سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انصاف، دوستی را پایدار می کند . [امام علی علیه السلام]
طریق
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آن هجمه و این سکوت!؟

 آن هجمه و این سکوت!؟ احسان صالحی: برخورد دوگانه و گزینشی با رویدادهای مشابه همواره در دادگاه وجدان بشری نکوهیده بوده و صاحبان آن نیز منزوی و از دایره اعتماد عمومی خارج شده اند. اعتماد عمومی همان سرمایه ای است که اندک اندک و با زحمت فراوان گرد آمده و گاه و بیگاه به آتش تغافل و تجاهل و تعامدها سوخته است. برخوردهای دوگانه همآنقدر که به حکم فطرت ناپسندند، به جهت تطابق و تلازم شرع و فطرت، در آیات و روایات اسلامی نیز مورد نکوهش قرار گرفته اند. آیاتی که امر بر شهادت حق ولو علیه والدین و اقربا می کند و یا روایاتی که به بیان سخن حقی که حتی در جهت خلاف منافع شخصی انسان است، تصریح دارند.

برخورد دوگانه به لحاظ ماهوی، متأثر از تقابل جمعی و در ارتباط با اجتماع و افراد آن تعریف شده و از حوزه صرفاً خصوصی و فردی خارج است به همین دلیل نیز در مقام نقد آن نسبت به آسیب پذیری اعتماد عمومی از این رهگذر تحذیر داده می شود.

سلب حسن ظن و اعتماد عمومی نه تنها به تزلزل در بنیانهای جامعه می انجامد بلکه روابط فی مابین شهروندان و رابطه متقابل دولت- ملت را نیز با یک بدبینی مزمن همراه می نماید که از اثرات آن می توان به رواج شایعات و اتهامات، رکود در حوزه های مختلف اجتماع، پریشانی جامعه و... اشاره کرد.

مقدمه نسبتاً طولانی بالا را با این جمله پایان می بخشم که صاحبان رفتارمذموم برخوردهای دوگانه هرچه از جایگاه عام تر و استراتژیک تری برخوردار باشند، اعتماد عمومی پیش گفته را در معرض آسیب های جدی تری قرار خواهند داد.

قریب به 8 ماه پیش فضای سیاسی- رسانه ای کشور به دنبال اظهارنظر یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و یکی از شاگردان وی حول منشأ و مبدأ مشروعیت یک حکومت، به آوردگاه انتقادات تند و تخریب های زننده علیه این دو بزرگوار تبدیل گردید. حال آنکه این نظرات فصل نویی در دیدگاههای آیت الله مصباح یزدی نبوده و آراء ایشان که برگرفته از اصول اعتقادی شیعه می باشد، در طول سالهای متمادی بدون گرفتارآمدن در تلون های روزمره ای که بسیاری از مدعیان به آن دچار شدند، از خطی ثابت و استدلالی برخوردار بوده است.

بن مایه و جان این اعتقاد آنست که منشأ مشروعیت الهی است و اقبال مردم به مثابه بیعت، ایفاکننده شرط لازم برای تحقق حکومت است و نه شرط کافی. اعتقادی که برگرفته از سیره نبوی (ص) و ائمه مصومین (ع) و مورد اجماع فقها و علمای شیعه از پس از رحلت رسول اکرم (ص) بوده و نقطه افتراق نظری شیعه و اهل سنت محسوب می شود. با اینهمه کلام و اعتقادی چنین روشن و مورد اتفاق، به سرعت به پروژه ای تخریبی و از پیش تدوین شده در رسانه های زنجیره ای علیه آیت الله مصباح تبدیل شد. در آن مقطع زمانی اما آنچه بیش از آتش توپخانه این رسانه ها سوزاننده بود، نامه ای تفصیلی از جایگاه ریاست مرکز حفظ و نشر آثار امام (ره) در تخطئه دیدگاههای روشن یکی از متقدمین شاگردان امام (ره) بود. نامه ای مطول که با خلق پیش فرضهایی نادرست به نقادی در فضایی موهومی دست یازیده بود. اگرچه بر این نامه که حاوی مفروضات و احکام اساساً نادرستی بود، نقدی جدی وارد است اما نوشتار پیش روی بیش از آنکه در پی اثبات این نادرستی ها باشد درصدد رونمایی از برخوردهای دوگانه مرکز حفظ و نشر آثار امام (ره) است.

اگر آن روز جناب حمید انصاری بر کنار هم نهادن بیانات امام و استنتاج الهی بودن منشأ مشروعیت یک حکومت اسلامی در مقابل حکومت طاغوت آنگونه شورید و روزنامه توقیف شده شرق در سه روز متوالی با این مستمسک به جریان سازی علیه مصباح یزدی پرداخت، انتظار حداقلی آن بود که در مقابل تفسیر به رأی آشکار فرد دیگری نیز که از قضا چند صباحی به عنوان فرد اول اجرایی کشور بر مسند قوه مجریه تکیه زده و به مدد بیت المال مسلمین در دنیا شناخته شده، اثری از آثار آن عتاب ها و نامه های مفصل آشکار گردد. انتظاری که تاکنون رو به عبث بوده است.
موضوع هنگامی تأسف بارتر می شود که تفسیر به رأی سخنان امام و در مقابل سکوت تأمل برانگیز مرکز حفظ و نشر آثار امام (ره) در دو مورد از کلیدی ترین بیانات ایشان که در زمره مبانی ایدئولوژیک انقلاب اسلامی است، صورت پذیرفته است:

"اسرائیل باید از صفحه رزوگار محو شود."
"امریکا شیطان بزرگ است."

یقیناً برخورد دوگانه و آفت بی اعتمادی عمومی رهآورد آن، موضع گیریهای آتی مرکز را نیز تحت تأثیر قرار داده و عینک بدبینی را بر دیدگان عموم خواهد نشاند و این یعنی مرکزی که رسالت و فلسفه وجودی آن اعتمادزایی و رفع شبهه و تردیدهاست، از جایگاه حقیقی خود تنزل و به یک سوی منازعات برحسب حب و بغض های گردانندگان آن تقلیل یافته است.

مرکز فوق الذکر نه ملک طلق یک یا چند نفر بلکه محملی برای حفظ و نشر آثار محبوبترین و اثرگذارترین شخصیت تاریخ معاصر ایران است و این انتساب بر حساسیت های ویژه آن افزوده و هرگونه انحرافی را غیرقابل توجیه می نماید لذا در این گزاره تردیدی نیست که دامان مرکز باید از لوث برخوردهای دوگانه تطهیر و میدان بازیهای سیاسی برخی افراد به زمینی جز این زمین منتقل گردد.

منبع : رجا نیوز



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( پنج شنبه 85/7/13 :: ساعت 12:32 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

علامه مصباح یزدی
ریشه تمام انحرافات از صدر اسلام تاکنون دلبستگی به دنیا است
علامه مصباح یزدی در دیدار جمعی از دانشجویان؛
فیلم دیده نشدهی عیادت عمار از عمار
برخی بستگان امام(ره) مانند 1400 سال قبل رفوزه شدند
آیت الله مصباح یزدی در مهدیه مشهد
آیت الله مصباح یزدی
زمینه ترقی و سقوط آدمی
علامه مصباح
آیت الله مصباح یزدی
باید خود را برای شبهات جدید فلسفی آماده کنیم
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 42
>> بازدید دیروز: 11
>> مجموع بازدیدها: 334583
» درباره من

طریق
حق جو
در این وبلاگ گزیده ای از نظرات آیت الله مصباح یزدی به صورت لینک منعکس می گردد.

» پیوندهای روزانه

پایگاه اطلاع رسانی آثار علامه مصباح یزدی [4]
فهرست کتب علامه مصباح یزدی [152]
[آرشیو(2)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
صمیمیت؛ محور ارتباط مؤمنین بارش رحمت در سایه محبت دو مؤمن .
» آرشیو مطالب
سال 85
بحث مشروعیت و مقبولیت
در باب ولایت فقیه
دوستان واقعی اهل بیت
محاسبه نفس
نگاه مؤمن به دنیا
نشانه هاى ایمان
دین و جهل دینی
ثمرات استقامت
شرط نجات بخش
خوف و رجا
شادی
دام های شیطان
چند کاستی اخلاقی
پاداشهایی بزرگ
شیعه از منظر امام صادق
گناه مغفور و نیکی مقبول
تبلیغات
سخنرانیها
مطالب متنوع
سال 87
سال 88
سال 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
پاییز 93
زمستان 93

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





» طراح قالب
 – جنبش وبلاگی حامیان جبهه پایداری