سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آزمند بودن ، جاودان بندگى نمودن است . [نهج البلاغه]
طریق
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» نقشی که بر عهده رسانه ملی است هیچ جایگزینی ندارد

تحولات سیاسی تا حدود زیادی مرهون رسانه ملی است

علامه مصباح یزدی:
علامه مصباح یزدی گفت: امروز نقشی که بر عهده رسانه ملی است هیچ جایگزینی ندارد و تحولات سیاسی تا حدود زیادی مرهون رسانه ملی است.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( یکشنبه 92/9/24 :: ساعت 9:38 عصر )
»» حکم ولی فقیه از فتوای مراجع بالاتر است

علامه مصباح یزدی
2/ آیت‌الله مصباح یزدی:
حکم ولی فقیه از فتوای مراجع بالاتر است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حکم ولی فقیه از فتوای مراجع بالاتر است زیرا فتوای هیچ مرجعی برای مرجع دیگری حجت نیست ولی اگر ولی فقیه حکمی صادر کرد همه مراجع باید اطاعت کنند و حق نقض حکم را ندارند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( جمعه 92/9/22 :: ساعت 12:20 صبح )
»» اسلام دین عدالت و آزادی

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این مطلب که زندگی انسان را گاهی خوبی‌ها و گاه شادی‌ها در بر می‌گیرد، عنوان کرد: کتاب قرآن و روایت اهل بیت(ع) نشان می‌دهد که همواره خوبی‌ها در جامعه حکم‌فرما نبوده و زشتی‌ها نیز وجود داشته و داستان میان خوبی و بدی و حق و باطل موضوع جدیدی نیست.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( دوشنبه 92/9/18 :: ساعت 10:3 عصر )
»» اصلی ترین مسأله فرهنگی کشور، ولایت فقیه است

آیت‌ا... مصباح یزدی:
اصلی ترین مسأله فرهنگی کشور، ولایت فقیه است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت ا... مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در دیدار با جمعی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خدا را شاکریم که ما را در زمان و مکانی قرار داد که پرچم اسلام در کشور امام زمان(عج) به اهتزاز در آمده و در رأس کشور نیز کسی قرار گرفته که لیاقت نیابت امام زمان(عج) را بهتر از همه کسانی که می‌شناسیم داراست، اظهار داشت: از طرفی نیز خداوند نعمت وجود افراد متعهد، کاردان و دلسوز اسلام را به ما داده که کمابیش در بخش‌های مختلف کشور کار می‌کنند.

آیت ا... محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به این‌که در این دوره مجلس نیز کارهای خوبی صورت گرفته است خاطر نشان کرد: طبیعی است که باید با فکر و مشورت با یکدیگر در مسیر تقنین، امور فرهنگی مهم را در نظر گرفت؛ اما همیشه نمی‌توان از کار خود انتظار نتیجه ایده‌آل داشت، چرا که بعد از کار و تلاش فراوان کارشناسان در کمیسیون، باید در صحن علنی مجلس هم مطرح شود و معلوم نیست که رأی بیاورد یا نه، و حتی اگر رأی بیاورد و تصویب شود و به صورت قانون هم ابلاغ شود، معلوم نیست که به آن عمل شود زیرا در واقع خواست دولت‌ها در عمل به آن قانون تأثیر دارد.

ایشان با اشاره به لزوم اولویت‌بندی مسائل بر اساس نیازهای جامعه و اهمیت امور ابراز داشت: گاهی وقت و نیروی بسیاری برای بحث، تحقیقات میدانی و... درباره موضوعی صرف می‌شود، اما آن موضوع در میان مشکلات مملکت در اولویت نبوده و اگر این نیروها و تلاش‌ها در جهت دیگری صرف شده بود، اهمیتش در پیشرفت نظام اسلامی و برآورده شدن نیازها بیش‌تر بود.

آیت‌ا... مصباح یزدی ضمن پیشنهاد تشکیل گروه مشترکی از اعضای کمیسیون‌های مجلس که در مسأله فرهنگی دخیل هستند با دلسوزان فرهنگی داخل و خارج از مجلس و همچنین برخی مسؤولین دستگاه‌های فرهنگی اظهار داشت: اگر بتوان با تشکیل چنین گروهی، طرح کلانی برای مسائل فرهنگی کشور تهیه کرد که در آن نقطه ایده‌آلی به عنوان هدف در نظر گرفته شود و در کنار آن با توجه به واقعیت‌ها و شرایط موجود کشور برنامه‌هایی در چند مرحله برای رسیدن به آن آرمان ترسیم شود، کار بجایی خواهد بود. روشن است که این طرح کلان باید فراتر از قانونگذاری در مجلس و مقدّم بر آن باشد.

استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به اظهار نظر بعضی‌شخصیت‌ها در باره حکومت دینی و ولایت فقیه خاطر نشان کرد: با تحلیل دقیق بعضی از این گفته‌ها به نتایج هشداردهنده‌ای می‌رسیم؛ زیرا این افراد ولایت فقیه را همان ولایت فقه و فقه را فقه پویا می‌دانند و فقه پویا را فقهی عنوان می‌کنند که انعطاف داشته باشد و بتواند همراه با نوسانات جامعه تغییر کند و در جامعه پیاده شود. این افراد حکومت دینی را چنین تفسیر می‌کنند.

آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به این‌که این تفسیر به دموکراسی غربی می‌انجامد، افزود: طبق این بیان ممکن است برداشت‌های مختلفی از فقه (که از نظر چنین کسانی پویا تعریف شده) وجود داشته باشد؛ اما طبیعتاً برداشتی مقدم می‌شود که اکثریت آن را قبول داشته باشند و این همان دموکراسی غربی است که با عنوان حکومت دینی عنوان می‌شود. در این میان آن‌چه اصلاً به آن توجه نمی‌شود این مساله است که اسلام احکام ثابتی دارد و می‌توان فهم صحیحی از اسلام داشت که با استناد به ادله قابل اثبات است و برداشت‌های دیگر را تخطئه می‌کند.

ایشان با اشاره به نمونه‌های دیگری از مشکلات و مسائل فرهنگی ابراز داشت: بعضی از کتاب‌های درسی که در دانشکده‌های علوم سیاسی کشور تدریس می‌شود، تحت تأثیرافکار نظریه‌پردازانی است که حکومت به وجود آمده در ایران بعد از انقلاب را نوعی دیکتاتوری فقها می‌دانند!

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که در دوره اصلاحات تدریجاً کار به جایی رسید که سخن‌گفتن از اختیارات ولی فقیه ناشی از تفکرات فاشیستی دانسته می‌شد، ادامه داد: در آن مقطع حوزه دین و حوزه اجتماع و کشورداری کاملاً از هم جدا قلمداد می‌شد و حتی گفته شد اگر دین در برابر آزادی قرار بگیرد، گور خودش را کنده است!

ایشان ضمن اشاره به بعضی دیگر از معضلات فرهنگی افزود: آیا همه مسؤولان کشور واقعاً نظام اسلامی را باور دارند، یا خیر؟ اگر چنین باوری دارند، پس باید احکام اسلامی در کشور پیاده شود. آیا همه باور دارند که حکومت باید به دست ولی فقیه باشد، یا معتقدند به دست هر کسی می‌تواند باشد و حکومت ما ولایت فقه است، نه فقیه؟

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که برخی دم از ولایت فقیه و مقام معظم رهبری می‌زنند تا رضایت مردم را کسب کنند، اما در دل اعتقادی به آن ندارند، اظهار داشت: اگر مسأله‌ای که ستون فقرات نظام اسلامی است، بعد از سی و پنج سال برای مسؤولان حل نشده باشد، چگونه می‌توان در زمینه اجرای همه قوانین فرهنگی از آن‌ها انتظار داشت؟

ایشان اصلی‌ترین مسأله فرهنگی کشور را ولایت فقیه دانست، و خاطر نشان کرد: درست است که مسائلی مانند امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است، اما اگر مسؤولانی این قبیل امور را باور نداشته باشند، فایده‌ای بر تصویب قانون در این زمینه مترتب نخواهد شد و حتی ممکن است گفته شود شرایط اجرای این احکام دینی وجود ندارد. نمونه بارز چنین مسائلی، اقتصاد و بانکداری بدون رباست؛ که کم‌تر اقتصاددانی در کشور اسلامی ایران می‌توان یافت که معتقد باشد بدون ربا می‌توان اقتصاد و بانکداری را اداره کرد.

عضو مجلس خبرگان طرح مسائل غیر فرهنگی در کتب درسی، بازی‌های رایانه‌ای و... را یادآور شد و افزود: گرچه پرداختن به این گونه مسائل فرهنگی هم واجب است؛ ولی گاهی واجبات هم با یکدیگر تزاحم پیدا می‌کنند و باید اولویت‌ها را در نظر گرفت و ریشه‌ای فکر کرد.

آیت‌ا... مصباح یزدی افزود: حتی در صورتی که با کار و تلاش و تحقیقات فراوان، کتاب‌های درسی دانشگاه‌ها به بهترین وجه و با استدلال متقن و قوی بر اساس آموزه‌های دینی تدوین شود، اگر استادی که چنین کتابی را تدریس می‌کند، محتوای آن را باور نداشته باشد، اثرگذار نخواهد بود؛ چون تدریس چنین متنی را دستوری و اجباری عنوان می‌کند. بنا‌بر‌این در طرح کلان فرهنگی باید اساتید نیز مورد توجه قرار گیرند.

ایشان با اشاره به این‌که کارهای با اهمیت ریشه‌ای باید بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: هرچند کارهای فرهنگی ریشه‌ای زمانبر، دشوار و بلند مدت است، اما بالاخره یک روز باید آن‌ها را شروع کرد. ضمن این‌که نباید به انجام وظایفی که مجلس یا شغل ما ایجاب می‌کند، بسنده کنیم؛ زیرا ما علاوه بر مردم، در مقابل خدا هم باید پاسخگو باشیم، و بر همین اساس باید در حد توان تلاش کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصلی‌ترین عنصر انقلاب، بلکه روح انقلاب را فرهنگ عنوان کرد، و افزود: هر چند در طول این سی و پنج سال تلاش‌های پراکنده‌ای در زمینه فرهنگی صورت گرفته است، اما کامل، منسجم، مرحله به مرحله، طبق یک نقشه راه و همراه با تربیت نیرو نبوده و ما هیچ عذری در مقابل خدا به خاطر کوتاهی در این زمینه نداریم.

ایشان با بیان این‌که برخی گمان می‌کنند با حضور چند روحانی در نهادها، اسلامی شدن تحقق می‌یابد، افزود: باید فکر انقلابی و اسلامی در نگاه و تفکر مردم جاری شود. البته باید اذعان کنیم که متأسفانه حتی بعد از گذشت سی و پنج سال، هنوز تعداد کافی روحانی برای امور ضروری نیز نداریم، چه برسد به امور دیگر.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با تاکید بر لزوم کارکردن برای خدا افزود: فقط نباید از دولت و مسؤولان توقع انجام کاری داشت؛ بلکه ما باید نه به عنوان نماینده مجلس و کارمند و...، بلکه به عنوان مسؤول در برابر خدا علاوه بر وظایف قانونی، به تکالیف خود در برابر خدا نیز عمل کنیم.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( چهارشنبه 92/9/13 :: ساعت 9:36 عصر )
»» وجود افکار دیکتاتوری در برخی کتب علوم سیاسی

آیت‌ الله مصباح
آیت‌الله مصباح یزدی مطرح کرد
وجود افکار «دیکتاتوری» در ‌برخی کتب‌ علوم سیاسی/مسئولان ‌‌احکام اسلام را اجرایی کنند‌

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در برخی کتاب‌های درسی که در دانشکده‌های علوم سیاسی تدریس می‌شود شاهد ارائه افکاری هستیم که عنوان می‌دارند حکومتی که بعد از انقلاب در ایران به وجود آمد دیکتاتوری فقها است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( دوشنبه 92/9/4 :: ساعت 11:42 عصر )
»» استراتژی امریکا تبدیل روحیه شهادت طلبی به رفاه طلبی است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( چهارشنبه 92/8/15 :: ساعت 9:26 عصر )
»» بیجا نیست که عده ای خاک مرقد امام(ره) را به عنوان تبرک می برند

آیت‌ا... مصباح:
بیجا نیست که عده ای خاک مرقد امام(ره) را به عنوان تبرک می برند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت‌ا... مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور، این دیدار را بسیار مسرت آمیز خواند و ادامه داد: اگر کسی زمان رژیم پهلوی را دیده و محرومیت‌های تحمیلی بر روحانیت را شاهد بوده باشد، ارزش چنین مجالسی را بیش‌تر درک کرده و متوجه می‌شود که خداوند متعال به برکت رهبری‌های امام راحل(ره) و فداکاری‌های یاران ایشان چه نعمتی را به مسلمانان و روحانیت عطا کرده است.   ادامه مطلب



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( چهارشنبه 92/8/8 :: ساعت 10:50 عصر )
»» مفهوم اعتدال از نظر اسلام

آیت‌ الله مصباح
در جلسه درس اخلاق در دفتر مقام معظم رهبری مطرح شد
دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی درباره مفهوم اعتدال از نظر اسلام

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: نمی‌توان از اعتدال به عنوان یک قضیه کلی یاد کرد و حد وسط بین شریعت و آرای مردم را مدنظر قرار داد؛ این نوع اعتدال حقانیت نیست.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( چهارشنبه 92/8/1 :: ساعت 10:48 عصر )
»» برخی خود را طلبکار انقلاب می دانند



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( پنج شنبه 92/7/25 :: ساعت 10:58 عصر )
»» تدبیرخدا



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( چهارشنبه 92/7/3 :: ساعت 10:10 عصر )
   1   2      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

علامه مصباح یزدی
ریشه تمام انحرافات از صدر اسلام تاکنون دلبستگی به دنیا است
علامه مصباح یزدی در دیدار جمعی از دانشجویان؛
فیلم دیده نشدهی عیادت عمار از عمار
برخی بستگان امام(ره) مانند 1400 سال قبل رفوزه شدند
آیت الله مصباح یزدی در مهدیه مشهد
آیت الله مصباح یزدی
زمینه ترقی و سقوط آدمی
علامه مصباح
آیت الله مصباح یزدی
باید خود را برای شبهات جدید فلسفی آماده کنیم
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 24
>> بازدید دیروز: 0
>> مجموع بازدیدها: 329161
» درباره من

طریق
حق جو
در این وبلاگ گزیده ای از نظرات آیت الله مصباح یزدی به صورت لینک منعکس می گردد.

» پیوندهای روزانه

پایگاه اطلاع رسانی آثار علامه مصباح یزدی [4]
فهرست کتب علامه مصباح یزدی [152]
[آرشیو(2)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
صمیمیت؛ محور ارتباط مؤمنین بارش رحمت در سایه محبت دو مؤمن .
» آرشیو مطالب
سال 85
بحث مشروعیت و مقبولیت
در باب ولایت فقیه
دوستان واقعی اهل بیت
محاسبه نفس
نگاه مؤمن به دنیا
نشانه هاى ایمان
دین و جهل دینی
ثمرات استقامت
شرط نجات بخش
خوف و رجا
شادی
دام های شیطان
چند کاستی اخلاقی
پاداشهایی بزرگ
شیعه از منظر امام صادق
گناه مغفور و نیکی مقبول
تبلیغات
سخنرانیها
مطالب متنوع
سال 87
سال 88
سال 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
پاییز 93
زمستان 93

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





» طراح قالب
 – جنبش وبلاگی حامیان جبهه پایداری