سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، راهصواب و هدایتش را به او می نماید و به او توفیق فرمانبری ازخود می دهد . [امام علی علیه السلام]
طریق
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» متن کامل سخنان آیت الله مصباح در مدرسه معصومیه

رهبر عزیز ما تالی‌تِلو معصوم است / روحانیت باید برای سکوتش و برای هر جمله‌اش حجت داشته باشد

حضرت آیت الله مصباح یزدی در جشن بزرگ عمامه گذاری طلاب مدرسه معصومیه قم، سخنان مهمی را پیرامون حوادث پس از انتخابات و نقش مقام معظم رهبری در اداره کشور برای عبور از این فتنه پیچیده ایراد نمودند. نظر به اهمیت این سخنان، رجانیوز متن کامل سخنان ایشان را منتشر می‌کند. لازم به ذکر است مراسم اهدای "نشان عمار" به ایشان که به ابتکار طلاب جوان معصومیه صورت گرفت، پس از ایراد این سخنان و بدون اطلاع معظم له انجام شد:

چند جمله در چند مقوله مختلف اشاره میکنم

اول به مناسبت عمامه گذاری این عزیزان عرض میکنم. شما کاری را شروع کردید که از این به بعد هر قدمی که میگذارید عبادت محسوب میشود. چون راه رفتن شما هم در خیابان مردم را به یاد خدا و دین و امام زمان می اندازد. حتی دشمنان دین هم با دیدن شما به یاد دین می افتند. چه کاری از این آسانتر و مفیدتر که حرکات انسان هم تبلیغ دین خدا باشد. البته اگر انسان هر قدمی که در این راه برمی دارد با توجه و قصد قربت باشد ثوابش مضاعف خواهد بود . ثواب اولیه تجدید میشود.. به هر حال افتخار بزرگی است که نصیب شما میشود و امیدواریم همه شما مورد عنایت خاص صاحب الامر قرار بگیرید.

دومین نکته در باره مسئله طلبگی ماست که از یک طرف تکلیف بسیار سنگینی است که متوجه کسانی میشود که توان پذیرفتن این امانت الهی را داشته باشند. فقط اشاره میکنم به اینکه بنده در حد اطلاع ناقصی که دارم در طول تاریخ انسانیت هیچ زمانی قوای دشمن این اندازه متراکم نبوده و از طرفی هم نعمتهای خدا و الطاف حضرت ولی عصر انقدر نصیب عالمان نمیشد. این یک اصلی است که خداوند همیشه دین یا کسانی را که..... در عالم قرار می دهد بین قوای الهی و شیطانی. همیشه هر کفه ای سنگین شود با تدبیر الهی کفه دیگر هم متواضع میشود. امروز بزرگترین خطرها ما را تهدید میکند و بزرگترین امکانات هم برای خدمت فراهم شده است. در این فرصت اشاره میکنم خطرهایی که متوجه ما میشود در سه مقوله گنجانده میشود.

1-خطرهایی که راجع به معرفی دین ممکن است وجود داشته باشد. کسانی در اصل دین تشکیک کنند، حقانیت اسلام را زیر سوال ببرند، حقانیت وحی راو ....این یکی از خطرهایی است که باورهای دینی ما و به قول مقام معظم رهبری ایمان جوانان را هدف گیری میکند. این یک دسته از خطر ها که در این زمان بیش از هر زمان دیگری ما را تهدید میکند.

2-خطرهایی که مربوط به ارزشهای اخلاقی و رفتار خداپسند است. این خطر متوجه ارزشها و کنش هاست.. فراهم کردن زمینه عصیان و غفلت از خدا و فریفته شدن به دنیا در هیچ زمانی به این کثرت و تنوع وجود نداشته است. و خیلی نزدیک به ما هم شده است. اگر نگوییم درون ما هم راه پیدا کرده است.

3-خطرهایی که از ناحیه موضوعات اجتماعی مغالطاتی که صورت میگیرد ، شبهه افکنی هایی که میشود، گویی اینکه در همه این سه زمینه جامعش بصیرت است. بصیرت در باورهای دینی ، بصیرت در ارزشهای دینی و امور اجتماعی برای اجرای دین و دفاع از حقایق دینی. اما آنچه بیشتر برای این زمان باید به آن توجه کنیم قسم اخیر آنهاست. این قسم خطرش بیشتر است. یعنی ممکن است عالمی متقی و زاهد باشد اما ضررش برای دین کمتر از جاهل فاسق نباشد. چون مسائل جامعه را نمیتواند تشخیص دهد و مسائل را جابجا میگیرد و عارف به مسائل زمان نیست و بصیرت در امور اجتماعی ندارد. بنابراین اگر بخواهیم وظیفه خود را درست تشخیص دهیم در سه بعد باید فعالیت چشمگیر داشته باشیم. اول آنکه بینشمان را نسبت به مسائل دین بخصوص معارف اعتقادی تقویت کنیم و شبهاتی که در اینگونه مسائل مطرح میشود و هر روز بر حجمش و نوعش و قالبش افزوده میشود شناسایی کنیم و پاسخ قابل فهم و قبول برای مخاطبین آماده کنیم. دوم در خودسازی و رعایت تقوا در زندگی شخصی خودمان. اگر در این زمینه کوتاهی کنیم تاثیرش به صورت تصاعدی در جامعه پخش میشود. اینها همیشه برای روحانیت مطرح بوده، اما آنچه بخصوص امروز ضرورت پیدا کرده توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه است.

خدا را باید بسیار شکر کنیم. بنده صادقانه عرض میکنم. اگر امثال بنده شبانه روز تسبیح دست بگیریم و فقط خدا را شکر کنیم که خدا چنین رهبری به ما داده والله معتقدم که از عهده شکر این نعمت بر نمی آییم. نمی‌توانیم درک کنیم که خدا چه نعمت بزرگی به ما داده است. که این خصوصیت ها را در یک شخص جمع کرده است. امروز پرچم دار حمایت از دین، رواج اسلام و تشیَع، تقوا و بصیرت، اراده ی الهی تعلق گرفته که این شخصیت عظیم باشد. از عمق دلمان دعا می کنیم که خدای متعال بر طول عمر و عزت و تأییدات ایشان بیافزاید. ولی به هر حال شخصیت های عظیم و حتی معصوم در جامعه وجود داشته اند.مگر وجود پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و ائمه اثنی عشر نبود. آیا حضور یک رهبر جامع الشرایط کافی است که جمع از خطرها مصون باشد. تاریخ نشان می دهد این طور نیست. بحث های عقلی هم اثبات می کند. وقتی ما بالاترین مدیر را، یک مدیر مسئول که خداوند می فرماید: ( ان هو الا وحی یوحی) در جامعه داشتیم برنامه ی جامعه بلا واسطه خدا به او وحی کرده. این تدبیری است که در اصل نظام خلقت ملحوظ است که باید شرایط به گونه ای باشد که زمینه ی انتخاب و امتحان انس را می گوید. باید همیشه عوامل خیر و شر در جامعه وجود داشته باشد تا زمینه ی امتحان فراهم شود. امروز هم به وجود چنین نعمتی که واقعا رهبر عزیز ما تالی تلو معصوم است ولی بالاتر از معصوم که نیست، نه ضعف مدیریت اوست و نه نقص برنامه ی اسلام و تشیع. ولی تقذیر الهی است که باید زمینه ی امتحان فراهم شود. حتی برای نزدیک ترین افراد به رهبر. مگر زمینه ی امتحان برای همسر پیامبر(ص) نبود. هر کس امتحان خودش را باید بدهد و جوهر وجود خودش را باید نشان بدهد.

از هر زمانی هم اگر اشاره ای فرمودند ما به همان سمت حرکت می کنیم. گفتند به پیش، حرکت می کنیم، گفتند ایست، می ایستیم. معنای ولایت فقیه همین است و الّا فتوا مربوط به مراجع علماست. همیشه بوده و هست. ولایت این است که حاکمیت داشته باشد. به پیش، واجب است حرکت کنیم. این جا جایی نیست که دیگر بنشینیم و تأمّل کنیم وبحث کنیم با آقا که حالا شما درست فهمیدید یا نه. فرمانده است، مثل جبهه. وقتی فرمانده ی لشکر می گوید به پیش باید رفت. مگر احیاناً، اتفاقاً در بین میلیون ها مورد کسی در موردی یقیین داشته باشد که این جا اشتباه است. اون وقت برای خود عذری داشته باشد و الّا تا آن جا که امر رهبری است باید حرکت کرد. متقابلاً اونجا که فرمودند ایست باید ایستاد. وقتی امام فرمود جنگ را متوقّف کنید خیلی ها ناراحت بودند، خصوصاً بسیجی ها آنهایی که عاشق شهادت بودند. ولی وقتی فرمودند ایست واجب است ایست. این تکرار تاریخ است. امیرالمؤمنین(صلوات الله علیه) به مالک اشتر فرمود برگرد. عرض کرد اگر لحظه ای به من مهلت دهیدکار را تماممی کنم. فرمود اگر میخواهی علی را زنده ببینی برگرد. ما وظیفه امان چیست؟ اطاعت از رهبری. اما بحث و گفتگو و تحقیق کردن هیچ گاه وظیفه اش از دوش ما برداشته نمی شود هم در زمینه اعتقادات و معارف هم در مسائل اخلاقی و معنوی .در مسایل سیاسی و اجتماعی تحقیق و فهمیدن و کسب بصیرت شناخت جریان ها ی سیاسی شناخت دشمن خطوط ی که در کشور حاکم است ارتباطی که با خارج وجود دارد تاثیری وتاثری که بین امور داخلی و خارجی وجود دارد.

همه باید در یک حدّی بفهمند. مخصوصاً آن هایی که در حدّ مدیریت و رهبری دیگران و جامعه قرار دارند. از مصادیق بیّن آن روحانیون هستند که مورد توجّه عموم مردم است و الگو قرار می گیرند. ما باید بدانیم این موقعیّت حسّاسی است و باید رفتاری را انتخاب کنیم که پیش خدا حجّت داشته باشیم که چرا این راه را رفته ایم، چرا گفتیم یا چرا سکوت کرده ایم. بدانیم تأثیری که بر رفتار دیگران می گذارد مسئولیتش با ماست.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( شنبه 88/9/21 :: ساعت 12:1 صبح )
»» تندیس عمار

با برگزاری مراسمی در مدرسه علمیه معصومیه قم؛
آیت‌الله مصباح‌یزدی با دریافت تندیس عمار مورد تجلیل قرار گرفت

با برگزاری مراسمی در مدرسه علمیه معصومیه قم از مقام علمی و سیاسی آیت‌الله محمد‌تقی مصباح یزدی تقدیر شد.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در این مراسم که پیش از ظهر امروز با حضور آیت‌الله محمد‌تقی مصباح یزدی، آیت‌الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی رئیس مدرسه علمیه معصومیه استادان و طلاب مدرسه علمیه معصومیه استان قم برگزار شد، از مقام علمی و سیاسی آیت‌الله مصباح یزدی با اهدای تندیس عمار و لوح تقدیری تجلیل شد.
در متن این لوح تقدیر که توسط آیت‌الله مقتدایی مدیر حوزه علمیه قم به آیت‌الله مصباح یزدی اهدا شد، آمده است: در همیشه تاریخ پروردگار در کنار هر ولی زمان، اولیا و احبایی برای خود اختیار می‌کند که مصباح راه بشریت قرار گیرند و مردمان با نور ایشان راه را از بیراهه تمیز دهند، کسی می‌تواند مصباح راه باشد که در صفات کمالیه جامع‌البعاد و تجلی ویژگی‌های الهی بر روی زمین و متجسد در جسم بشری شده است.
در بخش دیگری از این تقدیرنامه آمده است: مصباح راه باید در علم و عمل، سیاست و دیانت، رهبانیت و کیاست در اوج و اشبه‌الناس به اولیا الهی باشد و چنین کسی‌ست که امیر زمانه در فراق امثال او ناله(این عمار) سر می‌دهد و تو می‌دانی که مصباح و چراغ نور ایشان را یک ویژگی است و آن سوختن خود است. به بهای روشن شدن طریق برای مردم و این کنایه است از این حقیقت جاودانه که در کتاب تاریخ حیات بشر همواره غربت و غیرت را قرین هم نگاشته‌اند و آن که دردمند‌تر برای هدایت بشریت، غریب‌تر، چه آن که ابوذر تنها زیست و تنها مرد و تنها...
در بخش دیگری از این تقدیرنامه تصریح شده است: و در این زمانه غربت‌آفرین و فتنه‌گون، موهبتی بر این پهنه زمین ارزانی شده که برای مردمان مصباح راه و برای ولی امر عمار یاسر باشد، مصباح راهی که در دو وظیفه‌ اساسی برای تحقق تمدن اسلامی که یکی تولید فکر و دیگری پرورش نیروست علم‌دار و پیشگام‌ بوده است، مصباح راهی که در عمل خوشه‌چین خرمن یگانگان زمان در معرفت و عرفان چون امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، مرحوم انصاری همدانی(ره) و آیت‌الله بهجت(ره) بوده است.
در بخش دیگری از این تقدیرنامه آمده است: مصباح راهی که در حوزه سرآمد فلسفه، کلام و فقه و اصول و پرچمدار تحول و تربیت نسل انقلابی برای نظام اسلامی است و مصباح راهی که در بصیرت برای رهبری، عمار یاسر است که ندای روشنگری در زمان فتنه سر می‌دهد و در اطاعت از ولایت گوی سبقت را از همگان ربوده است و چه قدر ناتوان است قلم در وصف این مصباح راه و چه قدر حقیر است بشر در تقدیر و سپاس از این عمار زمان و چه کنیم که ‌«من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق»



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( چهارشنبه 88/9/18 :: ساعت 3:57 عصر )
»» آیتالله مصباح یزدی:

نقشه پیچیده دشمنان با هوشیاری رهبری و بصیرت مردم خنثی شد

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه نقشه پیچیده دشمنان با هوشیاری رهبری و بصیرت مردم خنثی شد، گفت: ریشه بسیاری از انحرافات، کج‌روی‌ها و بدفهمی‌‌ها، ضعف و یا فقدان بصیرت است.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی سپاه، آیت‌الله مصباح یزدی در همایش تعالی معنوی فرماندهان و مدیران نیروی دریایی سپاه در مشهد مقدس، به تبیین نقش بصیرت در جامعه پرداخت و تاکید کرد: ریشه بسیاری از انحرافات، کج‌روی‌ها و بدفهمی‌‌ها، ضعف و یا فقدان بصیرت است.
وی با بیان این که بیشترین تمرکز و توان دشمن برای به انحراف کشیدن نسل جوان ما شکل گرفته است، افزود: تمام امید دشمنان اسلام، ایجاد زمینه برای انحراف نسل آینده است، آنها نقشه‌های پیچیده‌ای را طراحی کرده بودند که با هوشیاری مقام معظم رهبری و ایمان و بصیرت و دعای خیر مومنان و به برکت خون شهیدان، نقش بر‌ آب شد.
مصباح یزدی در ادامه خاطرنشان کرد: دشمن هیچگاه از خصومت‌ورزی دست برنداشته و نخواهد داشت و در حال حاضر نیز در حال طراحی نقشه‌های دیگری است تا بتواند در ده سال آینده نتیجه بگیرد.
وی با بیان اینکه نقشه دشمن دو جنبه نظری و عملی دارد، افزود: آنها سعی دارند در افکار و اندیشه‌ها اثر بگذارند و با بهره‌گیری از ضعف دینی و تحریف تاریخ و معرفی ناصالحان به جای صالحان و ضد ارزش به جای ارزش، ایمان جوانان را هدف گرفته و به سمت تخریب بکشانند.
این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دشمن در جنبه عملی زمینه‌هایی را برای به فساد اخلاقی کشاندن جوانان فراهم کرده است.
وی در تشریح ارتباط بعد نظری و عملی فعالیت دشمن افزود: این دو جنبه تاثیر متقابلی بر یکدیگر دارند به طوری که هرچه زمینه فساد عملی بیشتر شود، زمینه انحراف نظری و فکری بیشتر می‌شود و این با تشکیک در دین و سپس انحراف در دین و افکار شکل می‌گیرد و از طرف دیگر ضعف در ایمان باعث زمینه فساد اخلاقی می‌گردد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( سه شنبه 88/9/17 :: ساعت 7:52 عصر )
»» ولایت فقیه، ستون خیمه اسلام است

آیت ا... مصباح یزدی:
ولا‌یت فقیه، ستون خیمه اسلا‌م است

ولایت فقیه،ملاک مشروعیت نظام اسلامی است

استاد حوزه علمیه قم در دیدار با جمعی از مسؤولا‌ن و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:ولایت فقیه عامل پیروزی انقلاب اسلامی، ملاک مشروعیت نظام اسلامی و مایه تداوم و بقاء آن است.

آیت‌ا... مصباح یزدی در این دیدار با تأکید بر لزوم کسب بصیرت برای فرد مومن گفت: یکی از راه‌های افزایش بصیرت تقویت باورها و ارزش‌هایی است که به برکت انقلاب در جامعه بهوجود آمده است.

وی پیروزی انقلاب اسلامی بعد از قرن‌ها انتظار به دست حضرت امام خمینی(ره) و به برکت فداکاری یاران ایشان را ارمغانی الهی برای جامعه دانست و گفت: ولایت فقیه عامل پیروزی انقلاب اسلامی، ملاک مشروعیت نظام اسلامی و مایه تداوم و بقاء آن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که حکومتی مشروع است که منتسب به خداوند، پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) باشد، گفت: در زمان غیبت تنها حکومتی مشروع است که در را‡س آن ولی فقیه قرار داشته باشد.

وی با استناد به سخن حضرت امام(ره) افزود: اگر حکومتی با را‡ی تمام مردم سرکار بیاید، ولی از جانب ولی فقیه منصوب نشود، این حکومت طاغوت است؛ چرا که اعتبار رای مردم به تنفیذ آن از طرف ولی فقیه است.

آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به آیاتی از قران کریم ادامه داد: نباید اعتقاد به ولایت فقیه به عنوان یک شعار سیاسی یا به خاطر تبعیت از قانون اساسی باشد؛ زیرا چنین باوری ضعیف، سست و قابل تغییر خواهد بود. اعتقاد به ولایت فقیه و اطاعت از اوامر او مانند اطاعت از پیامبر(ص) است که خداوند بر مسلمین واجب کرده است.

وی گفت: هر عاقل منصفی می‌پذیرد که در طول سه دهه گذشته امام راحل(ره) و حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای چه در امور داخلی و چه در مسایل خارجی، از هر جهت بهترین نوع مدیریت را داشته‌اند و بارها این نظام را از بحران‌ نجات داده‌اند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به حوادث بعد از انتخابات گفت: عده‌ای از ساده‌اندیشان برای ایجاد وحدت و آشتی ملی پیشنهاد مدارا و عفو عمومی را مطرح کرده‌اند، درحالی که عفو و مدارا از جمله مفاهیم مبهمی است که گاهی از آن‌ها سوء استفاده می‌شود.

وی هم‌چنین با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: یکی از ویژگی‌های پیامبر(ص) و رهبران جامعه اسلامی عفو و گذشت است، اما عفو و مدارا، تسامح و گذشت همواره مطلوب نیست.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان نمونه‌هایی گفت: گاهی در جامعه ارزش‌ها با یکدیگر تزاحم پیدا می‌‌کنند و در چنین مواردی عفو در صورتی مطلوب است که متخلف جری نشود؛ اما اگر عفو متخلف موجب ظلم به دیگران و پایمال شدن حقوق مردم شود، در این صورت را‡فت و عطوفت مطلوب نیست.

آیت ا... مصباح یزدی هم‌چنین گفت: گاهی قاطعیت و برخورد با اشتباهات جزیی یک فرد باعث می‌شود زمینه برای حضور افراد دیگری فراهم شود که تخلفات چشمگیرتر و زیان‌بارتری دارند،. روشن است که در چنین موردی عفو و اغماض از خطاهای کوچک برای جلوگیری از خطرات بزرگ‌تر مطلوب خواهد بود.

وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم مصلحت‌سنجی در انتخاب یکی از دو برخورد (قاطعیت در اجرای قانون یا مدارا و گذشت) را از اصول مهم مدیریتی دانست و گفت: خداوند در مواردی عطوفت و رافت و در مواردی نیز غلظت و قاطعیت را به پیامبر(ص) توصیه کرده است

آیت‌ا... مصباح یزدی در ادامه افزود: فردی که آگاهانه در مقابل اسلام ایستاده و قصد براندازی نظام اسلامی را دارد، مستحق برخورد قاطعانه است؛ بر خلاف کسی که بر اثر غفلت، نادانی و اشتباه مرتکب خطایی شده و از اشتباه خود پشیمان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر تصمیمات پیامبر اکرم(ص) در برابر بعضی از جریانات صدر اسلام گفت: رهبر یک جامعه باید تصمیمات مدیریتی خود را دسته‌بندی کند. زیرا در جامعه اسلامی اصول و قواعدی هستند که کوتاه آمدن از آن‌ها به هیچ وجه جایز نیست؛ و در مقابل، بعضی ارزش‌ها نیز هستند که می‌توان موقتاً برای به رسیدن به مصالح مهم‌تر از آن‌ها صرف‌نظر کرد.

ولایت فقیه، ستون خیمه اسلام است

آیت ا... مصباح یزدی همچنین در جمع گروهی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ولی فقیه ستون خیمه اسلام است که بدون آن اسلام از بین خواهد رفت.

عضو مجلس خبرگان در این دیدار با استناد به آیاتی از قرآن کریم، سنت آزمایش را یکی از سنت‌‌های استثنا ناپذیر الهی عنوان کرد و گفت: هدف از خلقت، آزمایش و امتحان بوده و همه افراد، حتی پیامبران و ائمه(ع) نیز مشمول این سنت هستند.

وی با بیان مثال‌‌هایی از قرآن کریم اظهار داشت: آزمایش هر انسانی به اندازه معرفت و بینش اوست و رد شدن در امتحان الهی نه فقط باعث عدم ترقی، بلکه سبب سقوط انسان می‌‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌‌که گاهی گروهی از مردم و یا حتی یک امت مورد امتحان الهی قرار می‌‌گیرند، گفت: اگر این گروه یا امت در امتحان الهی رد شوند، خداوند آن‌ها را دچار عذاب و امت دیگری را جایگزین آن‌ها می‌‌کند.

وی افزود: در طول تاریخ اسلام، ایران به مهد رشد و بالندگی اسلام تبدیل شد، به گونه‌‌ای که از حجاز که زادگاه اسلام بوده، سبقت گرفت، و امروزه به عنوان ام‌‌القرای جهان اسلام شناخته می‌شود. به همین واسطه امت ما لحظه به لحظه مورد آزمایش الهی است؛ و کسانی چون شهدا به بهترین وجه در امتحان قبول شدند؛ اما ما باید توجه داشته باشیم که اگر در این آزمایش مردود شویم، خداوند ملت دیگری را جایگزین ما خواهد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وصیت‌‌نامه شهدا و آثار به جای مانده از بزرگان گفت: در این آثار بر نکاتی مانند حفظ اسلام، ارزش‌‌ها و دستاوردهای آن، از جمله ولایت فقیه تاکید بسیاری شده است.

وی افزود: هدف از برپایی انقلاب اسلامی، همان‌گونه که در سخنان حضرت امام(ره) آشکار است، اجرایی کردن اسلام و عمل به احکام اسلامی است و تنها استفاده از نام اسلام کافی نیست؛ بلکه همه امور کشور باید مطابق موازین اسلام باشد و بر اساس آن عمل شود و حتی دفاع از آب و خاک کشور نیز زمانی ارزش واقعی پیدا می‌‌کند که برای اسلام باشد.

آیت‌ا... مصباح یزدی ولی فقیه را ستون خیمه اسلام در زمان غیبت معرفی کرد و افزود: در نظام اسلامی هر چیزی به امر و فرمان ولی فقیه مشروعیت می‌یابد؛ چرا که ولایت فقیه سایه‌‌ای از وجود حضرت بقیه ا... الاعظم(عج) است، و به همین دلیل باید حقیقت ولایت فقیه را شناخت و بینش خود را در این زمینه افزایش داد.

وی ادامه داد: هر حرکت و فعالیتی در جهت تضعیف ولایت فقیه، موجب ضربه به اسلام و حرکتی شیطانی است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم بر جدی گرفتن دین در همه زمینه‌ها تأکید و خاطر نشان کرد: نباید در عمل به احکام خداوند سستی و مسامحه کرد، و باید توجه داشت که پیروزی‌‌ها و توفیق‌‌های ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف به برکت اعمال صالحی است که درگوشه و کنار صورت گرفته و هرچه این اعمال بهتر و بیش‌تر شود، نعمت‌های بیش‌تری از سوی خداوند به سوی این ملت سرازیر می‌شود و اگر این نعمت‌ها کفران شده و در عمل به احکام اسلام کوتاهی شود، نتیجه آن محروم شدن از برکات الهی و مبتلا شدن به عذاب خواهد بود.

منبع



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( جمعه 88/8/29 :: ساعت 8:47 عصر )
»» آیت الله مصباح یزدی:

تفکر ناب اسلام جلوی پیشرفت فرهنگ ضداخلاق غرب را گرفته است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امروز انقلاب اسلامی و تفکر ناب اسلامی جلوی پیشرفت سریع فرهنگ ضد اخلاق غرب را گرفته است و این انقلاب فرهنگ غلط غرب را نفی می‌کند.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه با اشاره به نقش تکنولوژی در ساختار فرهنگی جوامع بیان داشت: تفاوت فرهنگ، نتیجه تفاوت و دگرگونی در علم، صنعت، پیشرفت و تکنولوژی است و امروز بسیاری از مردم اعتقادات خود را با پیشرفت صنعت و تکنولوژی از دست داده و باورهایشان دست خوش تغیییرات فراوانی قرار گرفته است.
مسئول موسسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: تمدن و فرهنگ رابطه تنگاتنگی با هم دارند و دگرگونی در تمدن سبب تغییر در فرهنگ می‌شود و ارزش‌های عمومی و عرفی با تغییر فرهنگ دگرگون می‌شود.
عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: امروز در جوامع غیردینی بسیاری از امور که در گذشته بسیار زشت بودند، دیگر نه تنها زشت به شمار نمی‌روند بلکه زیبا و پسندیده جلوه می‌کنند.
وی اظهارداشت: در چند قرن قبل اروپا زنان را انسان نمی‌دانست اما امروز به دلیل نیاز به نیروی کار ارزان نگاه به زن با اهتمام به دیدگاه مادی تغییر کرده است.
آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به اینکه دین هیچ‌ گاه با پیشرفت و تکنولوژی مخالف نیست، گفت: تمدن غرب بعد از آشنایی با اسلام شکل گرفت و پیشرفت‌های علمی و اجتماعی و حتی تاسیس دانشگاه در اروپا بعد از ورود مسلمانان به اروپا بوده است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به تفکری غلط در میان برخی افراد جامعه اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند اگر بخواهیم پیشرفت و تکنولوژی غرب را وارد کنیم بی‌شک فرهنگ آنها نیز وارد می‌شود و اگر بخواهیم بر فرهنگ خود با‌قی بمانیم، از پیشرفت و تکنولوژی جا می‌مانیم.
وی تصریح کرد: برخی رابطه بین فرهنگ و پیشرفت را رابطه مساوی می‌دانند و بین فرهنگ غرب و پیشرفت آنها ملازمه برقرار می‌کنند که ایجاد این ملازمه غلط است.
وی افزود: امروز انقلاب اسلامی و تفکر ناب اسلامی جلوی پیشرفت سریع فرهنگ ضد اخلاق غرب را گرفته است و این انقلاب فرهنگ غلط غرب را نفی می‌کند، اما جوان ایرانی را از پیشرفت در تکنوژی باز نمی‌دارد و نمونه آن تحولات هسته‌ای ایران اسلامی است.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: همت، فداکاری و جهاد سه محور مهم موفقیت در عرصه علم و صنعت است که جوانان غیور و مومن ایرانی به جهانیان ثابت کردند.
وی تاکید کرد: مهندسین و تکنسین‌های جوان ایرانی با کسب موفقیت‌های بزرگ در زمینه انرژی هسته‌ای با توسل و تعهد بر فراز قله‌های علمی دنیا ایستادند بدون اینکه فرهنگ غرب را وارد کنند.
آیت‌الله مصباح بیان داشت: مباحث فرهنگی بی سر و صدا و آرام آرام در افکار مردم نفوذ می‌کند بنابر این باید قلب، عقل و فکر مردم را حفظ کرد و علمای دینی در جبهه فرهنگی، ایمان مردم را حفظ می‌کند.
وی در پایان به تفاوت جنگ نظامی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: در جهان نظامی از احساسات و هیجان‌ها در مقطع خاصی از زمان استفاده می‌شود، اما جهاد فرهنگی هر و هر لحظه ادامه دارد و دشمن و میدان جنگ شخص نیست بلکه همه جا عرصه جهاد فرهنگی است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( یکشنبه 88/8/24 :: ساعت 11:47 عصر )
»» تحول در علوم انسانی نیازمند یک عزم قوی است

هیجدهمین نشست فارغ‌التحصیلان موسسه امام خمینی(ره) ـ 3؛
آیت‌الله مصباح یزدی: تحول در علوم انسانی نیازمند یک عزم قوی است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: برای ایجاد یک تحول عظیم در علوم انسانی باید یک اراده و عزم قوی داشت.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی ظهر امروز در هیجدهمین نشست فارغ‌التحصیلان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که با محوریت علوم انسانی، کاستی‌ها و ظرفیت‌ها در سالن همایش‌های این موسسه برگزار شد،‌ با اشاره به موقعیت‌های متفاوتی که انسان‌ها در آن قرار می‌گیرند، اظهار داشت: ما نسبت به مسائل مختلف باید آگاهی‌های متفاوتی داشته باشیم و از مسائل سطحی نگذریم و به طور عمقی به مسائل نگاه کنیم.
وی افزود: اگر انسان بخواهد نسبت به موقعیت‌هایی که برای او رخ می‌دهد رفتار درستی داشته باشد باید بینش درست و صحیحی را در خود پرورش دهد و ابهام‌هایی که راه او وجود دارد را برطرف کند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه نگاه عمقی به مسائل متفاوت بصیرت را به وجود می‌آورد، گفت: نگاه عمقی به مسائل یکی از ارکان بصیرت است و مرتبه بعدی آن این است که نباید در راستای رسیدن به بصیرت به هواها و خواسته‌های نفسانی توجه کرد.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه عمل به دستور نفس عقل انسان را نابینا می‌کند، بیان داشت: ما اگر می‌خواهیم بصیرت داشته باشیم باید به مسایلی که در جامعه وجود دارد آگاهی لازم را داشته باشیم تا دشمن را به جای دوست و کلام ناحق را به جای کلام حق نگیریم.
وی اضافه کرد: بعد از پیدایش شناخت صحیح در انسان قدم دوم این است که در مقابل هواهای نفسانی و خواسته‌های دل نباید کوتاه بیاییم و باید عقل را قاضی کارهای خود قرار دهیم.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه باید پشت هرکاری اراده قوی قرار داشته باشد، گفت: تحول در علوم انسانی هم از این بحث خارج نیست و باید در پشت آن اراده قوی قرار داشته باشد تا این کار به یک سرانجام برسد.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه در کشور کارهای نشده زیادی وجود دارد، اظهار داشت: ما باید با بصیرت بشخیص دهیم که چرا کارها انجام نمی‌شود و سرعت آنها پایین است و وقتی آنها را شناختیم در مقام عمل وارد شویم.
وی با تاکید بر اینکه آینده در دست فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌ست، بیان داشت: آینده در کنار روحانیون در دست فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است اما روحانیون توانایی و آمادگی لازم را هنوز برای این کار از لحاظ کمی و کیفی ندارند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مشکلات اخیر هم به دلیل کمبود مسایل مربوط به علوم انسانی بود، افزود: کار و فعالیت بسیار زیادی باید برای ایجاد تحول در علوم انسانی صورت بگیرد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( جمعه 88/8/15 :: ساعت 10:15 عصر )
»» بعد از شکست و رسوایی وحدت را مطرح میکنند

آیت‌الله مصباح یزدی در واکنش به حوادث پس از انتخابات
بعد از شکست و رسوایی وحدت را مطرح می‌کنند

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: براساس اسلام و اعتقادات شیعه، محور وحدت، ولایت فقیه است.

به گزارش رجانیوز، آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تالار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، یکی از راه‌های افزایش بصیریت را ابهام‌زدایی از ارزش‌های مطرح شده در جامعه دانست و گفت: ارزش‌هایی در جامعه وجود دارد که شعارهای دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی براساس آن شکل می‌گیرد که در صورت ابهام در این ارزش‌ها، شعارها نیز مبهم می‌شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شعار «اصلاح» و «اصلاحات» که شعار انبیاء الهی نیز بوده است یکی از همین شعارهای مبهم است که در طول تاریخ و از صدر اسلام تاکنون از سوی کسانی مطرح شده که راهی متفاوت با انبیاء داشته‌اند و باید از ‌آن ابهام‌زدایی شود.

علامه مصباح یزدی «وحدت» را یکی دیگر از این ارزش‌ها دانست و با خاطرنشان ساختن اینکه وحدت و اتحاد امر قابل قبول همگان است، افزود: هر عاقلی می‌داند که تفرقه و اختلاف موجب هدر رفتن نیروها و فشل شدن جامعه می‌شود. اما حقیقت چگونگی حصول اتحاد و محور وحدت از جمله مسائلی است که باید از آن ابهام‌زدایی شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه در غالب کشورهای دنیا دو یا چند حزب رقیب در جامعه وجود دارند گفت: روش معمول در کشورهای جهان این است که حزبی که در انتخابات بازنده می‌شود هر چند به صورت ظاهری به حزب رقیب تبریک گفته و با تلاش برای رفع نقایص خود را برای انتخابات آینده آماده می کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر در کشوری برخلاف این روش، حزب شکست خورده نه تنها تبریک نگفت، بلکه دست به اغتشاش و کارهای غیرمعقول زد و بعد از رسوایی در جامعه شعار وحدت سر داد، این حرکت سوء استفاده از وحدت است، چرا که در زمان قدرت هرگز وحدت را مطرح نمی‌کنند و سعی در تحمیل قدرت خود دارند، اما بعد از شکست و رسوایی وحدت را مطرح می‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اهمیت و تاکیدات قرآن و روایات بر وحدت، به ذکر نمونه‌هایی از سوء استفاده از عنوان وحدت در طول تاریخ پرداخت و گفت: هرگونه وحدت با هر کسی مطلوب نیست، بلکه زمانی وحدت ارزش دارد که براساس حق، باعث پیشرفت حق و در جهت رسیدن به هدف مقدسی باشد.

عضو مجلس خبرگان ضمن اشاره به ایستادگی انبیاء برای ترویج عقیده حق و مخالفت با جمعیت کثیر مشرکان، ادامه داد: اگر منظور از وحدت، وحدت در فکر و عقیده باشد. نباید برای دستیابی به وحدت از اعتقادات حق دست برداشت، چرا که مطلوبیت وحدت به حق بودن محور آن است و حق نباید فدای وحدت شود.

علامه مصباح یزدی وحدت در عمل براساس اصول و عقاید مشترک را شکل دیگری از وحدت عنوان نموده و وحدت شیعه و سنی را از این نوع ذکر کرده و افزود: در این نوع وحدت باید با تکیه بر اشتراکات حق که مقبول دو طرف است، در مقابل دشمن مشترک ایستاد و در راستای تقویت این اشتراکات کوشید و از بیشتر شدن اختلافات در عقیده نیز جلوگیری کرد هر چند نباید از عقیده حق دست برداشت.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( سه شنبه 88/7/21 :: ساعت 10:35 عصر )
»» ولایت فقیه محور وحدت است

آیت‌الله مصباح یزدی:
ولایت فقیه محور وحدت است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: براساس اسلام و اعتقادات شیعه، محور وحدت، ولایت فقیه است.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تالار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، یکی از راه‌های افزایش بصیریت را ابهام‌زدایی از ارزش‌های مطرح شده در جامعه دانست و گفت: ارزش‌هایی در جامعه وجود دارد که شعارهای دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی براساس آن شکل می‌گیرد که در صورت ابهام در این ارزش‌ها، شعارها نیز مبهم می‌شوند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال شعار «اصلاح» و «اصلاحات» که شعار انبیاء الهی نیز بوده است یکی از همین شعارهای مبهم است که در طول تاریخ و از صدر اسلام تاکنون از سوی کسانی مطرح شده که راهی متفاوت با انبیاء داشته‌اند و باید از ‌آن ابهام‌زدایی شود.
علامه مصباح یزدی «وحدت» را یکی دیگر از این ارزش‌ها دانست و با خاطرنشان ساختن اینکه وحدت و اتحاد امر قابل قبول همگان است، افزود: هر عاقلی می‌داند که تفرقه و اختلاف موجب هدر رفتن نیروها و فشل شدن جامعه می‌شود. اما حقیقت چگونگی حصول اتحاد و محور وحدت از جمله مسائلی است که باید از آن ابهام‌زدایی شود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه در غالب کشورهای دنیا دو یا چند حزب رقیب در جامعه وجود دارند گفت: روش معمول در کشورهای جهان این است که حزبی که در انتخابات بازنده می‌شود هر چند به صورت ظاهری به حزب رقیب تبریک گفته و با تلاش برای رفع نقایص خود را برای انتخابات آینده آماده می کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:اگر در کشوری برخلاف این روش، حزب شکست خورده نه تنها تبریک نگفت، بلکه دست به اغتشاش و کارهای غیرمعقول زد و بعد از رسوایی در جامعه شعار وحدت سر داد، این حرکت سوء استفاده از وحدت است، چرا که در زمان قدرت هرگز وحدت را مطرح نمی‌کنند و سعی در تحمیل قدرت خود دارند، اما بعد از شکست و رسوایی وحدت را مطرح می‌کنند.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اهمیت و تاکیدات قرآن و روایات بر وحدت، به ذکر نمونه‌هایی از سوء استفاده از عنوان وحدت در طول تاریخ پرداخت و گفت: هرگونه وحدت با هر کسی مطلوب نیست، بلکه زمانی وحدت ارزش دارد که براساس حق، باعث پیشرفت حق و در جهت رسیدن به هدف مقدسی باشد.
عضو مجلس خبرگان ضمن اشاره به ایستادگی انبیاء برای ترویج عقیده حق و مخالفت با جمعیت کثیر مشرکان، ادامه داد: اگر منظور از وحدت، وحدت در فکر و عقیده باشد. نباید برای دستیابی به وحدت از اعتقادات حق دست برداشت، چرا که مطلوبیت وحدت به حق بودن محور آن است و حق نباید فدای وحدت شود.
علامه مصباح یزدی وحدت در عمل براساس اصول و عقاید مشترک را شکل دیگری از وحدت عنوان نموده و وحدت شیعه و سنی را از این نوع ذکر کرده و افزود: در این نوع وحدت باید با تکیه بر اشتراکات حق که مقبول دو طرف است، در مقابل دشمن مشترک ایستاد و در راستای تقویت این اشتراکات کوشید و از بیشتر شدن اختلافات در عقیده نیز جلوگیری کرد هر چند نباید از عقیده حق دست برداشت.
انتهای پیام/ز



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( دوشنبه 88/7/20 :: ساعت 11:49 عصر )
»» روایت آیتالله مصباح یزدی از شکلگیری جامعه مدرسین

روایت آیت‌الله مصباح یزدی از شکل‌گیری جامعه مدرسین/1
روی اصالت فکر اسلامی حساسیت داشتیم
شریعتی گفت تب دارم و برای مناظره نیامد

هیئت یازده نفره‌ای که پایه‌گذار جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شدند، اگرچه در اصل مواجه با رژیم گذشته، همداستان بودند، لیک در تشخیص پاره‌ای از اولویت‌های فرهنگی، به‌ویژه حساسیت بر پدیده‌ی التقاط، یکسان نمی‌اندیشیدند. طیفی از آنان بر فاصله گرفتن از کانون‌های التقاط اصرار داشتند و عده‌ای دیگر چنین موضعی را زودهنگام تلقی می‌کردند و آن را برنمی‌تافتند. آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، چهره‌ی شاخص طیف نخست است که رویکرد او در دوران مبارزه، محمل داوری‌ها و تفسیرهایی شد که تا هم اینک نیز ادامه دارد.

استاد مصباح یزدی در گفت‌ و ‌شنود حاضر با صراحتی که همواره در بیان دیدگاه‌ها، لحظه‌ای آن را فرو نمی‌گذارد، به بازگویی تاریخچه‌ی مواجهات فرهنگی خویش با جریانات التقاطی در دوران نهضت اسلامی پرداخته و ضمن تبیین زمینه‌های تفاوت نگرش خود با برخی از اعضای جامعه‌ی مدرسین، به خاطراتی اشاره داشته که از ناگفته‌ها به شمار می رود. شایان ذکر است که این دومین گفت‌و‌گوی کتاب ماه "یادآور" با استاد، پس از 8 سال رویگردانی از مصاحبه‌ی با رسانه‌هاست که جای تقدیر فراوان دارد.

با امتنان از جناب‌عالی به خاطر شرکت در این گفت‌و‌گو، خاطرات و تحلیل‌های شما از کارکرد جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم، به لحاظ تفاوت رویکردتان در برخی عرصه‌ها با سایر اعضای جامعه،‌ طبعاً از سنخی دیگر است. همین ویژگی به گفت و شنود حاضر، اهمیت و جذابیتی دو چندان خواهد بخشید، لکن قبل از ورود به بخش اصلی مصاحبه، یکی دو سوال فرعی را مطرح می‌کنیم. نخست آنکه بفرمایید هسته‌ی اولیه‌ی جامعه‌ی مدرسین چگونه و با حضور کدامین چهره‌ها شکل گرفت و جناب‌عالی در این فرآیند چه نقشی را ایفا کردید؟

از هنگامی که نهضت روحانیت به رهبری حضرت امام در قم شروع شد، طبعاً از نخستین گروه‌هایی که دعوت امام را لبیک گفتند و برای مشارکت در نهضت اعلام آمادگی کردند، گروهی از شاگردان ایشان بودند و نیز عده‌ای از فضلای جوان که از شاگردان ایشان محسوب نمی‌شدند، اما با ایشان همفکر بودند و احساس وظیفه می‌کردند که در این امر، مشارکت جدی داشته باشند. این بود که در کنار فعالیت‌های حضرت امام، مراجع و علمای بزرگ حوزه علمیه قم و نیز بلاد، علما و فضلای جوان نیز بر‌آن شدند که جلساتی داشته باشند تا به کمک هم بتوانند اهداف نهضت را به پیش ببرند.

این جلسات در ابتدا نامنظم بودند و در منازل افراد یا مدارس یا بعدها گاهی در مساجد تشکیل می‌شدند و در آنها درباره شکل برگزاری جلسات یا چاپ اعلامیه‌ها‌ و یا تصمیم درباره سفر به شهرستان‌ها و در جریان قرار دادن علمای بلاد و نیز اعزام برخی از افراد برای تبلیغ اهداف نهضت، مشورت و تصمیم‌گیری می‌شد. به‌تدریج این جلسات شکل منظمی به خود گرفتند؛ بدین ترتیب که ابتدا به شکل هفتگی برگزار می شدند و بعدها اگر ضرورتی به وجود می‌آمد، جلسات فوق‌العاده‌ای هم تشکیل می‌شدند. این مجالس به‌تدریج مدیریت و برنامه‌ای پیدا کردند، اما در مجموع رنگ مردمی و خودجوش داشتند و هنوز به صورت یک تشکل منظم در نیامده بودند. هنگامی که مدرسین بزرگ و فضلای جوان، اعلامیه‌ای را صادر می‌کردند، امضای پای آن را هیئت مدرسین یا جامعه مدرسین می‌نوشتند، ولی حقیقت این است که هنوز بر تشکیلات، نظم مشخصی حاکم نبود.

تا سرانجام عده‌ای به این فکر افتادند که خوب است روحانیت هم در مقابل گروه‌های مختلف سیاسی‌ای که تشکیل می‌شدند از جمله: گروه‌های چپ، مارکسیست، ملی‌گرا‌ها، ناسیونالیست‌ها و پان ایرانیست‌ها و امثالهم که برخی موافق نهضت و عده‌ای مخالف بودند، تشکیلات مناسبی داشته باشد و لذا تصمیم گرفتند برای این جمعیت، اساسنامه‌ای تهیه کنند. عده‌ای کمک کردند و اساس‌نامه‌ای تهیه شد و اسم این جمع را گذاشتند: «هیئت مدرسین» و چون مؤسسین‌ آن 11 نفر بودند، بعدها معروف شد به «هیئت یازده نفره».

ادامه مطلب



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( چهارشنبه 88/7/15 :: ساعت 12:7 صبح )
»» مناجات چیست؟ چرا از مناجات لذت نمى‏بریم؟

درس‌گفتارهای آیت‎الله مصباح یزدی در تفسیر مناجات خمس عشره/ 1
مناجات چیست؟ چرا از مناجات لذت نمى‏بریم؟

آنچه در ادامه می‌آید درس‌گفتارهای آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در تفسیر مناجات خمس عشره است که سال گذشته در دفتر قم مقام معظم رهبری ایراد شده است و به‌مناسبت ایام ماه مبارک رمضام، متناوباً طی روزهای آینده تقدیم کاربران گرامی خواهد شد:

وَالصّلاةُ وَ السّلامُ عَلى سَیدِ الانبیاءِ وَ المّرسَلین، حَبیبِ اِلهِ العالَمین اَبى‌الْقاسِم مُحمّد، وَ عَلى آلِهِ الطّیّبینَ الطّاهرین المَعصومین.

خداى متعال را شاکریم که توفیقى عنایت فرمود بار دیگر ماه رمضان را درک کنیم و از این خوان گسترده‏ى الهى بهره‏مند شویم. امیدواریم خداى متعال به ما هم توفیق توبه نصوح و استفاده از برکات این ماه شریف مرحمت بفرماید.

مناجات یعنى چه؟

شاید در عرف ما مناجات همین مراسمى باشد که سحرهاى ماه رمضان در بلندگوها یا در مأذنه‏ها، کسانى با صداى بلند، اشعار و دعاهایى مى‏خوانند؛ ولى این کیفیت‏ها منظور نیست. کلمه‏ى مناجات که با کلمه‏ى نجوا هم‏خانواده است، در اصل لغت به معناى در گوشى گفتن، راز گفتن و خصوصى صحبت کردن است. بعضى اصل مناجات را رازگویى قرار داده‏اند. بعضى روى خلوت بودنش تکیه کرده‏اند و گفته‏اند اصل معنا همان در خلوت‏بودن و خصوصى‏بودن صحبت است. اما وقتى در میان جمعى دو نفر مى‏خواهند خصوصى صحبت کنند که دیگرى نشنود ناچار آرام صحبت مى‏کنند؛ پس آرام صحبت کردن یا سرّى صحبت کردن اصل مناجات نیست. اصلش این است که گفتگو خصوصى باشد که از یک طرف لازمه‏اش در خلوت بودن است، و از یک طرف آهسته صحبت کردن.

ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( شنبه 88/5/31 :: ساعت 11:48 عصر )


<      1   2   3      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

علامه مصباح یزدی
ریشه تمام انحرافات از صدر اسلام تاکنون دلبستگی به دنیا است
علامه مصباح یزدی در دیدار جمعی از دانشجویان؛
فیلم دیده نشدهی عیادت عمار از عمار
برخی بستگان امام(ره) مانند 1400 سال قبل رفوزه شدند
آیت الله مصباح یزدی در مهدیه مشهد
آیت الله مصباح یزدی
زمینه ترقی و سقوط آدمی
علامه مصباح
آیت الله مصباح یزدی
باید خود را برای شبهات جدید فلسفی آماده کنیم
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 10
>> بازدید دیروز: 24
>> مجموع بازدیدها: 330155
» درباره من

طریق
حق جو
در این وبلاگ گزیده ای از نظرات آیت الله مصباح یزدی به صورت لینک منعکس می گردد.

» پیوندهای روزانه

پایگاه اطلاع رسانی آثار علامه مصباح یزدی [4]
فهرست کتب علامه مصباح یزدی [152]
[آرشیو(2)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
صمیمیت؛ محور ارتباط مؤمنین بارش رحمت در سایه محبت دو مؤمن .
» آرشیو مطالب
سال 85
بحث مشروعیت و مقبولیت
در باب ولایت فقیه
دوستان واقعی اهل بیت
محاسبه نفس
نگاه مؤمن به دنیا
نشانه هاى ایمان
دین و جهل دینی
ثمرات استقامت
شرط نجات بخش
خوف و رجا
شادی
دام های شیطان
چند کاستی اخلاقی
پاداشهایی بزرگ
شیعه از منظر امام صادق
گناه مغفور و نیکی مقبول
تبلیغات
سخنرانیها
مطالب متنوع
سال 87
سال 88
سال 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
پاییز 93
زمستان 93

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





» طراح قالب
 – جنبش وبلاگی حامیان جبهه پایداری