سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادران، کسی است که هرگاه او را از دست بدهی، پس از او زندگی را دوست نداشته باشی . [امام علی علیه السلام]
طریق
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» عدم اعتقاد برخی از صاحبان قدرت

آیت الله مصباح یزدی در جمع اساتید دوره طرح ولایت با اشاره به برداشت غلط و ناکافی از ولایت فقیه، گفت: هنوز پس از گذشت 31 سال از انقلاب اسلامی مسأله ولایت‌فقیه برای بسیاری از مسئولان متدین کشور ما حل نشده است، چه رسد به افرادی که از اصل با انقلاب اسلامی بیگانه‌اند.

به گزارش رجانیوز، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، افزود: اگر واقعا کاری را بتوانیم مطمئن باشیم که مورد رضای خدای متعال و اولیای خداست به همان اندازه باید اهتمام بیشتری به انجام آن داشته باشیم. بنابر این چنین کاری باید با کمال افتخار و بدون هیچ چشمداشتی صورت گیرد، چرا که هرچه اخلاص و تلاش‌ بیشتر باشد، برکات بیشتری در بر خواهد داشت.

ایشان یکی دیگر از آثار این تلقی را  مهربانی و صمیمیت با دانشجویان دانست و گفت: این تلقی انسان را در نادیده‌گرفتن و تحمل امور نامطلوب و احیانا ناهنجار یاری می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فردی که سال‌ها به عنوان یک فرد برجسته انقلابی شناخته می‌شد و خودش را رهبر پیروان خط امام معرفی می‌کرد و حتی پست‌هایی از طرف حضرت امام (ره) به او واگذار شده بود، امروز صراحتا می‌گوید من در زمان امام هم به ولایت‌فقیه اعتقاد نداشتم.

وی با اشاره به ماجرای فتنه اخیر ادامه داد: هنوز هم کسانی هستند که چون می‌خواهند چند صباحی بیشتر بر اریکه قدرت باقی باشند به عدم اعتقاد خود به ولایت‌فقیه اعتراف نکرده‌اند.

آیت‌الله‌ مصباح یزدی با اشاره به این‌که نمی‌توان اینان را دشمن اسلام و کشور دانست، این مساله را ناشی از حل نشدن مساله ولایت‌فقیه برای آنها بیان کرد و  گفت: هنوز بسیاری معتقدند که حضرت امام (ره) با درایت خود توانست رهبری مردم را بر عهده گیرد و سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌ها و اعلامیه‌ها و  سپس تبعید‌ها زمینه را فراهم کرد تا به عنوان قهرمان شناخته شود و ولایت‌فقیه پاداشی بود که مردم به ایشان دادند. اما کسانی که بر اساس اعتقاد قلبی حرکت خود را بر اساس ولایت‌فقیه تنظیم کنند و شرعیت حکومت اسلامی را به آن بدانند، شاید خیلی زیاد نیستند.

وی یکی از وظایف مهم اساتید طرح ولایت را تبیین صحیح مفهوم ولایت‌فقیه و مبانی آن دانست و گفت: تصور بنده این است که بیش از هشتاد درصد شرکت کنندگان در این طرح به قدر کافی با این اصل به صورت مبنایی آشنا شده‌اند که این موفقیت بزرگی است.

علامه مصباح یزدی خاطر نشان کرد: دوام انقلاب اسلامی و مقابله با فتنه‌ها‌ی شیاطین، در گرو تقویت فکری جوانان به ویژه دانشجویان است چون اثرگذاری بیشتری در جامعه دارند.

وی با اشاره به برکات این طرح در سال‌های گذشته گفت: هنوز مسئولان کشور به اهمیت این طرح پی نبرد‌ه‌اند و این مسئولیت ما را چندین برابر می‌کند، چرا که اگر آنها متوجه بودند با برنامه‌ریزی و کمک، باری از دوش دست‌اندرکاران این طرح برمی‌داشتند، ولی الآن باید این کاستی‌ها با زحمات شما جبران شود.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: حتی اگر این حرکت هیچ بهبودی در وضعیت سیاسی کشور نداشته باشد، همین که بتوان دانشجویی را در عرض بیست روز با دین آشنا کرد، کار بسیار بزرگی است و ارزش فوق‌العاده‌ای دارد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید مجدد بر لزوم اخلاص در اعمال گفت: توجه به این نکته‌ها باعث می‌شود تا قلب ما این آمادگی را کسب کند که این کارها را با اخلاص انجام دهیم و همین تمرینی می‌شود تا سایر کارهایمان را نیز خالصانه به سرانجام برسانیم و این بهترین پاداشی است که امیدواریم خداوند به ما عطا کند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( سه شنبه 89/4/15 :: ساعت 10:40 عصر )
»» احیای امر به معروف

در دیدار لاریجانی صورت گرفت؛
تاکید آیت‌الله مصباح یزدی بر توجه هرچه بیشتر به احیای امر به معروف

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر توجه هرچه بیشتر به مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی پنج‌شنبه شب در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی، تدوین مدل توسعه ایرانی اسلامی را همراه با حل مشکلات کشور موثر دانست و افزود: ما هنوز بعد از گذشت چند سال از تشکیل این دولت که مورد نظر مقام معظم رهبری است، مسئله امر به معروف و نهی از منکر را حل نکردیم و باید فکری اساسی برای ترویج آن در جامعه صورت بگیرد.
وی افزود: هنوز جایگاه روشنی برای امر به معروف و نهی از منکر تعریف نشده است و این مسئله باید توجه دولتمردان را به خود جلب کند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر نیاز کشور به تشکیل یک دستگاه پژوهشی گسترده اظهار داشت: باید دستگاه پژوهشی تشکیل شود که به طور متوازن و متعادل پاسخگوی مسایل و نیازهای کشور باشد.
مصباح‌یزدی با تاکید بر اینکه هرکسی در این مسایل فکر و عقیده خود را مورد توجه قرار می‌دهد، گفت: اگر قدمی هم در گوشه‌ای برداشته شده ناقص بوده و بعد از مدتی از بین رفته است.
وی ادامه داد: اگر این کمبودها نبود و روشنگری‌های لازم وجود داشت، مشکلات متعدد موجود در کشور به وجود نمی‌آمد و ما وضعیت بهتری داشتیم.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( جمعه 89/3/28 :: ساعت 4:54 عصر )
»» کارکنان بانکها هیزم آور جهنم نباشند

آیت‌الله مصباح یزدی:
اخلاق شرعی و اسلامی در بانک‌ها رعایت نمی‌شود

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امروز با تاثیرپذیری از اقتصاد غربی لیبرالی، متاسفانه اخلاق شرعی و اسلامی در بانک‌ها رعایت نمی‌شود، به طوری که سودهای بالا اجحاف در حق مردم است.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار مدیران بانک ملت استان قم با اشاره به برخی مشکلات بانکداری در کشور اظهار داشت: قوانین خوبی از سوی شورای نگهبان تصویب شده است، ولی مجریان آن در بانک‌ها، این قوانین را مطابق موازین شرعی اجرا نمی‌کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وقتی قانونی در جمهوری اسلامی وضع شود و به تایید شورای نگهبان برسد، بدین معنا است که کاملا اسلامی و مطابق با موازین شرعی و فقه شیعی است، ولی متاسفانه امروز فقط به عنوان عقود شرعی اکتفا می‌شود و هنوز معاملات مطابق بانک‌های غربی و قبل از انقلاب صورت می‌گیرد، این مشکل اجرایی است.

*کارکنان بانک‌ها هیزم‌آور جهنم نباشند
وی خطاب به کارکنان و مدیران متدین بانک‌ها تاکید کرد: با وجود قوانین اسلامی پا را فراتر نگذاشته و واسطه جهنم رفتن دیگران نشده و هیزم آور جهنم نباشید.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: باید معاملات بانکی به صورت شرعی و مطابق قانونی که در شورای نگهبان وضع شده باشد، همچنین مدیران بانک‌ها در انجام موازین شرعی دقت بیشتری کرده و در این راستا کارکنان بانک و مشتریان را تفهیم کنند.
وی تصریح کرد: باید در بانک‌ها افرادی مامور توجیه و تفهیم مشتریان باشند، تا مطابق با موازین شرعی و قانونی معاملات خود را انجام داده و قصد و نیت مردم را تصحیح کرده و آنها را از حالت ربوی خارج کنند تا مشتریان متوجه باشند که انجام چه معامله‌ای و با چه قصد و نیتی از ربوی شدن آن جلوگیری می‌کند.
آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد: سعی شود رفتارهایی که در ظاهر شکل شرعی و قانونی دارد، ولی قشر مستضعف و کم درآمد جامعه را تحت فشار قرار می‌دهد، صورت نگیرد و اخلاق در بانک‌های جمهوری اسلامی رعایت شود.
وی اضافه کرد: امروز با تاثیرپذیری از اقتصاد غربی لیبرالی، متاسفانه اخلاق شرعی و اسلامی در بانک‌ها رعایت نمی‌شود، به طوری که سودهای بالا اجحاف در حق مردم است.
این استاد حوزه تصریح کرد: صوری شدن موازین شرعی در بانک‌ها تبعات بدی دارد که دودش بر چشم مستضعفین می‌رود و جامعه را دچار بحران می‌کند.

* تاکید بر پیاده سازی بانک‌داری اسلامی در جامعه
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آنچه در غرب رخ داده پیامد همین مسئله بوده و بحران اقتصادی که در مهم‌ترین نقاط و قطب‌های اقتصادی دنیا واقع شده از همین سودجویی‌های غیر منصفانه است، بنابراین ما باید عبرت گرفته و بانک‌داری اسلامی را در جامعه پیاده کنیم.
آیت‌مصباح یزدی بیان داشت: بانک پدیده‌ای اجتماعی است که با پیشرفت تمدن بشری تشکیل شده تا از منافع آن همگان استفاده کنند، نه اینکه مورد سود جویی برخی از اقشار و عمدتا ثروتمندان قرار گیرد.
به نقل از مرکز خبر حوزه، وی یادآور شد: بانک غیر از انتقال نقدینگی می‌تواند فعالیت‌‌های اقتصادی کلانی در کشور انجام دهد که از یک سو خدمت به مردم بوده و از سوی دیگر سود آور باشد و در پیشرفت کشور نیز نقش داشته باشد.
انتهای پیام/ش10



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( شنبه 89/3/22 :: ساعت 9:50 عصر )
»» فتنهگران و ایجاد اختلاف

آیت‌الله مصباح یزدی:
فتنه‌گران به دنبال تشدید اختلاف‌ها هستند

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ابزارهای فتنه‌گران برای دست‌یابی به اهدافشان گفت: فتنه‌گران به دنبال تشدید اختلاف‌ها هستند.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی چهارشنبه‌شب در جمع شرکت کنندگان در جشنواره قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در سخنانی با اشاره به وظایف مسلمانان در برابر فتنه‌‌گران اظهار داشت: برای شناسایی وظیفه خود در برابر فتنه‌گران باید ببینیم آنها از چه شیوه‌هایی برای پیشبرد اهدافشان استفاده می‌کنند و چه روش‌هایی برای رسیدن به مقاصد خود دارند.
وی یکی از روش‌های فتنه‌جویان برای دستیابی به مقاصدشان را سوء استفاده از زمینه‌های اختلاف در میان مردم برشمرد و اضافه کرد: آنها به اختلاف‌ها دامن می‌زنند و به این وسیله قدرت مردم را در برابر خودشان تضعیف می‌کنند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه وقتی نیروهای مقابل دشمن تضعیف شد، دشمن می‌تواند بر آنها مسلط شود، اضافه کرد: اما اگر نیروها به یک سمت متمرکز باشند، تسلط بر آنها مشکل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم نیز اختلاف موجب سقوط برشمرده شده است، افزود: آن چه مهم است این است که بدانیم چگونه اختلاف به وجود می‌آید و دشمنان به چه نحو از آن استفاده می‌کنند.
آیت‌الله مصباح یزدی با طرح این سئوال که چگونه اختلاف در رفتارها پدید می‌آید، گفت: اختلاف‌های طبیعی را نمی‌توان ریشه‌کن کرد و رشد تمدن بشری در سایه اختلاف‌های گوناگون است.
وی با بیان اینکه این موضوع به معنای این نیست که هرگز نمی‌توان به وحدت کلمه رسید، افزود: هم نمی‌توان اختلاف را به کلی ریشه‌کن کرد و هم نمی‌توان آ‌ن را به حال خود رها کرد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر با اختلاف‌ها مقابله نشود تمدن،‌ اخلاق و جامعه اسلامی از بین می‌رود، ادامه داد: آن چه وحدت در مورد آن ضروری است حقایقی است که برای سعادت بشر ضروری است.
وی اعتقادات و رفتارهای حق را از جمله این حقایق برشمرد و گفت: رفع اختلاف در حقایق، باورها و ارزش‌های دینی مهم است.
آیت‌الله مصباح یزدی دین حق را یگانه توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: اگر اختلافی میان دو دین رخ داد، یا هر دو باطل هستند و یا یکی از آنها.
وی یادآور شد: امروز در جاهلیت قرن 21 نیز کسانی هستند که می‌گویند حق و باطل اموری سلیقه‌ای هستند و دین حق وجود ندارد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این عده همه دین‌ها را دین حق می‌دانند، گفت: حتی در میان مسلمانان عده‌ای هستند از صراط‌های مستقیم دم می‌زنند و می‌گویند اختلاف در دو دین امر مهمی نیست.
وی اختلاف تاثیرگذار در دین را مختص اختلافات در امور اساسی و ضروریات دین برشمرد و اظهار داشت: البته در جزئیات نظیر فتاوا همواره اختلاف‌هایی وجود داشته است که علت آن عدم دسترسی به امام معصوم است.
آیت‌الله مصباح یزدی منشا اختلاف در ضروریات دین را برتری‌طلبی دانست و افزود: خداوند در مورد ضروریات دین حجت را بر همه تمام کرده است و بر اساس آیات قرآن کریم اختلاف‌طلبان خود اهل علم هستند و راه حق را تشخیص داده‌اند اما به دلیل برتری‌طلبی به اختلاف‌ها دامن زده‌اند.
وی روحیه برتری‌طلبی را منشا بسیاری از مفاسد دانست و خاطرنشان کرد:‌ عذاب ابدی و کفر و شرک در نتیجه برتری‌طلبی است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آثار برتری‌طلبی تصریح کرد: وقتی کسی به دنبال برتری‌طلبی است با انگ زدن، عیب‌جویی کردن و کنایه زدن تلاش می‌کند تا طرف مقابل خود را بی‌اعتبار کند.
وی با بیان اینکه فتنه‌گران افراد برتری‌طلب را دستاویز اهداف خود قرار می‌دهند، افزود: ما نباید عامل اختلاف باشیم و برای این کار باید خوی حسد را از خود دور کنیم.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( پنج شنبه 89/3/6 :: ساعت 3:17 عصر )
»» نماد حقیقت

روایت جنگروی از دیدار دانشجویان با رئیس مؤسسه امام خمینی(ره)؛
آیت‌الله مصباح یزدی: مقام معظم رهبری نماد حقیقت در جهان است

خبرگزاری فارس: مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب با اشاره به دیدار اعضای این تشکل دانشجویی با آیت‌الله مصباح یزدی، گفت: مقام معظم رهبری نه تنها نماد حقیقت در ایران بلکه نماد حقیقت در عالم است.


به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس،‌ دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد تهران جنوب پنج‌شنبه 16 اردیبهشت با آیت‌الله مصباح یزدی دیدار کردند.
در این دیدار که در موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، دانشجویان شرحی از وقایع و وضعیت دانشگاه خود را در قالب نامه‌ای به دفتر ایشان تحویل دادند.
جنگروی مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: در این دیدار آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه "در زمانی که چند نفر با حضرت علی(ع) بیعت کردند چند روز بعد حساب خود را جدا کردند و خود را با همسر پیغمبر (ص)همسو کردند " گفت: "علی(ع) یک سو و همسر پیغمبر با 2، 3 نفر در سو یی دیگر، حال اگر ما بودیم کدام سمت می‌رفتیم؟ طرف علی(ع) یا طرف دیگر را می‌گرفتیم، انشا الله شما جزء کسانی بودید که دست از دامان علی(ع) بر نمی‌داشتید. "
وی اظهار داشت: در ادامه این دیدار آیت‌الله مصباح افزودند: "فتنه یعنی زمانی که جو آلوده می‌شود، که علی در مقابل 3 شخصیت که همسر پیغمبر هم در کنار آنها است قرار می‌گیرد، حالا آدم در مقابل اینها چه کار می‌کند؟ فتنه یعنی برسر 2راهی گیر کردن، یعنی اینکه نمی‌فهمی حق کدام است و باطل کدام است. "
مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب ادامه داد: آیت‌الله مصباح اضافه کردند: "همین اتفاق برای یکی از اصحاب علی(ع) در جنگ جمل اتفاق افتاد؛ یکی از اصحاب خدمت امام علی(ع) رسید و گفت شما خدمت زیادی به اسلام کردید، ولی طرف‌های شما کسانی هستند که نماد خوبی هستند و همسر پیغمبر هم جزء آنها است، من از کجا متوجه بشوم کدام خوب است؟ و حضرت به ایشان فرمود: "تو سخت در اشتباهی که حق و باطل را با اشخاص می‌شناسی؛ این درست نیست و معیار باید در دست باشد. "
به گفته جنگروی آیت‌الله مصباح اظهار داشت: ما در آینده نیز فتنه خواهیم داشت، فتنه‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شود، چون شیطان تجربه‌اش بیشتر می‌شود، ما باید خود را آماده کنیم تا در دام فتنه‌جویان گرفتار نشویم، باید بینش خود را نسبت به آفرینش و حق افزایش دهیم و یک حکومت اسلامی را بهتر بشناسیم.
وی ادامه داد: آیت‌الله مصباح در ادامه تصریح کرد: این حرف نادرست است که بعضی‌ها می‌گویند کاری به دیگران نداریم که حرف چه کسی را گوش می‌دهند یا به چه کسی رای می‌دهند، ما نمی‌توانیم خودمان را در جامعه ایزوله کنیم چون نه عملاً شدنی است و نه خداوند این طور خواسته است.
به گفته مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه این جلسه به ویژگی‌های رهبر انقلاب اشاره و تصریح کرد: خداوند خواسته ما اهتمام به کار مسلمین داشته باشیم، اگر کسی را پیدا کردیم که اسلام را خیلی خوب شناخته و برای شناخت اسلام زحمت کشیده، کسی که خود سازی کرده باشد و هیچ نقطعه ضعفی را نمی توان در طول زندگی اش پیدا کرد، کسی که بینش وی از همه قویتر باشد و دوست و دشمن را خوب بشناسد. اگر چنین کسی پیدا شد چه نعمتی بهتر از این است. کسی که کارنامه خودش و زن و فرزندش پاک و بدون نقص است. فردی که درتجربه 30-40 ساله اش در هر مساله سیاسی اقدام کرده، راه درست را رفته، کسی که در طول 30 سال نگذاشت فرزندانش در کوچکترین مسائل سیاسی و اقتصادی دخالت کنند وخدا چنین نعمتی را به من و شما مرحمت کرده است. حال در باره این مرد چه دارند بگویند.در دوره ای که همه سیاستمداران با ایشان مخالف بودند همه فهمیدند که ایشان درست می گفتند. غیر از این است که بابت این نعمت باید سجده شکر به جا آورد؟ آن وقت متأسفانه کسانی آگاهانه یا ناآگاهانه این نعمت خدا را فراموش می‌کنند. مگر در زمان امیرالمومنین مشکلی در جامعه وجود نداشت؟ زمان علی این جور شد حالا شما توقع دارید در جامعه ای که 70 میلیون جمعیت دارد در هیچ قسمتی خطایی نشود؟ این ها باید به حساب رهبر گذاشته شود؟! مقام معظم رهبری نه تنها نماد حقیقت در ایران بلکه نماد حقیقت در عالم است و با داشتن چنین رهبری اگر خطا کنیم از وی زاویه می‌گیریم. پس برای جلوگیری از فتنه راه موثر برای همه این است که به نورافشان عظیم نگاه کنیم و ببینیم به کدام طرف می‌تابد. باید از گذشته‌ها عبرت بگیریم و نقاط ضعف را دیده و تکرار نکنیم و این ازشرایط بصیرت است.
انتهای پیام/ع



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( شنبه 89/2/18 :: ساعت 6:38 عصر )
»» نمونهای از تصمیم علی (ع)

آیت‌الله مصباح یزدی:
تصمیم قاطع رهبری در برابر فتنه نمونه‌ای از تصمیم علی (ع) بود

 


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی چهارشنبه شب در دفتر مقام معظم رهبری در قم در سخنانی ابعاد مختلف مسئله فتنه را مورد واکاوی قرار داد و گفت: عاملان فتنه در جامعه به سه دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول کسانی هستند که آگاهانه و از روی عمد فتنه‌انگیزی می‌کنند، دسته دوم ابزاری هستند در دستان عاملان اصلی که با استخدام و استثمار به این کارها دست می‌زنند و دسته سوم افرادی هستند که قصد سوء نداشته و می‌خواهند خدمت کنند، اما از روی ناآگاهی کارهایی می‌کنند به نفع فتنه‌گران تمام می‌شود.
وی افزود: این سه دسته از عاملان مؤثر در فتنه مرزبندی مشخصی دارند و انسان در مقام عمل باید بداند که با هر کدام چگونه رفتار کند، اما لازمه وقوع فتنه غبارآلوده شدن فضای فکری جامعه است که بسیاری از مردم در این فضا قادر به تشخیص حق از باطل نمی‌شوند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: فساد اخلاقی و انحراف عاملان اصلی فتنه است و گناه، دنیاپرستی و فراموش کردن آخرت به قدری شدید شده است که آنان برای رسیدن به اهداف خود آگاهانه هر کاری می‌کنند و با کفار هم تراز می‌شوند و خداوند بر قلوبشان و گوششان مهر زده است.
آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: انسان برای اتمام حجت، ارشاد و موعظه عاملان فتنه تکلیف دارد، اما آنها که جامعه را به گمراهی کشیده‌اند هیچگاه هدایت نمی‌شوند، زیرا خداوند آنها را گمراه کرده است، بنابراین باید تلاش اصلی برای دسته سوم باشد که بر اثر غفلت گمراه شده‌اند.
وی با بیان اینکه از آغاز خلقت تا به امروز جامعه‌ای به وجود نیامده است که در آن فساد، خونریزی، ظلم و بی‌عدالتی نبوده و از همه لحاظ ایده‌آل باشد، اظهار داشت: در این دوران امام راحل(ره) با مجاهدت بسیار توانست حکومت دینی را پس از قرن‌ها تشکیل دهد، اما باز هم در این جامعه امکان فساد و گناه از سوی مردم وجود دارد، که متأسفانه برخی افراد ناآگاه به جامعه القاء می‌کنند که چون فلان اشتباه و گناه در گوشه‌ای از کشور اتفاق افتاده پس حکومت، اسلامی نیست.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم تأکید کرد: با این خیل عظیم دشمنان که برای ایجاد فساد و ظلم در کشورمان تلاش می‌کنند، نظام اسلامی اگر همه امکانات و ظرفیت‌های خود را به کار گیرد، نهایتا بتواند همه مجرمان را به سزای اعمالشان برساند، وگرنه نمی‌تواند آنها را از ارتکاب جرم و گناه بازدارد.
وی در ادامه افزود: بزرگترین رسالت طلاب و روحانیون در زمان فتنه نجات کسانی است که بر اثر غفلت و القای شبهات گمراه شده‌اند و انگیزه اطاعت از آموزه‌های دینی دارند و ما باید تلاش کنیم تا آنها را از راه غلط بازگردانیم، وگرنه نمی‌توانیم وقت و هزینه خود را صرف عاملان فتنه و یا افرادی که مزدور هستند و فقط پول را می‌شناسند بکنیم.
آیت‌الله مصباح یزدی همچنین تصریح کرد: عموم مردم به علما و افراد متقی و زاهد اعتماد می‌کنند، اما انسان باید در کنار تقوا و اجتهاد، از بصیرت سیاسی و اجتماعی برخوردار باشد تا بتواند مردم و جامعه را به سمت و سوی سعادت رهنمون کند که در غیر این صورت در اثر بی‌بصیرتی و با توجه به نفوذ در جامعه، مردم را به سمت گمراهی پیش می‌برد.
وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عامل برای درک وظایف اجتماعی و شناخت فتنه، بصیرت است و اینکه مکتب والای اسلام، بزرگان دین و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این مسئله تأکید می‌کنند به دلیل اهمیت و ضرورت آن است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در جریان فتنه اخیر اگر مقام معظم رهبری و به تبع ایشان مردم سکوت کرده بودند، عاقبت انقلاب اسلامی معلوم نبود و می‌توان گفت تصمیم قاطع ولی‌فقیه در آن شرایط نمونه‌ای از تصمیم قاطع امیرالمؤمنین علی(ع) در برابر اصحاب جمل، صفین و نهروان بود.
وی تأکید کرد: اگر کسی راه خود را به درستی شناخت و صادقانه با خداوند متعال پیمان بست که به تکلیف خود در هر شرایطی عمل کند، بی‌تردید پروردگار نیز از او حمایت می‌کند.
آیت‌الله مصباح یزدی رؤسای کشورهای دنیا را قابل مقایسه با رهبر معظم انقلاب ندانست و گفت: ما باید بدانیم اگر خدای ناکرده این نعمت بزرگ را نداشتیم و مویی از سر ایشان کم می‌شد، چه بلایی بر سر ما آمده و اگر امام راحل(ره) نبود همچون کشور افغانستان چه سرنوشتی در انتظار ما بود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: ما باید قدر نعمت رهبری را به خوبی بدانیم و با مشاهده کوچکترین انحراف، گناه و فساد در جامعه، همه ارزش‌های انقلاب و مجاهدت امام راحل(ره) را زیر سئوال نبریم.
انتهای پیام/س10



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( پنج شنبه 89/2/9 :: ساعت 10:50 عصر )
»» تبیین بحث ولایت فقیه،

علامه مصباح یزدی: تلاش برای تبیین ولایت فقیه، تلاش برای بقای اسلام است

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: تلاش برای تبیین ولایت فقیه، تلاش برای بقای اسلام است و هرگونه تلاش برای خدشه‌دار کردن ولایت فقیه، ضربه زدن به پایه‌های اسلام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تبیین علمی ولایت فقیه در مدرسه علمیه فیضیه و در جمع کثیری از طلاب و روحانیون به بیان جایگاه ولایت فقیه پرداخت و گفت: امروزه در عالم تنها یک نظام اسلامی وجود دارد و آن کشور اسلامی ایران است و خداوند این نظام را به برکت خون صدها هزار شهید به ما عطا کرده است.

وی گفت: نظام اسلامی ایران با ولایت فقیه شناخته شده و ایران اسلامی با نام ولایت فقیه گره خورده است؛ به گونه‌ای که اگر ولایت فقیه حذف شود، دیگر نظام اسلامی باقی نمی‌ماند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به وسعت و عمق بحث ولایت فقیه ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) مدت‌ها پیش از پیروزی انقلاب این بحث را در نجف بیان می‌کردند و طرح این مباحث مدت‌ها طول کشید؛ در حالی‌که آن زمان هنوز بحث‌هایی هم‌چون شئون ولایت فقیه، نقش مردم، و خبرگان رهبری مطرح نبود.
وی در ادامه ضمن بیان معانی مختلف«ولایت» هم‌چون محبت و دوستی، مددکار بودن و حکومت، گفت: واژه «ولایت» مشترک لفظی است و برای فهم معنا در هر مورد باید از قرائن بهره جست.

آیت الله مصباح یزدی افزود: منظور از واژه «ولایت» در اصطلاح «ولایت فقیه»، حکومت است.

وی ادامه داد: در آیات و روایات از الفاظ مختلفی مثل «سلطان»، «ملک»، «ولی» و «والی» برای حاکم استفاده شده اما آنچه در فرهنگ شیعی و کلمات اهل بیت(ع)شایع‌تر است، تعبیر «ولی» و «والی» است که شاید به خاطر وجود رابطه محبت‌آمیز در این نوع حکومت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:در هر جامعه باید مرجعی برای قانون‌گذاری وجود داشته باشد و از سوی دیگر قانون‌ها نیز باید از پشتوانه اجرایی برخوردار باشند و این همان معنای حکومت است.

وی ادامه داد: «فقیه» نیز در فرهنگ شیعی به شخصی اطلاق می‌شود که در فهم احکام الهی تخصص داشته باشد. اما این‌که آیا در میان احکام اسلامی امری به نام ولایت فقیه داریم یا خیر، مسأله‌ دیگری است که باید در جای خود مورد بحث قرار گیرد.

علامه مصباح یزدی افزود: ولایت فقیه در واقع بدل اضطراری از ولایت معصوم برای زمان یا مکانی است که حکومت آن بزرگواران میسر نباشد، یا دسترسی به ایشان نباشد، و این از فضل و رحمت خداوند است که راهی را برای تنظیم امور جامعه و حفظ مصالح آن در چنین شرایطی فراهم کرده است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: شبهه‌ای که برخی از روی اشتباه و بعضی نیز از روی غرض‌ورزی آن را مطرح می‌کنند، این است که مسأله ولایت مطلقه فقیه توسط امام خمینی(ره) ابداع شده و منشأ اسلامی ندارد، که این اشتباه باید با روشن‌گری رفع شود.

وی در تبیین ولایت مطلقه فقیه گفت:احکامی وجود دارد که یقیناً شارع راضی نیست ترک شود، پس باید برای اجرای این احکام (که امور حسبیه نامیده می‌شود) فقیه باتقوایی باشد. در خصوص بعضی احکام نیز شک داریم که آیا شارع به ترک آنها راضی است یا خیر و آیا فقیه ولایت و اختیار وارد شدن به این قبیل مسائل نیز دارد یا خیر؟ دیدگاه عده‌ای از علما این است که ولی فقیه فقط در امور حسبیه اختیار دارد و ولایت او مقیده است؛ در حالی‌که عده دیگری از علما دامنه اختیارات ولی فقیه را بیش از این دانسته و به ولایت مطلقه فقیه در همه احکام معتقد هستند.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: عده‌ای به غلط ولایت فقیه را دیکتاتوری معرفی کرده‌اند، زیرا تصور می‌کنند ولی فقیه به هرچه بخواهد می‌تواند حکم کند؛ در حالی‌که این‌گونه نیست و فقیه نمی‌تواند کلمه‌ای به دلخواه خود دستور دهد؛ بلکه باید احکام خدا و مصالح جامعه را رعایت کند و اگر بر اساس امیال و خواسته خودش دستوری را صادر کند، بلافاصله از ولایت منعزل می‌شود.

وی با بیان شبهه دیگری گفت: بعضی افراد برای رسیدن به مقاصد سوء خود و به عنوان تمجید از امام(ره) چنین ادعا می‌کردند که قبل از حضرت امام(ره) ولایت عامه به معنای اجازه دخالت فقیه در همه امور بر اساس احکام شرع و مصالح جامعه، و ولایت خاصه به معنای اجازه تصرف در بعضی امور مطرح بوده است، اما حضرت امام(ره) ولایت مطلقه را برای فقیه به عنوان اختیاری فراتر از این دو ابداع کردند و بر اساس این نظریه لازم نیست همه دستورات ولی فقیه مطابق با شرع و مقید به احکام اسلام و مصالح جامعه باشد! درحالی که این ادعا کذب محض است و معنا ندارد اسلام چیزی را امضاء و تأیید کند که می‌تواند مخالف خودش باشد؛ بلکه حکم ولی فقیه تا زمانی معتبر است که اسلامی باشد.  منبع

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( یکشنبه 89/2/5 :: ساعت 2:51 عصر )
»» اختلافات در مسائل فکری

آیت‌الله مصباح یزدی:
بسیاری از اختلافات در مسائل فکری ریشه در اشتراک لفظی دارد

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بسیاری از اختلافات به‌ویژه در مسائل فکری، اعتقادی و ارزشی، ریشه در نوعی اشتراک لفظی دارد.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ظهر امروز در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: از دیرباز گفتگوهای متفاوت و متناقضی در مورد فلسفه، وجود داشته است و این مساله حتی در بین خواص مورد احترام و حوزه‌های علمیه نیز دیده می‌شود.
وی بر ضرورت آشنایی دانشجویان رشته فلسفه با نگرش‌ها و تعاریف موجود در مورد فلسفه تاکید کرد و گفت: اگر دانشجویان از ابتدا با تردید با تناقضات مواجه شوند، آنگونه که باید انرژی خود را صرف یادگیری نمی‌کنند و به همین دلیل باید پیرامون آن صحبت کرد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: بسیاری از اختلافات بویژه در مسائل فکری، اعتقادی و ارزشی، ریشه در نوعی اشتراک لفظی دارد.
وی با بیان اینکه فلسفه در عرف مردم و نیز محافل علمی و دانشگاهی دارای کاربردهای مختلفی است، اظهار داشت: کاربرد واژه فلسفه در محافل علمی در حکم مشترک لفظی است.
آیت‌الله مصباح یزدی با مروری بر تاریخ فلسفه در جهان گفت: سابقا فلسفه دارای بخش‌های مختلفی از جمله، طبیعیات، الهیات، ریاضیات و در اصطلاح عام‌تر بخش‌های اخلاق، سیاست و تدبیر منزل بود و در واقع تمام علوم امروزی جزئی از فلسفه بودند، اما امروزه ریاضی، فیزیک، الهیات و دیگر رشته‌ها به عنوان علم مطرح هستند.
وی با طرح این سوال که آیا اسلام فلسفه امروزی را تائید می‌کند یا خیر؟ اظهار داشت: در بین هریک از این اصطلاحات و تعاریف، آرای متناقضی وجود دارد که همه آنها را نمی‌توان به طور کلی رد یا تایید کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فلسفه در طول تاریخ دچار تحولاتی شده و دگرگونی اساسی در معنای عام آن پدیدار شده است.
وی با اشاره به نهضت ترجمه در زمان عباسیان و فعالیت دارالحکمه تاکید کرد: در آن زمان، مقصود از فلسفه، کتاب‌های موجود در دارالحکمه بود و اگر مدح و هجوی نسبت به علم صورت می‌گرفت، در واقع مدح و هجو نسبت به نظریات عالمان بود.
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: بر اثر تحولات در جهان به‌ویژه در عصر رنسانس، ارزش تفکرات عقلانی پایین آمد و بیشتر توجهات به حسیات و تجربیات شد و علم را با توجه به تجربه معنا کردند.
وی ادامه داد: اینها قضایایی که با روش تجربه اثبات می‌شد را علم نامیدند و از این به بعد فلسفه در مقابل علم قرار گرفت و ارزش علم در برابر فلسفه بیشتر شد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: تا پیش از این علوم اجزاء فلسفه بودند، ولی بر اساس اصطلاح جدید، علم رقیب فلسفه شد.
وی با طرح این سوال که منظور ما از فلسفه در فضای فرهنگی امروز چیست؟ گفت: در فضای فرهنگی امروز، می‌توان فلسفه را، سلسله مسائلی که تنها با استدلال عقلی اثبات می‌شود تعریف کرد.
آیت‌الله مصباح یزدی تاکید کرد: به دلیل آنکه اصطلاح رایج علم، علم تجربی است و از سوی دیگر مواردی وجود دارد که با تجربه قابل اثبات نیست، باید بین فلسفه و علم تفاهم ایجاد کرد.
وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها، به‌ویژه کشورهای کمونیستی، مقصود از فلسفه، فلسفه مادی است، درحالی که فلسفه به معنای تلاش برای حل مسائلی است که تنها از راه دلیل عقلی قابل اثبات است.
انتهای پیام/س10/



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( دوشنبه 89/1/23 :: ساعت 9:53 عصر )
»» سه رکن مهم

علامه مصباح یزدی: معرفت دینی، بصیرت و تقوا سه رکن مهم برای همه افراد جامعه است.

آیت الله مصباح یزدی و گفت: هیچ نهاد و سازمانی به تنهایی نمی‌تواند این سه رکن را در مردم نهادینه کند، بلکه باید برنامه‌ای گسترده و عمیق برای آشنایی توده مردم با تفکر صحیح اسلامی و بینش سیاسی و خودسازی برگزار شود؛ زیرا به خاطر ضعف در همین ارکان بود که بعضی افراد در سطوح عالی اجرایی کشور دست از عقاید خویش برداشته و به بهانه ارتباطات و تعاملات فرهنگی به ترویج سکولاریسم ‌پرداختند تا رضایت بیگانگان را جلب کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در جمع دانش‌آموختگان طرح ولایت گفت: در طول تاریخ، اختلافات همواره وجود داشته و گاهی در ابن اختلافات حق و باطل در مقابل هم بوده، گاهی نیز شرایطی پیش آمده که حق و باطل به هم آمیخته شده است. ما باید توجه داشته باشیم که همواره در جبهه حق قرار بگیریم.
وی ادامه داد: معیارهای تشخیص حق و باطل را باید از اسلام گرفت. افرادی این معیارها را خوب می‌شناسند که اسلام را بهتر بشناسند و مصداق بارز آن حضرت امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان حضرت آیت الله خامنه‌ای هستند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به نقش گروه‌های مختلف در به ثمر رسیدن انقلاب گفت: هرچند بعضی از گروه‌هایی که با دین رابطه ای نداشتند نیز کمابیش در به ثمر رسیدن انقلاب نقشی ایفا کرده‌اند، اما توده مردم (که بار اصلی انقلاب را به دوش کشیدند) به اسلام علاقه‌مند بوده و اصل این انقلاب برای احیای اسلام انجام شد؛ حضرت امام(ره) نیز در بسیاری از گفتارهای خود بر این مسأله تأکید داشتند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هرچند انقلاب بر اساس اسلام شکل گرفت، اما متأسفانه در زمینه ترویج باورهای صحیح اسلامی و تضعیف باطل که اساسی‌ترین کار بعد از انقلاب اسلامی بود، فعالیت جدی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مسؤولان در آن زمان اهمیت این مسأله را درک نکرده بودند و تنها پیروزی در جنگ و آبادانی کشور را وظیفه خود می‌دانستند؛ هم‌چنان‌که هنوز هم برخی از مسؤولان رده بالای این نظام اهمیت آن را به درستی درنیافته‌اند و حتی برخی از افرادی که به این مسایل می‌پردازند، مورد اتهام قرار می‌گیرند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که حوادث اخیر در کشور اهمیت نقش افکار و اعتقادات و لزوم ترویج فرهنگ صحیح را نشان داد، گفت: از منظر امام(ره) حتی هدف اصلی انقلاب عدالت اجتماعی نبود، بلکه هدف معرفت الله است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تاریخچه «طرح ولایت» گفت: بعد از رحلت امام(ره) و ظاهر شدن برخی نابسامانی‌های فکری، و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم مقابله با تهاجم فرهنگی، با همکاری جمعی از طلاب و برادران سپاه طرحی به نام «طرح ولایت» پایه‌ریزی شد تا بتوان به کمک آن در مقابل افکار سوء ایستادگی کرد؛ هرچند برای اجرای این طرح هیچ پشتوانه اجرایی و حتی امکانات مناسبی وجود نداشت.
وی ادامه داد: تنها پشتوانه این کار ایمان و دلسوزی عده‌ای از افراد بود که با مشاهده نابسامانی‌های فکری و شبهات موجود در دانشگاه‌ها بدون در اختیار داشتن امکانات اجرایی اقدام به فعالیت کردند؛ در حالی‌که یکی از مهم‌ترین وظایف حکومت اسلامی فعالیت در بعد فرهنگی است.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: این طرح از آن زمان هرسال برگزار شد و هرچه جلوتر رفت، رشد و توسعه بیشتری یافت؛ اما این فعالیت بر اساس وظایف محوله قانونی از طرف یک ارگان یا سازمان نبود و هنوز هم این‌چنین است.
وی با بیان این‌که ضعف فرهنگی، بزرگ‌ترین ضعف این نظام است، ادامه داد: علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه‌های مختلف علمی، سیاسی و نظامی، هنوز در این زمینه فعالیت جدی صورت نگرفته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: همان‌گونه که در طول 8 سال دفاع مقدس، وقتی مردم دیدند که ارتش به تنهایی توانایی مقابله با دشمن را ندارد، خودشان دست به کار شده و کمبودها را جبران کردند، امروزه نیز بسیجی‌ها باید با تلاش انقلابی کمبودهای فرهنگی را جبران کنند.
وی ادامه داد: حتی اگر رئیس جمهور نیز به فعالیت فرهنگی در کشور بپردازد، نه به خاطر وظیفه رسمی، بلکه به خاطر روحیه بسیجی اوست.
علامه مصباح یزدی با اشاره به نقش تأثیرگذار شبهات گفت: در جریانات اخیر بعضی از کسانی که در اوایل انقلاب خدماتی را برای انقلاب انجام داده بودند، تحت تأثیر شبهات الحادی راضی به حذف اسلام از حکومت شدند و طرفداران آنان شعار انحرافی «جمهوری ایرانی» سر دادند.
وی ادامه داد: اگر این سیر انحطاطی ادامه پیدا کند، ـ‌خدای ناکرده‌ـ روزی باور مردم نسبت به اسلام به حد صفر خواهد رسید و عملاً اسلام از نظام حذف خواهد شد. راه مقابله با این سیر انحطاطی هم تقویت تفکر صحیح اسلامی است.
آیت الله مصباح یزدی، شناخت دین، بصیرت و تقوا را سه رکن مهم برای همه افراد جامعه دانست و گفت: هیچ نهاد و سازمانی به تنهایی نمی‌تواند این سه رکن را در مردم ایجاد کند و باید برنامه‌ای گسترده و عمیق برای آشنایی توده مردم با تفکر صحیح اسلامی و بینش سیاسی و خودسازی برگزار شود؛ زیرا به خاطر ضعف در همین ارکان بود که بعضی افراد در سطوح عالی اجرایی کشور دست از عقاید خویش برداشته و به بهانه ارتباطات و تعاملات فرهنگی، به ترویج سکولاریسم ‌پرداختند تا رضایت بیگانگان را جلب کنند.
آیت الله مصباح یزدی در پایان گفت: آنچه سرمایه اصلی کار است، تنها تعهد و کار خالصانه است و در این صورت است که خداوند کمبودها را با امدادهای غیبی جبران خواهد کرد.
گفتنی است این دیدار پنچشنبه 20 اسفندماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( چهارشنبه 89/1/18 :: ساعت 11:38 عصر )
»» اقسام فتنه و اهداف فتنه گران

در سخنان آیت‌ا... مصباح یزدی مطرح شد:
اقسام فتنه و اهداف فتنه گران

آن چه پیش رو دارید گزیده‌ای از سخنان آیت ا...مصباح یزدی در دفتر مقام معظم رهبری است که در تاریخ 05/12/88بیان شده است.

اقسام فتنه‌کنندگان

قرآن کریم گاهی فاعلیت فتنه را به خدای متعال، گاهی به شیطان و در بسیاری از آیات، به انسان‌ها نسبت داده‌است. حتی در یک مورد فتنه به خود شخص نسبت داده شده‌است؛ یعنی به کسانی گفته شما خودتان موجب فتنه برای خود شدید. در آیه 13 و 14 از سوره حدید می‌فرماید: در روز قیامت عده‌ای از ضعفاء‌الایمان و منافقین می‌بینند مومنین دارای نورانیتی هستند و به راحتی از صراط عبور می‌کنند؛ ولی خودشان در تاریکی به سر می‌برند و جلوی پای‌شان را نمی‌بینند و نمی‌دانند کجا بروند. می‌بینند بسیاری از این مؤمنین از دوستان یا همسایگان‌شان بوده‌اند. در حالی که آن‌ها را صدا می‌زنند، می‌گویند: “... انظرونا نقتبس من نورکم...‌”: نگاهی به ما کنید تا نور شما به ما هم بتابد و ما از نور شما استفاده کنیم. در جوابشان گفته می‌شود: “... ارجعوا وراءکم فالتمسوا نورا ...”: به پشت سر خود بازگردید و کسب نور کنید! بعد از توصیف این ماجرا می‌فرماید: این‌ها سؤال می‌کنند: مگر ما در دنیا با شما نبودیم؟ مؤمنین جواب می‌دهند: بله شما در ظاهر همراه ما بودید، “... ولکنکم فتنتم انفسکم وتربصتم وارتبتم وغرتکم الامانی حتی جاء امر الله وغرکم بالله الغرور”. مقصود ما عبارت “ولکنکم فتنتم انفسکم” است، که فتنه را به خود این‌ها نسبت می‌دهد و می‌گوید: شما خود موجب فتنه خودتان شدید.

به هر حال در قرآن کریم، موردی که فتنه به عنوان یک امر اتفاقی یا امری که فاعل جبری یا طبیعی داشته باشد، سراغ نداریم.

اهداف فتنه‌کنندگان

هر فاعل ارادی، از افعال ارادی‌اش هدفی را دنبال می‌کند. حال که فاعل فتنه (خدا یا شیطان یا انسان)، فاعلی ارادی است، این سؤال مطرح می‌شود که این فاعل‌های ارادی چرا فتنه می‌کنند؟ چرا خدا در عالم فتنه ایجاد می‌کند؟ چرا اجازه می‌دهد که شیطان فتنه‌گری کند؟ چرا به انسان‌هایی که از شیاطین انس و اعوان ابلیس هستند، اجازه ایجاد فتنه می‌دهد؟

1. هدف فتنه‌های الهی

اشاره کردیم که هدف از این امور، فراهم شدن زمینه برای آزمایش انسان است. از آن‌جا که انسان موجودی است که با اختیار، کار خویش را انجام می‌دهد، برای فراهم شدن زمینه انتخاب، باید دو عامل جاذبه، در دو طرف مختلف وجود داشته باشد، و یکی به یک طرف و دیگری به طرف دیگر جذب کند. در این جا انسان در نقطه صفر ایستاده‌است و باید با اراده خود یک طرف را انتخاب کند. تا زمانی که حداقل دو عامل از دو طرف نباشد، زمینه انتخاب آزاد فراهم نمی‌شود. پس باید از یک طرف عقل انسان، راهنمایی‌های انبیاء، و کمک‌های فرشتگان باشد -چون فرشتگان دائماً برای مؤمنین دعا می‌کنند، و قرآن در اوصاف حاملین عرش می‌فرماید: “... یستغفرون للذین آمنوا ربنا وسعت کل شی‌ء رحمه و علما فاغفر للذین تابوا و اتبعوا سبیلک و قهم عذاب الجحیم” فرشتگان دائماً برای مؤمنین دعا و طلب رحمت می‌کنند‌- و در مقابل این عوامل، باید عواملی هم از طرف مقابل باشد، تا تعادل حاصل، و زمینه انتخاب فراهم شود. بنابراین، امتحان یعنی فراهم کردن زمینه‌هایی که انسان سر دو راهی واقع شود و یکی را انتخاب کند. این چنین نیست که فقط یک راه روشن وجود داشته باشد که مسیر را خود به خود مشخص کند؛ بلکه باید تأمل کرد و انتخاب کرد. گاهی هم انسان گیج می‌شود و نمی‌داند چه تصمیمی‌بگیرد؛ این فتنه است.

پس جواب این‌که چرا خدا ایجاد فتنه می‌کند، و یا به دیگران اجازه ایجاد فتنه می‌دهد، این است که این کار به خاطر امتحان انسان‌ها است. همیشه خدا این فتنه‌ها را داشته، تا آخر هم خواهد داشت.

2. هدف فتنه های شیطان

اما صرف نظر از این تدبیر عام الهی که سنت حاکم بر آفرینش انسان و زندگی او در این دنیا است، این سوال مطرح می‌شود که شیطان چرا فتنه می‌کند؟ از نظر قرآن، شیطان یک موجود دارای شعور و مکلف است، که سال‌ها خدا را عبادت کرد؛ اما وقتی به وسیله امر به سجده برای حضرت آدم امتحان شد، از فرمان خدا سرپیچی کرد و در این امتحان مردود شد. اکنون او عامل فتنه برای دیگران شده است و قسم خورد: “... لاغوینهم اجمعین‌” خدا هم به او مهلت داده که در این عالم، در مقابل عوامل هدایت (یعنی عقل، انبیاء و کمک‌‌های فرشتگان)، زمینه گمراهی دیگران را فراهم کند. همان طور که انبیاء، اوصیاء و یارانی داشتند، و تربیت شده‌‌های انبیاء در ادامه راه انبیاء به آن‌ها کمک می‌کردند، شیطان هم انسان‌هایی را تربیت کرده‌ که آنها را در راستای هدفش به کار می‌گیرد، و آن‌ها شیاطین انس می‌شوند. قرآن می‌گوید: آن‌ها هم شیطانند ولو انسانند. وقتی جزء دار و دسته ابلیس شدند، آن‌ها هم شیطان می‌شوند و در صدد اغوای دیگران بر می‌آیند. اما چرا؟ خود شیطان علت این کارش روشن است. ابلیس به خاطر تکبری که نسبت به حضرت آدم داشت، گفت: اکنون که من به خاطر سجده نکردن به آدم، مطرود درگاه الهی شدم، انتقامش را از فرزندانش می‌گیرم و همه آن‌ها را گمراه می‌کنم. علت فتنه‌گری ابلیس کینه‌ای است که نسبت به جنس انسان پیدا کرده‌است. این منطق قرآن است که روشن و واضح است.

3 . هدف انسان‌های فتنه‌گر

اما انگیزه انسان‌هایی که ایجاد فتنه می‌کنند، چیست؟ آن‌ها که ذاتا با انسان‌‌های دیگر دشمنی ندارند. ابلیس کینه همه انسان‌ها را در دل دارد و همه را اغوا می‌کند؛ اما چرا بعضی انسان‌ها، بعضی دیگر را اغوا می‌کنند و فتنه می‌انگیزند؟

3-1. شیاطین انسی

آدمیزادهای فتنه‌گر، دو دسته هستند. یک دسته کسانی هستند که طوق بندگی ابلیس را به گردن انداخته‌اند و مرکب ابلیس شده‌اند: “انما سلطانه علی الذین یتولونه و الذین هم به مشرکون” از قرآن استفاده می‌شود که انسان‌هایی هستند که به اختیار خود، زمام امرشان را به دست شیطان می‌دهند. شاید برای ما تعجب‌آور باشد که چه طور ممکن است، آدم زمام کارش را به دست شیطان بدهد. گاهی عواملی باعث می‌شود که آدم خودش را در اختیار دیگری قرار دهد. نمونه‌‌های کوچکش (که زیاد اتفاق می‌افتد) در محبت‌‌های افراطی است. کسی آن چنان کر و کور می‌شود که خودش را در اختیار محبوبش قرار می‌دهد و می‌گوید: هر چه تو بگویی! هر کار، راه، و رفتاری که او می‌گوید خوب و صحیح است! چه لباسی خوب است؟ آن لباسی که او می‌پوشد! شیطان هم یک جاذبه‌هایی دارد. عده‌ای، اگرچه خود شیطان را نمی‌بینند، اما دست شیطان و ابزارهای در دست او (ابزار معاصی) را می‌بینند که جاذبه‌هایی دارد، و خود را در اختیار شیطان قرار می‌دهند.

نمونه دیگر آن، که همه می‌توانیم درست درک کنیم، افراد معتادند. افرادی که به دود، مواد مخدر، مسکرات، اینترنت -که اخیراً به مخدرها اضافه شده- یا بعضی از اعتیادهای دیگر، معتاد می‌شوند، نمونه کسانی هستند که به دست خود زمام کار خویش را به دست دیگری داده‌اند. برخی افراد می‌گویند: ما تا شب فیلمی‌را تماشا نکنیم، خوابمان نمی‌برد. این‌ها از مصادیق “الذین یتولونه” هستند؛ یعنی ولایت شیطان را پذیرفته‌اند و اختیارشان را به دست شیطان داده‌اند و هر کاری او می‌گوید، انجام می‌دهند. البته خود شیطان را نمی‌بینند: “... انه یراکم هو و قبیله من حیث لا ترونهم‌ “شما او را نمی‌بینید، اما او و همکارانش، شما را می‌بینند. کسانی که این گونه نوکر شیطان و ابزار دست او شده‌اند، گویا دیگر اختیاری از خودشان ندارند. کسانی که اعتیادهای سخت پیدا می‌کنند، گاهی حاضر می‌شوند همه کاری انجام دهند، همه چیزشان را در اختیار دیگری قرار دهند، تا مواد به دست بیاورند، همه چیز یعنی همه چیز! این‌گونه افراد به همین صورت هم عادت کرده‌اند که دیگران را اغوا کنند. چون نمونه‌های اعتیاد به مواد مخدر را زیاد دیده و شنیده‌ایم، راحت می‌پذیریم؛ اما اعتیاد به گمراه کردن دیگران‌ را اگرچه دیده‌ایم، ولی درست درک نکرده‌ایم که این‌هم گونه‌ای اعتیاد است. عده‌ای طوری شده‌اند که طبیعت شیطانی پیدا کرده‌اند. دائما می‌خواهند دیگران را اغوا کنند. این‌ها ملحق به ابلیس و به تعبیر قرآن شیاطین الانس هستند.

3-2. حسودان

دسته دیگری هستند که به این حد نرسیده‌اند؛ یعنی از شیطان تبعیت می‌کنند، اما این طور نیست که چنین اعتیادی پیدا کرده باشند و کانه اختیار از آن‌ها سلب شده باشد. (کانه که می‌گوئیم از این جهت است که این امور هیچ کدام جبر مطلق نیست؛ بلکه اختیارها و اراده‌ها ضعیف می‌شوند، و الا اگر جبر شد، تکلیف هم نیست.) این دسته گاهی دیگران را به فتنه می‌اندازند و گاهی هم یک کارهای خوبی انجام می‌دهند. حتی گاهی به دیگران کمک می‌کنند و دست‌شان را می‌گیرند تا از یک خطری نجات‌شان دهند؛ ولی گاهی هم یک کارهای عجیب و غریبی می‌کنند. این‌ها چرا این‌گونه عمل می‌کنند؟‌

این رفتار عوامل مختلف روانی دارد که احصاء آن مشکل است؛ ولی آنچه ما از قرآن استفاده می‌کنیم و از تجربه‌‌های عملی و مواردی که مورد تأیید روانشناسی است، به دست می‌آوریم، این است که مهم‌ترین - نه، تنها- عامل این رفتار حسد است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حق جو ( دوشنبه 89/1/9 :: ساعت 10:11 عصر )
<      1   2   3   4      
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

علامه مصباح یزدی
ریشه تمام انحرافات از صدر اسلام تاکنون دلبستگی به دنیا است
علامه مصباح یزدی در دیدار جمعی از دانشجویان؛
فیلم دیده نشدهی عیادت عمار از عمار
برخی بستگان امام(ره) مانند 1400 سال قبل رفوزه شدند
آیت الله مصباح یزدی در مهدیه مشهد
آیت الله مصباح یزدی
زمینه ترقی و سقوط آدمی
علامه مصباح
آیت الله مصباح یزدی
باید خود را برای شبهات جدید فلسفی آماده کنیم
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 17
>> بازدید دیروز: 17
>> مجموع بازدیدها: 330138
» درباره من

طریق
حق جو
در این وبلاگ گزیده ای از نظرات آیت الله مصباح یزدی به صورت لینک منعکس می گردد.

» پیوندهای روزانه

پایگاه اطلاع رسانی آثار علامه مصباح یزدی [4]
فهرست کتب علامه مصباح یزدی [152]
[آرشیو(2)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
صمیمیت؛ محور ارتباط مؤمنین بارش رحمت در سایه محبت دو مؤمن .
» آرشیو مطالب
سال 85
بحث مشروعیت و مقبولیت
در باب ولایت فقیه
دوستان واقعی اهل بیت
محاسبه نفس
نگاه مؤمن به دنیا
نشانه هاى ایمان
دین و جهل دینی
ثمرات استقامت
شرط نجات بخش
خوف و رجا
شادی
دام های شیطان
چند کاستی اخلاقی
پاداشهایی بزرگ
شیعه از منظر امام صادق
گناه مغفور و نیکی مقبول
تبلیغات
سخنرانیها
مطالب متنوع
سال 87
سال 88
سال 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
پاییز 93
زمستان 93

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





» طراح قالب
 – جنبش وبلاگی حامیان جبهه پایداری