سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از دست دادنی که باعث بیماری می شود، از دستدادنِ دوستان است . [امام علی علیه السلام]
طریق
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» بزرگ ترین وظیفه اجتماعی

در سخنان مهم آیت ا... مصباح یزدی مطرح شد
حمایت و اطاعت از ولی فقیه بزرگ ترین وظیفه اجتماعی همه ماست

آیت‌ا... مصباح یزدی در دیدار با جمعی از طلاب و اساتید مدارس علمیه بناب و میاندوآب گفت: تحصیل علم و تلاش برای شناخت معارف اهل‌بیت(ع) و ترویج آن در سراسر دنیا مطلوبیت یقینی و غیرقابل تردید دارد؛ اما انجام این وظیفه مراتبی دارد که با شرایط خاص زمانی و مکانی متفاوت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بقاء اسلام در جهان منوط بر درس و بحث، مناظرات و پاسخ به شبهات است و علما واسطه انتقال این فیض هستند؛ نقش ما نسبت به نسل آینده نیز همین است.اگر مسائل اسلام را دقیق بیان نکرده و شبهات را به دقت پاسخ ندهیم، تدریجاً ایمان به اسلام ضعیف شده و با ضعف ایمان انگیزه‌ای برای انتقال آن به آیندگان باقی نمی‌ماند.

آیت ا... مصباح یزدی با اشاره به بصیرت و هوشیاری رهبر معظم انقلاب گفت: چندین سال است که دیده‌بان و سکان‌دار کشتی انقلاب با فریاد بلند توطئه‌های دشمنان را در قالب تهاجم فرهنگی، غارت فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی گوشزد می‌کنند و نسبت به ضرورت کسب بصیرت تأکید می‌فرمایند.   منبع

وی ادامه داد: در شرایط امروز کسب بصیرت بر همگان، به ویژه عالمان که رهبران دینی جامعه هستند، لازم است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه به بیان معنای بصیرت و نحوه کسب بصیرت پرداخت و گفت: بصیرت به معنای بینشی است که فرد با آن از لایه ظاهری جریانات گذشته و عمق واقعه را ببیند. زیرا چه بسیار حوادثی که ظاهر آن‌ها به گونه‌ای و حقیقت و عمق آن‌ها چیز دیگری است؛ به ویژه که پای دسیسه‌های دشمنان حیله‌گر در میان باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم شناخت صحیح دین افزود: دسیسه‌های کشورهای استعمارگر مانند سم مهلکی است که با قالبی زیبا تزیین شده و هر بیننده شیفته ظاهر فریبنده آن می‌شود؛ بی خبر از آن‌که حقیقت آن زهری کشنده است. در مواجهه با چنین مواردی، افراد عمیق و ژرف‌نگر که به عمق فتنه‌ها پی می‌برند، هم خود را حفظ کرده و هم دیگران را نجات می‌دهند.

آیتا... مصباح یزدی در ادامه گفت: ما معقدیم آن‌چه در اسلام آمده سعادت دنیا و آخرت بشر را تضمین می‌کند؛ پس باید ابتدا اسلام را شناخت و در مرحله بعد مراقب بود که در تطبیق احکام اسلام بر موارد خاص اشتباه نشود.

وی با اشاره به مسأله پلورالیزم دینی گفت: امروزه کسانی صریحاً می‌گویند اسلام وجوه و قرائات مختلفی دارد و همه آن‌ها صراط مستقیم است. عده‌ای حتی پا را فراتر نهاده و معتقدند بین اسلام و مسیحیت نیز تفاوتی نیست و هر دو راه مستقیم هستند. بعضی هم معتقدند حتی بت‌پرستی صراط مستقیم و راهی به‌سوی خداست!!

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر این شبهات در دل افراد جامعه نفوذ کند و اسلام و کفر را یکی بدانند، دیگر چگونه می‌توان از اسلام دفاع کرد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: امروزه افرادی که شایستگی فتوا ندارند اظهار نظرهایی در برخی مسائل فقهی می‌کنند و عده‌ای نیز یا فریب خورده یا به بهانه این‌که فتاوایشان آسان‌تر است دنباله‌رو آن‌ها می‌شوند و این مسأله، بازگشت به عدم شناخت دین دارد و برخورد با چنین کج‌روی‌هایی در دین و جواب به شبهات مستقیماً وظیفه حوزه‌های علمیه است.

آیتا... مصباح یزدی با اشاره به روایتی گفت: طبق روایات مهم‌ترین مشکل حضرت ولی عصر(عج) در زمان ظهور وجود عالمانی است که نتایج دلخواه خود را از قرآن می‌گیرند که در حقیقت همان پلورالیزم دینی است و این کار امر را بر آن حضرت مشکل می‌کند، به‌گونه‌ای که کار بر ایشان دشوارتر از پیامبر اکرم(ص) می‌شود. زیرا پیامبر(ص) مردمی را به اسلام دعوت می‌کرد که می‌دانستند بت‌ها را خودشان ساخته‌اند و اثری ندارند؛ اما امام زمان(عج) با عالمانی رو به رو است که در مقابل آن حضرت با قرآن احتجاج می‌کنند.

آیتا... مصباح یزدی تطبیق صحیح احکام بر موضوعات خارجی را لازمه بصیرت دانست و خاطر نشان کرد: تطبیق احکام بر موضوعات و به عبارت دیگر موضوع شناسی بخشی دیگر از بصیرت است و فرد باید بداند که هر حادثه مصداق کدام حکم خداست.

وی با اشاره به داستان مسجد ضرار در زمان پیامبر(ص) گفت: با نگاه ظاهری به این مسجد، تفاوتی بین آن و دیگر مساجد نبود؛ اما فرد باید بینش داشته باشد تا فریب اسم مسجد را نخورد و بداند کدام مسجد باید ویران شود.

آیت‌ا... مصباح یزدی با بیان حیله عمروعاص و بر نیزه کردن قرآن گفت: افراد ظاهربین به خاطر عدم بینش و بصیرت شمشیرها را زمین گذاشته و فریادهای حضرت علی(ع) را نشنیده گرفتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در چنین قضایایی تنها مراجعه به کتب روایی و فقهی و اصولی کفایت نمی‌کند؛ بلکه علاوه بر فهم معارف اهل بیت(ع) باید موضوع‌شناس بود و شیطنت شیاطین و دشمنان را شناخت و در مواقع ابهام به مرجع صالحی رجوع کرد و این اصلی‌ترین فلسفه وجود ولی فقیه است.

وی ادامه داد: شیاطین انس در طول قرن‌ها با تجربه‌های فراوانی که کسب کرده‌اند، به دسیسه‌هایی متوسل می‌شوند که افراد عادی نمی‌توانند عمق آن‌ها را ببینند و بهترین گزینه برای رجوع در چنین مواردی ولی فقیه است؛ زیرا علاوه بر فقاهت و تقوای ممتاز، از قدرت تجزیه و تحلیل حوادث و دیدن لایه‌های زیرین قضایا و در یک کلمه بصیرت فوق‌العاده‌ برخوردار است و مهم‌تر این‌که از تأییدات الهی بهره‌مند است.

آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به سابقه درخشان رهبری گفت: آن‌چه در طول این سال‌ها فهمیده‌ایم این است که رهبری با وجود اشتغالات زیادی که داشته‌اند، کوچک‌ترین انحراف و لغزشی نداشته‌اند و مشکلاتی را با سرانگشت تدبیر حل کرده‌اند که جز با تأیید الهی میسر نبود.

وی با اشاره به روایاتی افزود: ما قصد غلو نداریم و نمی‌گوییم رهبری معصوم است، ولی خدا بندگان مخلصش را به نوری مجهز می‌کند که بسیاری از مسائل را بهتر می‌بینند و این وعده الهی است که بندگان خالص خود را تأیید می‌کند.

عضو مجلس خبرگان در پایان افزود: شناخت دین و تقوا و اهتمام به درک مسائل اجتماعی وظیفه امروز ماست و هرکجا ابهامی برای ما پیش آمد باید برای شناخت راه صحیح به ولی فقیه رجوع کنیم.

جمهوری اسلامی از کمبود فرهنگ اسلامی‌رنج می‌برد

آیت ا... مصباح یزدی همچنین در دیدار با جمعی از اعضای بسیج اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: انقلاب اسلامی‌، تحولی همه جانبه در کشور ایران بود، نه صرف عوض شدن رژیم؛ بلکه با آمدن انقلاب اسلامی‌ همه شؤون کشور متحول شد.

وی اساس انقلاب اسلامی را برپایه تفکر دانسته و خاطر نشان کرد: باید تفکر انقلابی مردم ارتقاء پیدا کند، چرا که تسلط با زور بر هر چیز ممکن است، به جز فکر و اعتقاد مردم.

عضو مجلس خبرگان رهبری انگیزه قوی را عامل مهم تحرک جامعه دانست و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیش بینی می‌شد برخی از کشورهای منطقه و دیگر کشورهای استعمارگر قصد آسیب زدن به انقلاب و نظام را داشته باشند و توجه به مسائل نظامی ضروری به نظر می‌رسید، اما از آن‌جا که انگیزه قوی در این زمینه وجود نداشت، فعالیت زیادی در جهت تقویت بنیه نظامی کشور صورت نگرفت؛ اما 8 سال دفاع مقدس و وجود مشکلات فراوان در جنگ باعث ایجاد انگیزه قوی در جهت پیشرفت صنایع نظامی شد و نتیجه آن رشد غیر قابل باور جمهوری اسلامی‌ در زمینه نظامی بود.

آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی علیه کشور اسلامی ایران گفت: این تحریم‌ها و فشار‌ها باعث خودکفایی کشورمان در عرصه‌های گوناگون صنعت و تولید شد، چرا که انگیزه هنگام مواجهه با مشکلات قوی‌تر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که انسان در شرایط عادی از تمام توان خود برای رسیدن به هدف استفاده نمی‌کند، گفت: وجود مشکلات و کمبودها باعث می‌شود، انسان نهایت توان خود را برای رهایی از آنها به کار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیشرفت سیاسی ایران، سیاست بین‌المللی کشور در چند سال اخیر را در دنیا بی‌نظیر خواند وگفت: حتی دشمنان نیز به این نکته اذعان دارند که ایران در سیاست خارجی خود، پیروز بوده است.

آیت ا... مصباح یزدی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف، از وضع فرهنگی موجود انتقاد کرد و گفت: با وجود گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی‌، نه تنها انگیزه‌ای برای ترویج فرهنگ اسلامی‌وجود ندارد، بلکه هنوز عده‌ای آن را باور نیز نکرده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم هدف انقلاب اسلامی‌را ترویج فرهنگ اسلامی و عمل به قوانین اسلام دانست و گفت: حضرت امام خمینی(ره) از همان آغاز انقلاب اسلامی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی تأکید داشتند و قرار بود تا وضعیت فرهنگی در دانشگاه‌ها اصلاح نشده، دانشگاه‌ها باز نشود؛ اما به خاطر سوء استفاده دشمن از بسته بودن دانشگاه‌ها و جلوگیری از افت علمی کشور، دانشگاه‌ها باز شد؛ اما پس از آن در این جهت کم‌تر فعالیتی صورت گرفت.

وی افزود: عده‌ای از اشخاص تیزبین مانند مقام معظم رهبری از همان دوره ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت‌های دشمن در قالب تهاجم فرهنگی، غارت فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی، بر گسترش فرهنگ غنی اسلام برای مقابله با فعالیت‌های دشمنان تأکید داشتند.

آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به حوادث اخیر و اهانت به ضروری‌ترین احکام دین و مقدس‌ترین مسایل در کشور گفت: زمانی هیچ کس به خود اجازه نمی‌داد حتی نسبت به عکس مرجع تقلید اهانت کند؛ اما امروز مشاهده می‌شود، به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) هم توهین می‌شود. اوایل انقلاب افرادی بودند که با حالتی عارفانه به ترویج دین می‌پرداختند؛ ولی کارشان به جایی رسید که پس از خروج از ایران و سکونت در کشورهای غربی حتی در اصل وجود خدا و عصمت انبیاء و وحی هم تشکیک می‌کنند و این اتفاق، نماد سقوط و پسرفت فرهنگی است.

وی با اشاره به انحطاط فرهنگی در دنیا گفت: امروزه افراد با وسایلی همچون تلفن همراه، ماهواره و اینترنت بهراحتی به مفاسد دسترسی دارند و از آن‌جا که حذف این ابزار امکان‌پذیر نیست، باید با استفاده از عوامل ایجابی در جهت ترویج و تقویت فرهنگ اسلامی تلاش کنیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در چنین شرایطی افراد چند دسته‌اند: عده‌ای معتقدند نمی‌توان با فرهنگ مهاجم مقابله کرد و چاره‌ای جز پذیرش آن نیست.

وی ادامه داد: عده دیگری معتقدند دولت هیچ وظیفه‌ای در این زمینه ندارد و کشور اسلامی نیز باید مانند سایر کشورهای غیر اسلامی در این مسیر مخالفتی نشان ندهد؛ زیرا دین و فرهنگ امری شخصی است و وظیفه دولت فقط تأمین امنیت و منافع مادی مردم است؛ حتی عده‌ای با طرح شعارهایی به عنوان بها دادن به جوانان قصد فراهم کردن عیش و نوش جوانان از طریق حرام را داشتند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: این عده معتقدند دولت نباید در امور مربوط به اخلاق و فرهنگ جامعه دخالت کند و در همین راستا فرهنگ تسامح و تساهل را ترویج کرده و خشونت را در مقابل آن قرار داده و تقبیح می‌کردند. این افراد علناً قوانین اسلام را به بهانه خشونت‌آمیز بودن و تضاد با اعلامیه حقوق بشر زیر پا می‌گذاشتند.

آیت‌ا... مصباح یزدی با بیان این‌که جمهوری اسلامی از کمبود فرهنگ اسلامی رنج می‌برد، ادامه داد: دولت‌های سکولار فقط وظیفه تأمین نیازهای مادی مردم را بر عهده خود می‌دانند؛ اما اصلی‌ترین وظیفه دولت اسلامی، حفظ اسلام است و نگاهی به سخنان امام خمینی(ره) نشان می‌دهد که ایشان همواره دین اسلام و حفظ آن را در سخنرانی‌های خود مورد توجه قرار می‌دادند و هدف از انقلاب را پیاده شدن اسلام معرفی می‌کردند.

وی افزود: ترویج فرهنگ غنی اسلامی در جامعه نیاز به زمانی طولانی دارد؛ زیرا تحول فرهنگ بر خلاف تحول سیاسی دیرپاست؛ اما باید این کار از نقطه‌ای شروع شود.

عضو مجلس خبرگان، دانشگاه را نقطه اصلی هدف دشمن دانست و افزود: امروز فرهنگ و باور اسلامی در معرض عمیق‌ترین خطرات است و نباید تنبلی و سستی از خود نشان داد؛ بلکه باید با بررسی عالمانه و محققانه مشکلات و کمبود‌ها را شناخت و با تعیین اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به این اهداف رسید.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، انقلاب اسلامی‌را پایدار و جاوید ذکر کرد و گفت: حافظ اصلی این انقلاب خداوند متعال است و این انقلاب همواره باقی خواهد ماند؛ اما اگر ما امانتدار خوبی نباشیم، خداوند گروه و قوم دیگری را به جای ما خواهد آورد. پس ما باید امانتدار خوبی باشیم و قدر این نعمت را بدانیم و با تمام توان در جهت گسترش اسلام تلاش کنیم.

آیت ا... مصباح یزدی ادامه داد: مطئناً در این مسیر کمبود‌ها و مشکلاتی وجود خواهد داشت؛ ولی قدرت خداوند نامحدود و وعده‌اش تخلف‌ناپذیر است و همو وعده داده که اگر در راه دین کمبود و مشکلی باشد، جبران خواهد کرد.

وی با تأکید بر این‌که باید در این مسیر با تمام توان و با انگیزه‌ای قوی قدم بر داریم، گفت: هیچ کار مهمی ‌بدون برنامه‌ریزی قابل اجرا نیست و همان‌گونه که برای ایجاد یک رشته درسی در یک دانشگاه باید ساعت‌ها کار و برنامه‌ریزی شود، برای ترویج فرهنگ اسلامی و این حرکت عظیم نیز باید برنامه‌ریزی دقیق و علمی شده و گام به گام جلو برویم.

آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری ادامه داد: این‌که ایشان می‌فرمایند فتنه آینده عمیق‌تر است، بی‌حساب نیست و ما باید خود را مجهز و آماده کنیم؛ زیرا با دشمنانی سر و کار داریم که 200 سال است نقشه‌های استعماری خود را اجرا کرده و هر روز در این زمینه زیرکانه‌تر عمل می‌کنند. پس ما باید وظیفه خود را شناخته و با تمام توان در جهت انجام آن بکوشیم.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( چهارشنبه 88/11/28 :: ساعت 10:54 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

علامه مصباح یزدی
ریشه تمام انحرافات از صدر اسلام تاکنون دلبستگی به دنیا است
علامه مصباح یزدی در دیدار جمعی از دانشجویان؛
فیلم دیده نشدهی عیادت عمار از عمار
برخی بستگان امام(ره) مانند 1400 سال قبل رفوزه شدند
آیت الله مصباح یزدی در مهدیه مشهد
آیت الله مصباح یزدی
زمینه ترقی و سقوط آدمی
علامه مصباح
آیت الله مصباح یزدی
باید خود را برای شبهات جدید فلسفی آماده کنیم
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 51
>> بازدید دیروز: 58
>> مجموع بازدیدها: 329851
» درباره من

طریق
حق جو
در این وبلاگ گزیده ای از نظرات آیت الله مصباح یزدی به صورت لینک منعکس می گردد.

» پیوندهای روزانه

پایگاه اطلاع رسانی آثار علامه مصباح یزدی [4]
فهرست کتب علامه مصباح یزدی [152]
[آرشیو(2)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
صمیمیت؛ محور ارتباط مؤمنین بارش رحمت در سایه محبت دو مؤمن .
» آرشیو مطالب
سال 85
بحث مشروعیت و مقبولیت
در باب ولایت فقیه
دوستان واقعی اهل بیت
محاسبه نفس
نگاه مؤمن به دنیا
نشانه هاى ایمان
دین و جهل دینی
ثمرات استقامت
شرط نجات بخش
خوف و رجا
شادی
دام های شیطان
چند کاستی اخلاقی
پاداشهایی بزرگ
شیعه از منظر امام صادق
گناه مغفور و نیکی مقبول
تبلیغات
سخنرانیها
مطالب متنوع
سال 87
سال 88
سال 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
پاییز 93
زمستان 93

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





» طراح قالب
 – جنبش وبلاگی حامیان جبهه پایداری