن استفاده می‌کنیم، اما دشمنان زودتر از ما آن‌ها را شناخته و با شهید کردن آن‌ها خسارت فرهنگی زیادی را به کشور وارد آوردند.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: با شهادت این بزرگان، نظام ما با خلأ مدیریت فرهنگی مواجه شد و حتی در بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها کسانی روی کار آمدند که خودشان منشأ اشکال بودند و دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی در اختیار کسانی بود که بعدها فسادشان معلوم شد. و می‌توان گفت بسیاری از کسانی که در فتنه اخیر نقش کلیدی داشتند، از تربیت شدگان همین اساتید بودند.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: با توجه به وضع دانشگاه‌ها و درحالی‌که بسیاری از مسؤولان درجه اول کشور سکولاریسم را ترویج می‌کردند، چگونه می‌توان به اسلامی شدن دانشگاه‌ها امیدوار بود؟

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در سال‌های اخیر عده‌ای خواستند در این جهت حرکتی انجام دهند، اما همچنان راه با ابهام‌ها و پیچیدگی‌هایی روبه‌روست و از نبود قدرت فکری برای برنامه‌ریزی و قدرت سیاسی برای پشتیبانی رنج می‌بریم.

وی با اشاره به آسیب‌ها‌ی موجود در روند تصمیم‌گیری و اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با وجود آن‌که به فرموده حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است، اما کسانی که هنوز معنای ولایت ‌فقیه را نفهمیده و یا قصد سوئی دارند، اختیارات ولی ‌فقیه را محدود به موارد ذکر شده در قانون اساسی می‌دانند و معتقدند که رهبری حق ندارد در قانون‌گذاری دخالت کند.

وی در ادامه گفت: چاره ساده‌ای می‌شد اندیشید (همان‌طور که اکنون به فکر افتاده‌اند) و ماده واحده‌ای در مجلس گذراند که مصوبات شورای انقلاب فرهنگی در حکم مصوبات مجلس شورای اسلامی است تا افرادی که سوء نیت دارند نتوانند در کار مصوبات شورای انقلاب فرهنگی خللی ایجاد کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این‌که اسلامی بودن انقلاب به فرهنگ اسلامی آن است گفت: مشکل دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سایه انداختن مسائل سیاسی بر مسائل فرهنگی است، چرا که اگر فرهنگ بازیچه سیاستمداران شود، هرگونه خواستند قانون را تفسیر و عمل کنند، هر چند مصوبات شورای عالی در حکم قانون باشد.

به گفته وی، مشکل دیگر، خلأ ابزارهای نظارتی و پی‌گیری برای انجام مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که موجب می‌شود مصوبات آن شورا پشتوانه اجرا نداشته و کسی انجام آن را مطالبه نکند.

وی مشکل دیگر را نبودن دغدغه مجریان برای اجرا دانست و گفت: چه بسا مسؤولانی حتی بدون سوء نیت به قانون مصوب عمل نکنند چون آن را خلاف مصلحت می‌دانند، مگر آن که از قدرتی مافوق بترسند یا دغدغه شخصی داشته باشند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم ادامه داد: صرف نظر از مشکلات قانونی و سیاسی، باید احساس مسؤولیت را در خودمان تقویت کنیم. اگر انگیزه عمل وجود داشته باشد، برای رسیدن به مقاصد خود تلاش و پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه برسیم، اما اگر انگیزه‌ای نداشته باشیم، دنبال عذری می‌گردیم که آن را انجام ندهیم.

وی گفت: انسان باید توجه داشته باشد که در مقابل خدا باید پاسخگو باشد و این‌که عده‌ای با رأی آوردن فردی برای خوش‌آمد او، طرفدار وی می‌شوند، در حقیقت احساس مسؤولیت نمی‌کنند و خود را در مقابل خدا مسؤول نمی‌دانند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که کوتاهی در وظیفه خیانت به خون صدها هزار شهید و جانباز و کسانی است که سال‌ها شکنجه‌های بسیاری را که در این راه تحمل کرده‌اند، گفت: اگر انحرافی در کار ما ایجاد شود، این انحراف در جامعه و نسل‌ها‌ی بعد اثر خواهد گذاشت. و این مسؤولیت بیش از همه متوجه افراد فرهنگی کشور است؛ افراد دیگر ممکن است گناهانی مرتکب شوند اما مسؤول کفر و انحراف دینی و فکری مردم نیستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر نمونه‌هایی گفت: گاهی یک سخن که به ظاهر یک تشکیک فلسفی است، در حقیقت ریشه همه باورها و ارزش‌ها را قطع می‌کند و منشأ کفر میلیون‌ها انسان می‌شود.

وی با اشاره به مبحث علوم انسانی، ‌اسلامی شدن دانشگاه‌ها، و مسائل فرهنگی روز و بحث‌ها‌ی متعددی که در این زمینه عنوان شده است گفت: قاعده عقلایی در هرکار رجوع به متخصص آن است و در بحث‌ها‌ی اسلامی و فرهنگی نیز باید به کارشناسان این امر مراجعه کرد و نباید تفاوت سلیقه در شیوه مدیریت باعث بی‌اعتنایی به مباحث کارشناسی و عمل به دلخواه یا مشاوره‌های غیرمتخصصان در مسائل اسلامی شود؛ زیرا چنین خط مشی‌ای نشانه‌ نداشتن دغدغه دینی و تبعیت از هوای نفس است.

برخورد با مرتکبان خلاف شرع وظیفه دولت اسلامی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همچنین در دیدار با جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه تبریز و گروهی از خواهران بسیجی و دانشجویان بسیجی استان قم و شهرکرد به بررسی جایگاه دین در زندگی انسان پرداخت و گفت: هرچند این بحث در وهله اول ساده به نظر می‌رسد، اما دارای نکته‌های پیچیده و مبهمی است که ناآگاهان به خطا می‌روند و شیاطین از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند و مطالبی را وارونه جلوه می‌دهند و احیانا لغزش‌ها و انحراف‌ها و کج‌روی‌هایی پدید می‌آورند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که طبق عقیده ما اولین انسان پیامبر بوده است، گفت: در گذشته جوامع بسیار ساده و بسیط بوده و مطالب مطرح شده نیز امور ساده‌ای بود، اما با گذشت زمان و رشد جمعیت و تشکیل جوامع مختلف با آداب و رسوم، نژادها و زبان‌ها‌ی گوناگون، نیازهای بشر نیز پیچیده‌تر شد.

وی با اشاره به تلاش‌های شیاطین جن و انس در دین‌سازی و ایجاد انحراف در دین، به انحرافاتی که در مسیحیت رخ داده است، پرداخت و گفت: زمانی دین مسیحیت در اروپا رواج یافت و زمینه‌ای فراهم شد تا اربابان کلیسا قدرت را در دست بگیرند و در حقیقت تنها قدرت علمی و سیاسی در مغرب زمین به شمار می‌رفتند، ولی کم‌کم انحرافات، دنیاپرستی و فسادهای اخلاقی کلیسا، مقدمات ضعف آنان را فراهم کرد و این اتفاقات با اکتشافاتی همراه شد که آموزه‌های کلیسا را تخطئه می‌کرد.

وی با اشاره به وحی نبودن بسیاری از آموزه‌های کلیسا ادامه داد: با پیدایش پروتستانتیسم و مدرنیته، بعد از رنسانس جایگاه دین تغییر کرد و دین که از نگاه غربی‌ها تنها مسیحیت بود، جایگاه اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و علمی خود را از دست داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: امروزه مسائل فرهنگی دنیا به هم مربوط است و به خاطر سیطره علمی غرب، فرهنگ غرب نیز ترویج شده و حتی در کشور ما هم اثراتی از فرهنگ غرب مشاهده می‌شود.

وی اعتقاد به شخصی بودن دین و جدا دانستن آن از سیاست را از جمله اثرات فرهنگ غرب در کشورمان دانست و گفت: حتی در کشور ما در برخی از دولت‌ها‌ی پیشین رسما دولتمردان و تئوریسین‌ها به ترویج سکولاریسم پرداختند و این نشان می‌دهد که هنوز نسل جوان ما نیاز به پاسخی روشن درباره «جایگاه دین و اسلام در زندگی انسان» دارد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به پاسخ‌های مختلف ارائه شده به این پرسش گفت: عده‌ای معتقدند از آن‌جا که در گذشته بشر کمبودهایی داشت که نمی‌توانست آن‌ها را جبران کند، انسان به دین نیاز داشت، ولی امروزه با پیشرفت علم و صنعت اساسا ماهیت انسان تغییر کرده است و دیگر نیازی به دین نیست؛ انسان امروز حق‌طلب است و می‌خواهد حق خود را از همه حتی خدا اگر خدایی باشد بستاند.

وی به پاسخ دیگری به این سؤال اشاره کرد و گفت: عده‌ای معتقدند انسان دارای ساحت‌ها و ابعاد مختلفی است و همان گونه که هنر و زیبایی را دوست دارد، دوست دارد به یک امر ماورائی نیز اعتقاد داشته باشد. در حقیقت دین ساخته ذهن بشر است و از آن‌جا که بشر مورد احترام است همه ساحت‌ها‌ی او نیز مورد احترام خواهند بود، حتی دین او.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به پاسخ‌ها‌ی دیگری نیز اشاره کرد و گفت: عده‌ای هم معتقدند که هرچند دین یک امر واقعی است و خداوند آن را نازل کرده، اما تنها برای زمان خاصی نازل شده و دارای تاریخ اعتبار است و امروزه با رشد عقل و امکانات نیازی به دین نیست و در حقیقت دین برای زمانی بود که انسان تکامل نیافته بود.

وی ادامه داد: عده‌ای هم می‌گویند گرچه دین یک امر واقعی و دارای ثبات است، اما فهم افراد از دین در هر زمان متغیر است، یعنی از متون دینی در گذشته مطالبی فهمیده می‌شد و امروزه مطالب دیگری فهمیده می‌شود و حتی در این راه تا آن‌جا جلو رفته‌اند که معتقدند اساسا هیچ کلامی معنای ثابت ندارد و مخاطبان برای آن معنا می‌سازند.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: عده‌ای نیز اعتقاد دارند که دین همان انجام ظاهر سنت‌ها با تغییر محتواست. مثلا می‌گویند: امام حسین فردی مقدس و خوب بوده است، اما او برای «آزادی» کشته شد، پس باید انسان آزاد باشد یعنی هر کاری دلش می‌خواهد بکند؛ و با این سخنان در حقیقت ریشه دین را می‌زنند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به مثال‌هایی درباره لزوم اجرای احکام اجتماعی دین، خاطر نشان کرد: حضرت علی ‌علیه‌السلام با تازیانه در بازار حرکت می‌کردند و متخلفان از احکام شرع را مجازات می‌کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره ضمنی به سخن برخی از مسؤولان مبنی بر عدم ضرورت برخورد با متخلفان از احکام شرعی گفت: پس حضرت علی علیه‌السلام نیز نباید با متخلفان برخورد می‌کرد، بلکه می‌بایست به کار فرهنگی می‌پرداخت تا جامعه اصلاح شود؟!

وی با بیان این‌که پلیس پشتوانه اجرای قانون است، گفت: همان‌گونه که پلیس با افرادی که دست‌فروشی ‌یا سد معبر کنند برخورد می‌کند، با وجود این‌که آن‌ها به امنیت کشور اخلالی وارد نمی‌کنند، در مسائل شرعی نیز هرجا تخلفی صورت گرفت باید برخورد شود.

وی بزرگ‌ترین وظیفه دولت اسلامی را حفظ شئون اسلامی دانست و گفت: وظیفه نیروی انتظامی است که همان‌گونه که با متخلفان از قانون برخورد می‌کند با متخلفان از احکام شرعی نیز برخورد کند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: عده‌ای استدلال می‌کنند که دین، کار فرهنگی است و کار فرهنگی باید با ملایمت همراه باشد پس دین نیز با ملایمت و محبت همراه است، اما باید گفت این مغالطه‌ای بیش نیست و صغرای این قیاس دارای این مشکل است که هرچند در دین کار فرهنگی وجود دارد ولی همه احکام دین فرهنگی نیست بلکه دفاع، مجازات و قصاص هم در دین وجود دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: در اجرای احکام خدا جای عاطفه نیست و نباید رأفتی در اجرای مجازات نشان داده شود.

وی با اشاره به مبنای غلط چنین دیدگاهی راجع به جایگاه دین در زندگی اجتماعی گفت: اگر دین همان است که غربی‌ها گفته‌اند، اصلا برای چه انقلاب اسلامی شد و بسیاری در این راه کشته شدند، چرا که در زمان طاغوت هم از کاخ گلستان شاه، مجلس روضه‌خوانی پخش می‌شد.

وی با اشاره به این‌که جایگاه دین در جامعه یک مسأله زیربنایی است، گفت: این مسأله باید به خوبی تبیین شود؛ چرا که هنوز برخی از نخبگان نیز قلمرو دین را نمی‌شناسند.

ایستادگی در مقابل فتنه‌ها‌ی شیاطین با تقویت فکری مردم امکان پذیر است

آیت الله مصباح یزدی همچنین در جمع اساتید دوره طرح ولایت با اشاره به برکات فراوان این طرح، اظهار امیدواری کرد این فعالیت‌ها مورد توجه امام عصر(عج) قرار بگیرد.

وی گفت: اگر واقعا کاری را بتوانیم مطمئن باشیم که مورد رضای خدای متعال و اولیای خداست به همان اندازه باید اهتمام بیش تری به انجام آن داشته باشیم. بنابر این چنین کاری باید با کمال افتخار و بدون هیچ چشمداشتی صورت گیرد، چرا که هرچه اخلاص و تلاش‌ بیش تر باشد، برکات بیش تری در بر خواهد داشت.

وی یکی دیگر از آثار این تلقی را مهربانی و صمیمیت با دانشجویان دانست و گفت: این تلقی انسان را در نادیده‌گرفتن و تحمل امور نامطلوب و احیانا ناهنجار یاری می‌کند.

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر اینکه بسیاری از نابسامانی‌ها در کشور در اثر برداشت‌ها‌ی غلط و کمبود شناخت صحیح است، ادامه داد: هنوز پس از گذشت 31 سال از انقلاب اسلامی مسأله ولایت‌فقیه برای بسیاری از مسوولان متدین کشور ما حل نشده است، چه رسد به افرادی که از اصل با انقلاب اسلامی بیگانه‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فردی که سال‌ها به‌عنوان یک فرد برجسته انقلابی شناخته می‌شد و خودش را رهبر پیروان خط امام معرفی می‌کرد و حتی پست‌هایی از طرف حضرت امام(ره) به او واگذار شده بود، امروز صراحتا می‌گوید من در زمان امام هم به ولایت‌فقیه اعتقاد نداشتم.

وی با اشاره به ماجرای فتنه اخیر ادامه داد: هنوز هم کسانی هستند که چون می‌خواهند چند صباحی بیش تر بر اریکه قدرت باقی باشند به عدم اعتقاد خود به ولایت‌فقیه اعتراف نکرده‌اند.

آیت‌الله‌ مصباح یزدی با اشاره به این‌که نمی‌توان اینان را دشمن اسلام و کشور دانست، این مساله را ناشی از حل نشدن مساله ولایت‌فقیه برای آن‌ها بیان کرد و گفت: هنوز بسیاری معتقدند که حضرت امام(ره) با درایت خود توانست رهبری مردم را بر عهده گیرد و سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌ها و اعلامیه‌ها و سپس تبعید‌ها زمینه را فراهم کرد تا به‌عنوان قهرمان شناخته شود و ولایت‌فقیه پاداشی بود که مردم به ایشان دادند. اما کسانی که بر اساس اعتقاد قلبی حرکت خود را بر اساس ولایت‌فقیه تنظیم کنند و شرعیت حکومت اسلامی را به آن بدانند، شاید خیلی زیاد نیستند.

وی یکی از وظایف مهم اساتید طرح ولایت را تبیین صحیح مفهوم ولایت‌فقیه و مبانی آن دانست و گفت: تصور بنده این است که بیش از هشتاد درصد شرکت کنندگان در این طرح به قدر کافی با این اصل به صورت مبنایی آشنا شده‌اند که این موفقیت بزرگی است.

آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: دوام انقلاب اسلامی و مقابله با فتنه‌ها‌ی شیاطین، در گرو تقویت فکری جوانان به ویژه دانشجویان است چون اثرگذاری بیش تری در جامعه دارند.

وی با اشاره به برکات این طرح در سال‌های گذشته گفت: هنوز مسوولان کشور به اهمیت این طرح پی نبرد‌ه‌اند و این مسوولیت ما را چندین برابر می‌کند، چرا که اگر آن‌ها متوجه بودند با برنامه‌ریزی و کمک، باری از دوش دست‌اندرکاران این طرح برمی‌داشتند، ولی الآن باید این کاستی‌ها با زحمات شما جبران شود.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: حتی اگر این حرکت هیچ بهبودی در وضعیت سیاسی کشور نداشته باشد، همین که بتوان دانشجویی را در عرض بیست روز با دین آشنا کرد، کار بسیار بزرگی است و ارزش فوق‌العاده‌ای دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید مجدد بر لزوم اخلاص در اعمال گفت: توجه به این نکته‌ها باعث می‌شود تا قلب ما این آمادگی را کسب کند که این کارها را با اخلاص انجام دهیم و همین تمرینی می‌شود تا سایر کارهایمان را نیز خالصانه به سرانجام برسانیم و این بهترین پاداشی است که امیدواریم خداوند به ما عطا کند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( یکشنبه 89/4/27 :: ساعت 11:28 صبح )
<      1   2   3   4      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

علامه مصباح یزدی
ریشه تمام انحرافات از صدر اسلام تاکنون دلبستگی به دنیا است
علامه مصباح یزدی در دیدار جمعی از دانشجویان؛
فیلم دیده نشدهی عیادت عمار از عمار
برخی بستگان امام(ره) مانند 1400 سال قبل رفوزه شدند
آیت الله مصباح یزدی در مهدیه مشهد
آیت الله مصباح یزدی
زمینه ترقی و سقوط آدمی
علامه مصباح
آیت الله مصباح یزدی
باید خود را برای شبهات جدید فلسفی آماده کنیم
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 19
>> بازدید دیروز: 2
>> مجموع بازدیدها: 329677
» درباره من

طریق
حق جو
در این وبلاگ گزیده ای از نظرات آیت الله مصباح یزدی به صورت لینک منعکس می گردد.

» پیوندهای روزانه

پایگاه اطلاع رسانی آثار علامه مصباح یزدی [4]
فهرست کتب علامه مصباح یزدی [152]
[آرشیو(2)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
صمیمیت؛ محور ارتباط مؤمنین بارش رحمت در سایه محبت دو مؤمن .
» آرشیو مطالب
سال 85
بحث مشروعیت و مقبولیت
در باب ولایت فقیه
دوستان واقعی اهل بیت
محاسبه نفس
نگاه مؤمن به دنیا
نشانه هاى ایمان
دین و جهل دینی
ثمرات استقامت
شرط نجات بخش
خوف و رجا
شادی
دام های شیطان
چند کاستی اخلاقی
پاداشهایی بزرگ
شیعه از منظر امام صادق
گناه مغفور و نیکی مقبول
تبلیغات
سخنرانیها
مطالب متنوع
سال 87
سال 88
سال 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
پاییز 93
زمستان 93

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





» طراح قالب
 – جنبش وبلاگی حامیان جبهه پایداری