سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بیازماى تا دشمن آن گردى ، [ و بعضى این جمله را از رسول خدا ( ص ) روایت کرده‏اند : و آنچه تأیید مى‏کند از سخنان امیر مؤمنان ( ع ) است روایت ثعلب از ابن اعرابى است که مأمون گفت : اگر على ( ع ) نگفته بود « اخبر تقله » مى‏گفتم « أقله تخبر » . ] [نهج البلاغه]
طریق
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» توصیه آیت الله مصباح یزدی

  توصیه آیت الله مصباح یزدی به نخبگان حوزه و دانشگاه

خبرنگار رجانیوز گزارش داد، در جلسه ای که شورای مرکزی ائتلاف «نخبگان حوزه و دانشگاه» با آیت الله مصباح یزدی داشته اند، رئیس موسسه امام خمینی کاندیداهای انتخابات خبرگان را به سه گروه تقسیم کرده و گفته اند: یک دسته کسانی هستند که شما به صلاحیتشان اطمینان کامل دارید، دسته دیگر کسانی هستند که شما شناختی نسبت به آن ها ندارید و دسته آخر کسانی هستند که به عدم صلاحیت آن ها اعتقاد دارید. بنابر این اگر به دنبال انجام تکلیف هستید فقط کسانی را که صالح می دانید در فهرست انتخابی قرار دهید و اگر قصد کار سیاسی دارید باید فهرست 16 نفره برای تهران ببندید.»

گفتنی است در صدر فهرست انتخاباتی گروه نخبگان حوزه و دانشگاه نام حضرات آیات مشکینی، خوشوقت، مصباح یزدی قرار دارد .

حضور چهره هایی همچون آیت الله خرازی، یزدی، جنتی، نمازی و همچنین حجت الاسلام و المسلمین دکتر فیاضی و حسین پور در این لیست قطعی شده است.
پیش از این حجت الاسلام و المسلمین دکتر آقاتهرانی اعلام کرده بود: به دلیل محدودیت قانونی تا زمان آغاز تبلیغات انتخابات خبرگان، از اعلام رسمی لیست نخبگان حوزه و دانشگاه خودداری می کند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( سه شنبه 85/9/7 :: ساعت 8:52 عصر )
»» رانت خواران و مقام پرستان هنوز برای دولت تعیین تکلیف می کنند.

 رانت خواران و مقام پرستان هنوز برای دولت تعیین تکلیف می کنند. آیت الله مصباح یزدی گفت: نباید توقع های نابجا و بلند پروازانه از دولت داشته باشیم... وخیال کنیم چون دولتی ارزشی روی کار آمده، همه چیز درست می شود چرا که قدرت پرستان، رانت خواران و مقام پرستان هنوز هستند و برای دولت تعیین تکلیف می کنند تا دولت را ناتوان معرفی کنند.  آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون استان یزد با بیان این مطلب، اظهار داشت: هنوز به خوبی پی نبرده ایم که انقلاب اسلامی چه حادثه عظیمی است. واقعه ای که با رهبری یک روحانی درگوشه ای از جهان اتفاق افتاد وهمه قدرت های بزرگ را متحیر کرد. اما با این حال عده ای، از احساس مسئولیت خود در یاری کردن نظام سرپیچی کردند .

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: با گذشت چند سال از انقلاب اسلامی دیدیم که بسیاری از اموری اتفاق افتاد که اصلا تصورش را نمی کردیم و گاهی از کسانی اعمالی سرزد که در ذهن انسان خطور نمی کرد که چنین کارهایی کنند. افرادی که خودشان از فعالان بنام انقلاب بودند، رفتارهایی از خود بروز دادند و یا فریب کسانی را خوردند که نتیجه آن، خسارت های جبران ناپذیری را به انقلاب اسلامی وارد کرد.


رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) نا امیدی عده ای از انقلاب، به جهت این حرکات را از اشتباهات اوایل انقلاب برشمرد وعنوان کرد: این افراد باز هم همان حرف های منحرف گذشته را دوباره تکرار کردند و گفتند  تا زمانی که حضرت ولی عصر (عج) ظهور نکند، هیچ چیز اصلاح نمی شود.


عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی برخی امور غیر اسلامی که سال های اخیر در کشور اتفاق افتاد، پرداخت و تصریح کرد: در حدود 20 سال گذشته تدریجا حوادثی پدید آمد که ارزش های اسلامی، همان اندازه که احیا شده بود دوباره کم رنگ شد و کسانی که توقعات بجایی هم از نظام اسلامی داشتند، برآورده نشد واز کسانی که از آنها انتظار می رفت تا در جهت حفظ ارزش های اسلامی و احیا آنها تلاش کنند، چیزی غیر از این دیده شد.


آیت الله مصباح یزدی افزود: در نهایت کار به جایی رسید که چندان امیدی به بهبود اوضاع نباشد و آن حالت نا امیدی روز به روز گسترش پیدا می کرد.اما  توسل و تضرع مومنین به درگاه الهی، باعث شد تا خداوند لطفی نماید و تحولی در کشور ایجاد شود که چیزی شبیه انقلاب اسلامی بود، تحولی که هیچ کس احتمال وقوع آن را نمی داد و کسی که نه حزب و گروهی داشت و نه وسایل تبلیغاتی، بلکه تمام این ها نیزبر ضد او بودند، توفیق خدمت به مردم را پیدا کرد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: از گذشته مان درس بگیریم و نگذاریم اشتباهات گذشته تکرار شود، بدانیم که امروز وظیفه ما سنگین تر است با پرهیز از فعالیت فردی و دوری از اختلافات و پراکندگی ها با هم همبستگی و همدلی به دو هدف بپردازیم.


وی خاطر نشان کرد: اولا در اینکه اهتمام به مشارکت در فعالیت های اجتماعی، سیاسی ودینی، یک وظیفه واجب است، هیچگاه شک و تردید نکنیم و دوم این که توقعات نا متعارف و بلند پروازانه نداشته باشیم که چون دولت ارزشی روی کار آمده، باید تمام مشکلات حل شود، در حالیکه  کارشکنی های مغرضان این انقلاب هنوز وجود دارد.باید سعی کنیم مسئولین را در پیشبرد اهداف نظام اسلامی یاری کنیم. منبع: رجا نیوز



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( یکشنبه 85/7/16 :: ساعت 1:6 صبح )
»» آن هجمه و این سکوت!؟

 آن هجمه و این سکوت!؟ احسان صالحی: برخورد دوگانه و گزینشی با رویدادهای مشابه همواره در دادگاه وجدان بشری نکوهیده بوده و صاحبان آن نیز منزوی و از دایره اعتماد عمومی خارج شده اند. اعتماد عمومی همان سرمایه ای است که اندک اندک و با زحمت فراوان گرد آمده و گاه و بیگاه به آتش تغافل و تجاهل و تعامدها سوخته است. برخوردهای دوگانه همآنقدر که به حکم فطرت ناپسندند، به جهت تطابق و تلازم شرع و فطرت، در آیات و روایات اسلامی نیز مورد نکوهش قرار گرفته اند. آیاتی که امر بر شهادت حق ولو علیه والدین و اقربا می کند و یا روایاتی که به بیان سخن حقی که حتی در جهت خلاف منافع شخصی انسان است، تصریح دارند.

برخورد دوگانه به لحاظ ماهوی، متأثر از تقابل جمعی و در ارتباط با اجتماع و افراد آن تعریف شده و از حوزه صرفاً خصوصی و فردی خارج است به همین دلیل نیز در مقام نقد آن نسبت به آسیب پذیری اعتماد عمومی از این رهگذر تحذیر داده می شود.

سلب حسن ظن و اعتماد عمومی نه تنها به تزلزل در بنیانهای جامعه می انجامد بلکه روابط فی مابین شهروندان و رابطه متقابل دولت- ملت را نیز با یک بدبینی مزمن همراه می نماید که از اثرات آن می توان به رواج شایعات و اتهامات، رکود در حوزه های مختلف اجتماع، پریشانی جامعه و... اشاره کرد.

مقدمه نسبتاً طولانی بالا را با این جمله پایان می بخشم که صاحبان رفتارمذموم برخوردهای دوگانه هرچه از جایگاه عام تر و استراتژیک تری برخوردار باشند، اعتماد عمومی پیش گفته را در معرض آسیب های جدی تری قرار خواهند داد.

قریب به 8 ماه پیش فضای سیاسی- رسانه ای کشور به دنبال اظهارنظر یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و یکی از شاگردان وی حول منشأ و مبدأ مشروعیت یک حکومت، به آوردگاه انتقادات تند و تخریب های زننده علیه این دو بزرگوار تبدیل گردید. حال آنکه این نظرات فصل نویی در دیدگاههای آیت الله مصباح یزدی نبوده و آراء ایشان که برگرفته از اصول اعتقادی شیعه می باشد، در طول سالهای متمادی بدون گرفتارآمدن در تلون های روزمره ای که بسیاری از مدعیان به آن دچار شدند، از خطی ثابت و استدلالی برخوردار بوده است.

بن مایه و جان این اعتقاد آنست که منشأ مشروعیت الهی است و اقبال مردم به مثابه بیعت، ایفاکننده شرط لازم برای تحقق حکومت است و نه شرط کافی. اعتقادی که برگرفته از سیره نبوی (ص) و ائمه مصومین (ع) و مورد اجماع فقها و علمای شیعه از پس از رحلت رسول اکرم (ص) بوده و نقطه افتراق نظری شیعه و اهل سنت محسوب می شود. با اینهمه کلام و اعتقادی چنین روشن و مورد اتفاق، به سرعت به پروژه ای تخریبی و از پیش تدوین شده در رسانه های زنجیره ای علیه آیت الله مصباح تبدیل شد. در آن مقطع زمانی اما آنچه بیش از آتش توپخانه این رسانه ها سوزاننده بود، نامه ای تفصیلی از جایگاه ریاست مرکز حفظ و نشر آثار امام (ره) در تخطئه دیدگاههای روشن یکی از متقدمین شاگردان امام (ره) بود. نامه ای مطول که با خلق پیش فرضهایی نادرست به نقادی در فضایی موهومی دست یازیده بود. اگرچه بر این نامه که حاوی مفروضات و احکام اساساً نادرستی بود، نقدی جدی وارد است اما نوشتار پیش روی بیش از آنکه در پی اثبات این نادرستی ها باشد درصدد رونمایی از برخوردهای دوگانه مرکز حفظ و نشر آثار امام (ره) است.

اگر آن روز جناب حمید انصاری بر کنار هم نهادن بیانات امام و استنتاج الهی بودن منشأ مشروعیت یک حکومت اسلامی در مقابل حکومت طاغوت آنگونه شورید و روزنامه توقیف شده شرق در سه روز متوالی با این مستمسک به جریان سازی علیه مصباح یزدی پرداخت، انتظار حداقلی آن بود که در مقابل تفسیر به رأی آشکار فرد دیگری نیز که از قضا چند صباحی به عنوان فرد اول اجرایی کشور بر مسند قوه مجریه تکیه زده و به مدد بیت المال مسلمین در دنیا شناخته شده، اثری از آثار آن عتاب ها و نامه های مفصل آشکار گردد. انتظاری که تاکنون رو به عبث بوده است.
موضوع هنگامی تأسف بارتر می شود که تفسیر به رأی سخنان امام و در مقابل سکوت تأمل برانگیز مرکز حفظ و نشر آثار امام (ره) در دو مورد از کلیدی ترین بیانات ایشان که در زمره مبانی ایدئولوژیک انقلاب اسلامی است، صورت پذیرفته است:

"اسرائیل باید از صفحه رزوگار محو شود."
"امریکا شیطان بزرگ است."

یقیناً برخورد دوگانه و آفت بی اعتمادی عمومی رهآورد آن، موضع گیریهای آتی مرکز را نیز تحت تأثیر قرار داده و عینک بدبینی را بر دیدگان عموم خواهد نشاند و این یعنی مرکزی که رسالت و فلسفه وجودی آن اعتمادزایی و رفع شبهه و تردیدهاست، از جایگاه حقیقی خود تنزل و به یک سوی منازعات برحسب حب و بغض های گردانندگان آن تقلیل یافته است.

مرکز فوق الذکر نه ملک طلق یک یا چند نفر بلکه محملی برای حفظ و نشر آثار محبوبترین و اثرگذارترین شخصیت تاریخ معاصر ایران است و این انتساب بر حساسیت های ویژه آن افزوده و هرگونه انحرافی را غیرقابل توجیه می نماید لذا در این گزاره تردیدی نیست که دامان مرکز باید از لوث برخوردهای دوگانه تطهیر و میدان بازیهای سیاسی برخی افراد به زمینی جز این زمین منتقل گردد.

منبع : رجا نیوز



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( پنج شنبه 85/7/13 :: ساعت 12:32 صبح )
»» آیت الله مصباح هدف بیشترین تخریبها

 آیت الله مصباح هدف بیشترین تخریبها: بر اساس نظر سنجی سایت آفتاب وابسته به مرکز مطالعات مجمع تشخیص مصلحت ( با مدیریت حسن روحانی)، مصباح یزدی هدف بیشترین دشنام وهتاکی از سوی افراد تندرو بوده است.
 سایت آفتاب طی یک نظر سنجی از کاربران خود خواسته است، بین آیت الله مصباح، هاشمی رفسنجانی، احمدی نژاد، خاتمی و حسن روحانی فردی را که هدف بیشترین تخریب و اتهامات بوده است انتخاب کنند.
بر اساس این گزارش، نتایج این نظر سنجی تا کنون به ترتیب زیر می باشد.
آیت الله مصباح         65 درصد


محمد خاتمی            15 درصد


محمود احمدی نژاد    10 درصد


هاشمی رفسنجانی       9 درصد


حسن روحانی           1 درصد


گفتنی است تا کنون بیش از 6 هزار نفر در این نظر سنجی شرکت کرده اند.


 آیت الله مصباح یزدی از زمان انتشار روز نامه های زنجیره ای بعد از دوم خرداد همواره مورد اهانت و تخریب رسانه های تندرو و هتاک بود که این روند تا کنون نیز ادامه دارد.

منبع: نوسازی



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( پنج شنبه 85/7/13 :: ساعت 12:32 صبح )
»» پیرامون انتظار فرج

بسمه تعالی 
« بخشی از بیانات علامه آیت ا... مصباح یزدی در مسجد مقدس جمکران »      

    « انتظار فرج این است که در حمایت از ولایت صادق باشیم »

 خدای متعال بعد از فرستادن پیغمبر اسلام صلی ا... علیه واله و سلّم - که بعد از او پیامبری نخواهد آمد - از فرط لطف، برای این که بهره مردم در سالیان دراز و قرون متوالی به کمال برسد، کسانی را وصی و جانشین پیغمبر قرار داد که همه ویژگی های او را دارند منهای دریافت وحی، نبوت و رسالت. تا بتوانند هدف پیغمبر را تکمیل کنند. به همین دلیل در آیه ولایت در روز غدیر تعبیر « اکملت لکم دینکم » به کار رفت. فلسفه اصلی امامت، به کمال رساندن دین است. خدای متعال، در نسل حضرت زهرا سلام ا... علیها چنین استعدادی را قرار داد که یازده نفر از فرزندان آن حضرت به مقام امامت نائل شوند.

     ولی هدف دیگر (برقراری نظام حکومتی عادلانه بدست امام معصوم ) به پذیرش مردم مشروط بود. تا آنجا که به وظایف خود ائمه اطهار سلام ا... علیهم مربوط بود معارف اسلام را منتشر کردند. اما برقراری یک نظام حکومتی اسلام، فقط وظیفه شخص امام نبود، بلکه پذیرش مردمی می خواهد. هرگاه مردم آمادگی پیدا کردند که حکومت امام معصوم را بپذیرند، او باید آن را عهده دار شود.

         خداوند یازده امام را که یک تار مویشان به همه عالم می ارزد، در اختیار مردم قرار داد تا سعادت دنیا و آخرت انسان را تضمین کنند، ولی قدر ندانستند، گفتند دلمان می خواهد خودمان انتخاب کنیم، می خواهیم حکومتمان دموکراتیک باشد، نمی خواهیم خدا برایمان نصب کند. نوبت رسید به امام دوازدهم، اگر آن حضرت هم    - مثل سایر ائمه - در میان مردم حضور می یافت، همان سرنوشتی را داشت که ائمه پیشین داشتند. خدای متعال از باب رحمت واسعه اش، وجود او را ذخیره کرد برای روزگاری که مردم صلاحیت امامت او را پیدا کنند، زمانی که مردم برای رهایی از سختیهایی که می کشند، به هر دری می زنند و به دنبال هر صدایی راه می افتند، ولی همه جا سرشان به سنگ می خورد و از همه نا امید می شوند، آن وقت آمادگی پیدا می کنند تا ندای دائی الهی را پاسخ بگویند و حکومت او را بپذیرند. آن زمان حضرت (عجل ا... تعالی فرجه الشریف) تشریف خواهد آورد. اما چه وقت؟ رازی است که هیچگاه افشا نشده و نخواهد شد.

       فرج گشایشی است که بعد از تنگنا حاصل می شود. امید به گشایش بعد از سختی و واقع شدن در تنگناها، لازمه ایمان، و نا امیدی از رحمت خدا در زمره گناهان کبیره است. در مقابل یکی از بهترین راهها برای نجات از تنگناهای مادی ومعنوی، توسل به وجود مقدس پیامبر اکرم صلی ا... علیه و آله و سلّم است. در حقیقت، توسل، دعایی است که پشتوانه مضاعف دارد و وقتی ما متوسل می شویم، دعای خودمان را با پشتوانه مهمتری، تقویت می کنیم. انتظار فرج شخصی، از راه توسل است، چه در زمان ظهور پیغمبر و امام، چه در زمان غیبتشان. توسلاتی که حتی به امام زاده ها و بندگان صالح می شود، برای این است که دعای ما، یک دعا کننده دیگری هم پیدا کند.

            غیر از انتظار فرج شخصی، انتظار فرج عمومی هم داریم که بیشتر در زمان غیبت مورد توجه است و بالاترین عبادت در این زمان شمرده می شود. فرج عمومی، مراتبی دارد: فرج مطلق و فرج نسبی. فرجی که برای جامعه اسلامی حاصل می شود، همه جهان را فرا می گیرد و هیچ منطقه ای از برکات آن محروم نمی ماند، آن فرج به دست مبارک حضرت بقیه ا... الاعظم ارواحنا فداه حاصل می شود و ما باید انتظار آن را داشته باشیم.

     غیر از انتظار فرج مطلق، یک فرج نسبی هم داریم که برای جامعه اسلامی و شیعی است. خدای متعال در این دوران، این فرج نسبی را برای جامعه ما رساند. یعنی با شروع نهضت روحانیت به دست مبارک امام رضوان ا... علیه روح امیدی درجامعه دمیده شد که می توان احکام اسلام را اجرا و دست اجانب را از مملکت کوتاه کرد. قبل از آن کسی باور نمی کرد، می گفتند همه چیز از دست رفته، جز با ظهور ولی عصر (عجل ا... تعالی فرجه الشریف) چاره ای نیست، هر چه تلاش کنیم بر باد خواهد رفت. اما وقتی یک مرجع تقلیدی مانند امام (سلام ا... علیه) با آن صفا و از خود گذشتگی و سایر صفاتی که مجموع آن ها کمتر در انسانی یافت می شود، مردم را دعوت کرد، انتظار در آن ها شکوفا شد، خدا هم پاسخ مثبت داد. بعد از اینکه امام نهضت را شروع کرد، گروه هایی از مردم صادقانه با وی بیعت کردند و در راه پیروزی از هیچ کمکی مضایقه نکردند. مادرهایی بودند که می گفتند: کاش فرزند دیگری هم داشتیم تا در راه انقلاب می دادیم، جوان هایی بودند که هنوز به سن بلوغ نرسیده بودند در رفتن به جبهه، مسابقه می گذاشتند. کسانی، خودشان به آنان و لوازم زندگی محتاج بودند، اما به کمک همسایه ها شتافتند. آن ها راست گفتند و خدا چنین نعمت عظیمی را به آنان داد که اکر نگوییم بی نظیر لا اقل کم نظیر است. ما هنوز درک نمی کنیم که پیروزی این انقلاب، چه نعمت عظیمی است. باید آن را در شمار معجزات دانست.

       متاسفانه بعد از پیروزی و برقراری این نظام، کسانی خدا را فراموش کردند و گفتند: ما بین قدرت های امریکایی هستیم که اطراف ما را احاطه کرده اند هیچ چاره ای نداریم و باید تسلیم شویم! پس خدا چه کاره است؟ چه کسی در جنگ بدر، مسلمانان را پیروز کرد؟ چه کسی از 15 خرداد به بعد، یک مشت آدم پا برهنه آموزش ندیده بدون اسلحه را برحکومت مجهز به پیشرفته ترین سلاح های روز پیروز کرد؟ آیا یاری کننده، امروز نیست؟ امریکا جای او را گرفته؟

     امروز انتظار فرج این است که ما در حمایت ازولایت صادق باشیم. اگر امام نیست، جانشین شایسته او وجود  دارد. نعمتی است که قدرش را نمی دانیم. کسانی که صلاحیت دارند، تفاوت این شخصیت را با شخصیت های    مشابه اش و با نزدیکانش بسنجند تا ببینند تفاوت چقدراست. اگر خدای متعال این نعمت را به ما نداده بود، بیش از ده سال در چنگال امریکا له شده بودیم. دولتمردان ما آماده تسلیم بودند، تنها قدرت الهی اوست که با دعا و توسل و سخنان حکیمانه اش، روحیه ایمان و امید را در مردم ما نگه داشته، عزت اسلامی و غیرت دینی را در جامعه ما حفظ کرده است و جوان های ما صادقانه برای حفظ این باورها و ارزش های اسلامی فداکاری می کنند. خدا نکند که این تعادل به هم بخورد، پروردگار هیچ ضمانتی نکرده که اگر گروهی در یک زمانی، صداقت داشتند، الی الابد آن ها را به عزت برساند، مادامی است که آن صداقت را دارند. اگر انحرافی پیدا کردند، مدتی به آن ها مهلت می دهد، اما اگر مسیر را عوض کردند، بدانند خدا با کسی خویش و قومی ندارد.

      برای اینکه حکومت اسلامی بر قرار باشد و پرچم اسلام در سراسر عالم با عزت و افتخار بماند، به فرج اجتماعی احتیاج داریم. یعنی مردم باید در راه اسلام صادقانه تلاش کنند و عملاٌ به ثبوت برسانند که ما حاضریم جان، مال و آبرویمان را برای حفظ اسلام بدهیم.                                                                             مدرک: هفته نامه همّت شماره هفتم

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( پنج شنبه 85/7/13 :: ساعت 12:32 صبح )
»» مصباح دوستان

مصباح دوستان

مصباح دوستان
از فرمایشات حضرت امام خمینى (قدس الله نفسه الزکیة) به نقل از آیت الله مسعودى خمینى:               آقاى مصباح ذوشهادتین است. 

مقام معظم رهبرى:

 بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقاى مصباح را مى شناسم و به ایشان به عنوان، یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب نظر در مسایل اساسى اسلام ارادت دارم.

 اگر خداى متعال به نسل کنونى ما، این توفیق را نداد که از شخصیت هایى مانند علامه طباطبائى و شهید مطهرى استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم­القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر کرده است. 

 من خدا را شکر و حمد مى­کنم که نسل جوان ما در سراسر کشور به ایشان (آیت­الله مصباح یزدى) شدیداً علاقمند و قدردان است. 

به نظر من یکى از چیزهایى که مى تواند خیلى کمک کند به این قضیه، این است که از کتابهاى شهید مطهرى، از معارفى که امروز بزرگانى بحمدالله هستند; از قبیل آقاى مصباح و دیگران که واقعاً مبانى فکرى اسلامى دست این هاست; از این ها استفاده کنند. حتى مى شود این ها را ساده کرد. شما مى توانید این کار را بکنید...".

در دیدار با جمعى از نونهالان و نوجوانان حافظ و قارى قرآن کریم5/4/80

 «مجموعه‌اى از متفکران، علما، و سابقه‌دارها در امر دین ...عقبه تئوریک نظام هستند و آن را تشکیل مى‌دهند. ... الان ما در حوزه قم علمایى داریم‌، بزرگانى داریم، صاحب‌نظرانى داریم، اندیشه‌پردازان یا تئوریسین‌ها و ایدئولوگ‌هایى داریم،... ما شخصیت علمىِ فکرىِ روشنفکرىِ برجسته‌اى مثل آقاى مصباح یزدى را در قم داریم...»

از فرمایشات مقام معظم رهبرى (دام ظله العالی) در دیدار مسؤولان دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم 28/06/1384



علامه طباطبایى(قدس سره) (به نقل از حجة الاسلام آقاى شیخ اصغرمروارید):

v"آقاى مصباح از بین شاگردان من مثل انجیر مى ماند که هیچ چیز آن دور ریخته نمى شود".

 



شهید آیت الله بهشتى:

vدوست عزیز و دانشمند محترم ... خیلی زودتر از این می خواستم برای شما نامه بنویسم ولى در پى ساعت دنجى بودم که بتوانم با آقاى مصباح که « مصباح دوستان »‌است با فکرى فارغ گفتگو کنم و از اینگونه ساعت ها کم بهره برده‌ام.

یاران امام به روایت اسناد ساواک ج2 ص 422



v”حوزه علمیه‌ى قم، علاوه بر [امام] خمینى، اشخاصى چون محمد حسین طباطبایى، مرتضى مطهرى، و محمد تقى مصباح یزدى را پرورش داده است که با تفکر مؤثر خود به مبارزه با چالشى برخاستند که از سوى غرب متوجه فلسفه اسلامى شده بود. این کار نباید اصولاً یک راهبرد انفعالى و عکس العملى در برابر غرب تلقى شود؛ چرا که مصباح بسیارى از شاگردان خود را براى تحصیل در غرب و جدى گرفتن افکار علمى و منطقى، آنگونه که در غرب بدان پرداخته مى شود، ترغیب نموده است. همچنین، گرچه بیشتر فعالیتهاى علمى مصباح بر آراء ملاصدرا متمرکز بوده، ولى چنین نیست که نظریات وى را غیر منتقدانه بپذیرد. به طور خاص، وى مفهوم هیولاى اولى را که ملا صدرا آنرا به عنوان قوه‌ى محض براى موجودات تلقى مىکند مورد نقد قرار مىدهد. او این اصل را که «قوه‌ى وجود» قبل از خود موجودات وجود داشته باشد زیر سؤال مى برد؛ چرا که جز موجودات، چیز دیگرى وجود ندارد. به علاوه، مصباح معتقد است بسیاری از «نسبت» ها ماهیت حقیقى نیستند. براى نمونه، در قلمرو امور ذهنى، ممکن است مفهوم «زیر» را به رابطه‌ى میان یک میز با کتاب اطلاق کنیم اما اطلاق این مفهوم که وابسته به فاعل شناسا (و نتیجه‌ى انتزاع ذهنى) بوده، مستلزم آن نیست که «زیر» در عالم واقع هم واجد ماهیتى باشد.“

دایرة المعارف فلسفه راتلج، نسخه دیجیتالی(CD)، لندن: راتلج (تحت عنوان فلسفه اسلامى مدرن)



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( پنج شنبه 85/7/13 :: ساعت 12:32 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

علامه مصباح یزدی
ریشه تمام انحرافات از صدر اسلام تاکنون دلبستگی به دنیا است
علامه مصباح یزدی در دیدار جمعی از دانشجویان؛
فیلم دیده نشدهی عیادت عمار از عمار
برخی بستگان امام(ره) مانند 1400 سال قبل رفوزه شدند
آیت الله مصباح یزدی در مهدیه مشهد
آیت الله مصباح یزدی
زمینه ترقی و سقوط آدمی
علامه مصباح
آیت الله مصباح یزدی
باید خود را برای شبهات جدید فلسفی آماده کنیم
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 19
>> بازدید دیروز: 0
>> مجموع بازدیدها: 329156
» درباره من

طریق
حق جو
در این وبلاگ گزیده ای از نظرات آیت الله مصباح یزدی به صورت لینک منعکس می گردد.

» پیوندهای روزانه

پایگاه اطلاع رسانی آثار علامه مصباح یزدی [4]
فهرست کتب علامه مصباح یزدی [152]
[آرشیو(2)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
صمیمیت؛ محور ارتباط مؤمنین بارش رحمت در سایه محبت دو مؤمن .
» آرشیو مطالب
سال 85
بحث مشروعیت و مقبولیت
در باب ولایت فقیه
دوستان واقعی اهل بیت
محاسبه نفس
نگاه مؤمن به دنیا
نشانه هاى ایمان
دین و جهل دینی
ثمرات استقامت
شرط نجات بخش
خوف و رجا
شادی
دام های شیطان
چند کاستی اخلاقی
پاداشهایی بزرگ
شیعه از منظر امام صادق
گناه مغفور و نیکی مقبول
تبلیغات
سخنرانیها
مطالب متنوع
سال 87
سال 88
سال 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
پاییز 93
زمستان 93

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





» طراح قالب
 – جنبش وبلاگی حامیان جبهه پایداری